Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mitsubishi-Lancer_Evolution_X-2008-1600-67.jpg

Mitsubishi Lancer

1 / 7
Mitsubishi-Lancer_Evolution_X-2008-1600-67.jpg
Mitsubishi-Lancer-2008-1600-0b.jpg
Mitsubishi-Lancer-2008-1600-1d.jpg
Mitsubishi-Lancer-2008-1600-06.jpg
Mitsubishi-Lancer_Evolution_X-2008-1600-04.jpg
Mitsubishi-Lancer_Evolution_X-2008-1600-06.jpg
Mitsubishi-Lancer_Evolution_X-2008-1600-35.jpg

Sterke punten

  • Scherp design
  • Aangenaam weggedrag
  • Spannende én laatste Evo X

Zwakke punten

  • Geluidsisolatie
  • Geen in diepte verstelbaar stuur
  • Plastiekerig interieur

Mitsubishi Lancer Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mitsubishi Lancer, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.4 - 15.1s
Maximumsnelheid:160 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):117 - 265 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.8 - 10.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4295 x 1690 x 1395 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:348 - 391 liter
Aanhangergewicht:420 - 585 kg

Laatste van zijn soort

De Mitsubishi Lancer was altijd al een hele saaie gewone auto met een heel spannende topversie in de vorm van de Evolution. Met deze negende generatie Lancer (en tiende generatie Evolution) wilde Mitsubishi het gat dichten door ook de brave versies een scherp design mee te geven. Er was ook een hatchbackversie om meer Europese klanten naar de showroom te lokken. Bovendien kwam er ook een tussenversie, de Ralliart. De populariteit van de traditionele berline en de rallywagen voor de weg was echter niet meer zoals vroeger, waardoor Mitsubishi na de Lancer zich meer is gaan richten op SUV’s.

Interesse in een Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Lancer tweedehands auto
Mitsubishi Lancer dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Of het nu een brave 1.5-benzinemotor of de supersnelle Evolution X is, deze Mitsubishi Lancer kreeg altijd een strak design mee met een scherpe neus en een strakke kont.

  • Onderweg is de Lancer een aangename metgezel, met een hoog comfortniveau maar toch ook de nodige dynamische kunde. Alleen jammer van de matige geluidsisolatie en de niet-ideale zitpositie door het niet in diepte verstelbare stuurwiel.

  • De Lancer kreeg zoals het hoort ook een sportieve topversie, in dit geval de Evolution X, die aan de hielen wou bijten van de Audi S4 en de BMW M3 in plaats van enkel geassocieerd te worden met straatracers en rallywagens. Het zou tevens de laatste Mitsubishi Lancer Evolution worden.

  • In een poging meer jonge en Europese klanten naar de showrooms te lokken, kwam deze generatie Lancer ook uit als Sportback. De Sportback kon je niet bestellen als Evolution, maar wel als Ralliart met 240 pk.

Alle belangrijke gegevens over de Mitsubishi Lancer

Motoren

Het motorengamma van de Mitsubishi Lancer begon bij een 1.5i, geleend van de Colt, met 109 pk. Een stapje hoger stond de 1.6 MIVEC van 117 pk, gevolgd door de 1.8i van 143 pk en de 2.0i van 150 pk. Op diesel had je een 1.8 DI-D van 116 pk en een 2.0 DI-D van 140 pk, in feite een 2.0 TDI met pompverstuiver van Volkswagen, die door de matige geluidsisolatie goed te horen was in het interieur.

De sportieve topmodellen van de Lancer waren er in deze generatie in tweevoud: je had natuurlijk de onmisbare Evolution X, een 295 pk sterk rallykanon voor de openbare weg - al deed Mitsubishi al sinds 2006 niet meer mee aan het WRC. Het was de eerste Lancer Evolution die je kon bestellen met een robotbak met dubbele koppeling en flippers achter het stuur. De Lancer Evo X kon in 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren en haalde een topsnelheid van 240 km/u.

Maar Mitsubishi bood ook een tweede sportmodel aan van de Lancer om het gat te dichten tussen de gewone versies en de Evolution, en om de prestaties van het topmodel bereikbaarder te maken voor een groter publiek: de Lancer Ralliart, die in tegenstelling tot de Evolution zowel als berline en als Sportback beschikbaar was en 240 pk leverde dankzij zijn turbomotor. Vierwielaandrijving was er nog steeds en de Ralliart kon in 7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten.

Afmetingen

De Mitsubishi Lancer was 4,57 meter lang, 1,76 meter breed en 1,51 meter hoog. De Sportback was iets langer, 4,59 meter, en ook een centimeter hoger. De koffer was gek genoeg niet zoveel groter dan in de berline: 344 tot 1.349 liter tegenover 400 liter. Het gewicht van de Lancer viel best mee, met om en bij de 1.300 kilo, maar de Evolution werd wel 100 kilo zwaarder dan zijn voorganger, wat zijn weerslag heeft op het rijgedrag.

Uitvoeringen

Het gamma van de Mitsubishi Lancer bestond uit de Inform, Invite, Intense en Instyle als topversie, die onder meer een lederen interieur, xenonverlichting, navigatie en stoelverwarming kreeg. De Evolution was als GSR of als MR beschikbaar, die de SST-robotbak, Bilstein-dempers, Eibach-veren, BBS-velgen en lichtere Brembo-remmen kreeg.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Heel populair was de Mitsubishi Lancer niet in ons land (of daarbuiten), waardoor het tweedehandsaanbod niet bijzonder ruim is. De prijzen beginnen bij zo’n 3.000 euro voor diesels met een hoge kilometerstand, de modellen met een benzinemotor zijn te vinden vanaf zo’n 7.000 euro als je ook in Nederland een kijkje gaat nemen. De Lancer Evolution X is minder populair dan zijn voorgangers, maar kost nog steeds redelijk veel geld: vanaf 25.000 euro. De Ralliart vind je al vanaf zo’n 15.000 euro, maar is ook een stuk zeldzamer in ons land.

Design-highlights en interieur

Waar de oude Lancers heel erg saai getekend waren op de Evolutions na, het basismodel was sinds de jaren ‘80 immers gebaseerd op de Colt, kreeg deze negende generatie Lancer een veel sportiever design mee. Mitsubishi wilde hiermee de uitstraling van de Evolution laten terugkeren op de basismodellen, wat vrij goed is gelukt. Zozeer zelfs, dat het soms moeilijk kan zijn om het verschil te zien tussen de sportversie en de bravere Lancers, zeker als die uitgerust zijn met een aftermarket achterspoiler. Als je langer kijkt, zie je ook de extra luchthappers, grotere Brembo-remmen, specifieke velgen en de dubbele uitlaat achteraan.

Veel plastic

Aan boord was er vrij veel comfort en binnenruimte te vinden, maar de afwerking viel tegen: veel harde plastics en goedkope knopjes. Het verbeterde er wel op als je voor de duurdere uitrustingsniveaus ging, die voorzien waren van lederen zetels, een navigatiesysteem en een multifunctioneel stuurwiel. De tellers zijn wel sportief vormgegeven, met aparte klokjes zoals in een Alfa Romeo. Het niet in diepte verstelbare stuurwiel - zelfs in de Evolution! - verhinderde echter een goede zitpositie en ook de hoofdruimte achterin is niet geweldig.

Rijhulp en veiligheid

De Mitsubishi Lancer kreeg in 2009 een voorbeeldige score van Euro NCAP: 5 sterren en goede scores op elk vlak behalve de bescherming van voetgangers - iets dat toendertijd ook niet zo hard meewoog op de resultaten. De Lancer heeft 7 airbags maar heeft natuurlijk niet de actieve veiligheidssystemen van moderne auto’s.

Alternatieven

De Mitsubishi Lancer richtte bij zijn lancering zijn pijlen op onder meer de Volkswagen Jetta, Volvo S40, Alfa Romeo 159, Ford Focus, Chevrolet Cruze, Skoda Octavia en Toyota Corolla. De Lancer Evolution X ging zoals vanouds de strijd aan met de Subaru Impreza WRX STI, terwijl de Lancer Ralliart de degens kruiste met de Impreza WRX, maar het sportieve topmodel wilde ook klanten wegsnoepen van bij Audi (S4) en BMW (M3 of 335i) dankzij de vergelijkbare prestaties voor minder geld.

FAQ

Hoeveel kost de Mitsubishi Lancer?
De prijzen beginnen bij zo’n 3.000 euro voor diesels met een hoge kilometerstand, de modellen met een benzinemotor zijn te vinden vanaf zo’n 7.000 euro.
Komt er nog een nieuwe Mitsubishi Lancer?
Er komt waarschijnlijk geen nieuwe Mitsubishi Lancer meer, de markt voor traditionele berlines is zeker in Europa flink gekrompen. In China en Taiwan is het model wel nog te koop.
Hoeveel kost de Mitsubishi Lancer Evolution X?
De Lancer Evolution X is minder populair dan zijn voorgangers, maar kost nog steeds redelijk veel geld: vanaf 25.000 euro. De Ralliart vind je al vanaf zo’n 15.000 euro.

Beoordelingen voor Mitsubishi Lancer

27 Beoordelingen

4,5