- Homepage
- Auto
- Honda
- Honda Civic
- Honda Civic Type R
Sterke punten
- Motor
- Ophanging
- Remmen
Zwakke punten
- Infotainmentsysteem
- Het Johnnygehalte
- Autonomie bij sportieve rijstijl
Actueel aanbod voor Honda Civic Type R
-
Audi TT TT Coupe 2.0 TFSI
€ 6.500,-- 180.000 km
- 09/2007
- 147 kW (200 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
7,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3550 Heusden-zolder -
Mercedes-Benz CLA 180 2.0L DIESEL. EURO-6b. AUTOMAAT. 2017. 13.500 EURO
€ 13.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 91.500 km
- 10/2017
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
4,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
107 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1770 Liedekerke -
Mitsubishi ASX 1.8 Di-D 2WD Anniversary Edition
€ 4.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 190.000 km
- 04/2014
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
4,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1933 Sterrebeek -
Skoda Octavia 2.0 RS230 DSG (moteur hs perte compression )
€ 12.000,-- 95.000 km
- 12/2015
- 169 kW (230 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
6,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6700 Arlon -
Land Rover Range Rover Sport P635 SV Edition One Meridian Massage Trekhaak ACC
€ 235.990,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 105 km
- 03/2024
- 467 kW (635 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
12,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
273 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8830 Gits -
BMW M3 3.0 AS Competition FULL STAGE 2 720CV 900NM
€ 69.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 55.001 km
- 07/2021
- 530 kW (721 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
10,2 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
234 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1410 Waterloo -
Peugeot 308 1.5 BlueHDi Allure (EU6.2)
€ 4.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 220.000 km
- 02/2019
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
4,1 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
95 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6990 Hotton -
Volkswagen Golf 1.2 TSI BlueMotion Technology Allstar schadegeval
€ 5.000,-- 90.000 km
- 05/2016
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
4,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8860 Lendelede -
Volkswagen Passat Variant 1.6 CR TDi Highline DSG virtual cockpit+Gps+Camera
€ 6.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 212.340 km
- 06/2015
- 88 kW (120 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1410 Waterloo -
Audi A4 BADASS TDI 170 / TAKE AWAY PRICE! / XENON / PDC
€ 6.200,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 264.900 km
- 02/2010
- 125 kW (170 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
5,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
144 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8300 Knokke-Heist -
Volkswagen Caddy 2.0 TDi SCR Highline
€ 9.499,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 120.000 km
- 07/2016
- 75 kW (102 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
4,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
126 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6042 Lodelinsart -
Opel Vivaro 9 places problem moteur
€ 5.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 490.000 km
- 04/2018
- 85 kW (116 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1933 Sterrebeek -
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDi *tres bonne etat*BOITE AUTO*
€ 13.750,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 212.363 km
- 03/2021
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
106 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-7350 Hensies -
BMW 420 dAS//Toit ouvrant /CUIR/xenon
€ 16.000,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 154.000 km
- 04/2015
- 140 kW (190 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
106 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1420 Braine-l'Alleud -
Jaguar XF 3.0 Turbo V6 S*OPENDAK*CAMERA*XENON*FULL*
€ 6.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 179.000 km
- 10/2010
- 202 kW (275 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
6,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-2830 Willebroek -
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Plus
€ 47.750,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 5 km
- - (Bouwjaar)
- 200 kW (272 PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch
- - (l/100 km)
-
0 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2100 Deurne -
Fiat Punto Evo 1.6 Multijet 16V 120ch Toit pano Airco digitale
€ 3.300,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 145.000 km
- 12/2011
- 88 kW (120 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
4,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1932 Zaventem -
Volvo V60 1.6 D DRIVe/Etat neuf/Gps/Airco/Euro 5
€ 5.499,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 180.000 km
- 04/2013
- 84 kW (114 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
4,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-6030 Marchienne au pont -
Renault Koleos 2.0 dCi 4x2 Privilège
€ 4.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 178.000 km
- 08/2012
- 110 kW (150 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
5,7 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1600 Sint-Pieters-Leeuw -
Citroen C3 1.1i Attraction / Airco
€ 3.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 14.800 km
- 04/2012
- 44 kW (60 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
139 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1800 Vilvoorde
Goede redenen
Je bent jong, je hebt flink onderhandelt over loon en andere voorwaarden en dan blijkt er zomaar een Honda Civic Type R als bedrijfswagen mogelijk te zijn, die had de fleetverantwoordelijke namelijk over het hoofd gezien als onbetamelijk voor het imago van bedrijf en zijn werknemer. Doen dus.
Je wil het gemak bij normaal rijden van een voorwiel aangedreven auto koppelen aan een “echte” sportauto die de aangedreven voorwielen niet eens een nadeel vindt om heerlijke prestaties neer te zetten. Integendeel, elk nadeel heb zijn voordeel.
Als fan van Honda’s V-tec motoren kan je deze druk gevoede variant niet links laten liggen. Zeg nu zelf, 320 pk en 405 Nm naar de voorwielen, die dat middels een sper goed kunnen gebruiken en zo record na record op Suzuka (circuit is eigendom van Honda) te vestigen, waarom daaraan weerstaan? Ook omdat het toch een beetje skills vergt om de motor constant hoog in de toeren te houden.
Honda heeft, ondanks zijn motoren met hoge toerentallen, een zeer betrouwbare reputatie wat de mechaniek betreft. Voorlopig laat niets voorzien dat het voor de Civic Type R anders is.
Belangrijke gegevens
De laatste Civic Type R, de 7de in zijn soort, wordt soberder van uiterlijk, maar daarom niet minder uitgesproken. De Civic als kleintje bestaat niet meer, hij is nu bijna even groot als de Accord destijds als middenklasser was. De Type R behoudt wel zijn 3 uitlaten in de diffuser achteraan.
Deze Type R is de laatste die het puur op fossiele brandstof zal doen, want Honda broedt al langer op hybride en plug-in hybride aandrijfsystemen en die zouden ook wel in de Civic Type R terecht kunnen komen. Er is zelfs al een voorbeeld in eigen huis: de NSX
Honda besteedde bijzonder veel aandacht aan de remmen gegeven. Brembo remklauwen, geventileerde schijven vooraan, volle schijven achteraan, dat is dus redelijk modaal als systeem. En toch, zonder dat daar grotere schijven of meer pompen aan te pas komen, reageert de auto op het rempedaal zoals dat moet: beschaafd als het kan, abrupt maar zonder verrassingen als het moet, onvermoeibaar en zonder dat de ABS te snel tussenkomt.
Motoren
Honda heeft zijn 2.0 l Type R geleidelijk laten evolueren. Van atmosferisch toerentalmonster dat zonder drukvoeding toch al 230 pk genereerde, naar de turboversie van vandaag die 320 pk sterk is (405 Nm) en er bij zijn 2023 uitvoering ofwel Newtonmeters ofwel pk’s extra krijgt. De viercilinder is vierkant van bouw en presteert het best tussen de 5000 en 7000 opm. De turbo is in de vermogensopbouw niet te ontdekken. Het V-Tec systeem wel, maar dan vooral omdat de motor scherper op het gas reageert en een duidelijk hoorbare raceschreeuw produceert. De motor versluist zijn kracht via een handgeschakelde 6-bak naar de voorwielen en dat levert de Civic Type R een gewichtsvoordeel op van 100 kg t.o.v. zijn vierwiel aangedreven concurrenten, genre Golf R.
Afmetingen
De Civic Type R is voor zijn doen een bijzonder lichte auto, zonder dat daar veel hightech materialen aan te pas kwamen en ook zonder afbreuk te doen aan de stijfheid van het koetswerk: 1.345 kg. Het is nu een volwassen middenklasser geworden 4,56 x 1,88 x 1,44 m voor de lengte, breedte en hoogte. De koffer, initieel 420 l is uit te breiden tot 1208 l. Met een tankinhoud van 46 l heeft de Type R wel niet de grootste autonomie, gezien het gemiddeld verbruik dat tussen de 8,5 en 10 l schommelt.
Varianten
De Civic Typ R was er ook in de Limited Edition en of die bij de volgende facelift terugkeert is nog niet geweten. Hoe ook, alleen de kenners zien het verschil tussen de GT en de SportLine en de R GT Limited edition. Het is nameten hoe groot spoilers zijn, en ook de afstelling van de (elektronisch in te stellen) dempers krijgt een andere variabele, maar voorts? Wat steengoed is kan je nauwelijks beter maken.
Prijzen
De Civic Type R kost in zijn GT en SportLine versie evenveel, € 46.000, daarmee scoort hij beter dan zijn concurrentie. De waardevermindering is echter redelijk spectaculair, na 2 jaar rijden is de Type R gemiddeld nog € 30.000 waard. Wat ook niet meehelpt is zijn jaarlijkse verkeersbelasting en BIV: € 424 en € 1.336
Design
Buitenzijde
Wie voor de eerste keer naar de Civic Type R kijkt, zal toch even moeten slikken. Zoveel hoekjes en kanten, zoveel splitters en spoilers, luchthappers en plooien in achterlichten, knikken in de zijskirts, wielkapverbreders en dakvinnen: het vergt een kleine week geduldig observeren om alle details -die volgens Honda allemaal aerodynamisch uit te leggen zijn- in je op te nemen. Alle niet Honda liefhebbers (jawel, die bestaan ook) noemden het overdreven. De 2023 versie zou het wat rustiger houden.
Binnenkant
Ook binnen is het wennen aan de lay-out van de boordplank, maar vooral wennen aan de traagheid en oubolligheid van het infotainment systeem. De kuipen domineren het interieur en ook die zijn compromisloos. Eens gezeten zit je feilloos eengemaakt met de auto en wordt het lijf flink ondersteund. Maar erin en vooral eruit geraken, dat is een ander paar mouwen en als je dat vaak moet doen, is het ronduit vermoeiend. De afwerking is keurig, met de juiste materialen. Een stuur van omgekeerd leer, het moest verplicht zijn.
Veiligheid
De Civic Type R zal niet de kolommen halen door zijn uitgebreide assortiment aan allerlei assistenten. Daar is hij ook het type auto niet voor. Type R rijders willen zelf rijden, zich bewust zijn van stuur, rem, schakelen en hoeven daar niet de minste assistentie voor. ABS-remmen, ESP en tractiecontrole, dat is het zowat en daar is de Type R rijder bijzonder tevreden mee. De laatste test van EuroNcap leverde de Civic 4 sterren op, met een hoge score voor de voetgangersprotectie.
Alternatieven
Zoveel voorwiel aangedreven concurrenten heeft de Civic niet en eigenlijk komen we alleen bij de Mégane RS terecht en helemaal qua hardcore de Mégane RS Trophy, dat is een auto die gelijkaardige geprijsd is (€ 47.000) en met 300 pk een min of meer gelijkaardige cavalerie naar de voorwielen stuurt. Maar wel een Akrapovic titanium uitlaat heeft.