Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-Benz A-Klasse

Sterke
  • Connectiviteit en smartphone-integratie (MBUX)
  • Uitgebreid motoraanbod (van PHEV tot AMG)
  • Dynamisch weggedrag
Zwakke
  • Hoge basisprijs
  • Ellenlange optielijst
  • Rijcomfort AMG Line

Premium, geconnecteerd en met stekker

De vierde generatie A-Klasse (W177) trekt sinds 2018 de dynamische lijn van zijn voorganger (W176) door. Voor het eerst is hij er ook als vierdeurs, de Berline (V177). De compacte Duitser combineert premium met connectiviteit, en biedt veel keuze: van de plug-inhybride A 250 e tot de potente AMG A 45 S.

Technische gegevens

82 - 422 PS

Vermogen

1.3 - 8.4 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

31 - 192 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

170 - 270km/h

Top snelheid

3.9 - 15s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Goeie redenen

  • De vierde Mercedes-Benz A-Klasse (W177) gaat voort op het sportieve elan van de derde generatie (W176). Perfect op maat van jongere, dynamische chauffeurs, die met het nieuwe MBUX-infotainment en de digitale spraakassistent geen moeite zullen hebben om geconnecteerd te blijven.

  • Het vernieuwde MFA2-platform levert ruimere afmetingen op: met 4,42 meter is de A-Klasse langer dan zijn directe concurrenten van Audi en BMW. Met 4,55 meter doet de A-Klasse Berline nog beter.

  • Met 68 tot 71 kilometer (WLTP) schermt de plug-inhybride A 250 e met de ruimste elektrische actieradius in zijn segment. De A-Klasse Berline scoort met 67 tot 73 kilometer (WLTP) zowat even goed.

  • Een zuinige diesel voor de veelrijder, een soepele benzine voor de particuliere klant, een plug-inhybride voor de bedrijfswagenmarkt: de Mercedes-Benz A-Klasse biedt voor elk wat wils. Sportieve chauffeurs vinden hun gading bij de AMG A 35 en A 45 S.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz A-Klasse (W177/V177)

Motoren

De vijfdeurs-A-Klasse (W177) en de A-Klasse Berline (V177) bieden een mooie mix van aandrijflijnen. Bij de klassieke benzinemodellen reiken de vermogens van 136 pk tot 224 pk. Het instapmodel is de A 180, een 1.3-viercilinder van 136 pk met automatische zevenbak met dubbele koppeling. Dezelfde vierpitter is er ook met 163 pk en heet dan A 200. Voeg je op dit model 4Matic-vierwielaandrijving toe, dan krijgt de versnellingsbak er een verzet bij. De krachtigste gewone benzine is de A 250, met 2.0-viercilinder van 224 pk. Ook hier is de zevenbak met dubbele koppeling standaard, 4Matic een optie.

Een speciale rol is weggelegd voor de potente AMG-modellen. De Mercedes-AMG A 35 4Matic puurt 306 pk uit een 2.0-viercilinder, en stuurt dat vermogen naar de vier wielen via een zevenbak met dubbele koppeling. De Mercedes-AMG A 45 S doet daar met 421 pk een flinke schep vermogen bovenop, en houdt er daardoor de krachtigste productieviercilinder ter wereld op na. De A-Klasse Berline biedt alleen de AMG A 35 aan.

Elektrificatie heeft de A-Klasse in de vorm van de A 250 e. Die combineert een systeemvermogen van 218 pk met een elektrische actieradius van 68 tot 71 kilometer (WLTP) voor de vijfdeurs. De Berline geeft cijfers van 67 tot 73 kilometer (WLTP) op. Boekhouders en vlootbeheerders horen wellicht graag de gemiddelde CO2-uitstoot van 22 tot 30 g/km (WLTP) (Berline: 21 tot 30 g/km) en het gemiddelde verbruik van 1,0 tot 1,3 l/100 km (WLTP) (Berline: 0,9 tot 1,3 l/100 km).

Het dieselaanbod bestaat uit de A 180 d, A 200 d en A 220 d. Alle drie gebruiken ze een 2.0-viercilinder die respectievelijk 116 pk, 150 pk en 190 pk sterk is. De A 200 d en A 220 d zijn ook verkrijgbaar met 4Matic-vierwielaandrijving. Bij alle motoren is een automatische achtbak met dubbele koppeling standaard. Het gemiddelde verbruik ligt tussen 4,9 en 5,7 l/100 km (WLTP) (Berline: 4,8 tot 5,6 l/100 km), de gemiddelde CO2-uitstoot tussen 128 en 149 g/km (WLTP) (Berline: 126 tot 146 g/km).

Afmetingen

Vergeleken met zijn rechtstreekse concurrenten, de Audi A3 Sportback en de BMW 1 Reeks, mag de Mercedes-Benz A-Klasse (W177) zich met een lengte van 4,42 meter en hoogte van 1,44 meter de grootste noemen. De A-Klasse Berline (V177) doet met een lengte van 4,55 meter en hoogte van 1,45 meter natuurlijk nog beter, en is ook hier langer en hoger dan de Audi A3 Berline en BMW 2 Reeks Gran Coupe.

Het koffervolume van de A-Klasse is complexer. De vijfdeurs biedt 355 liter, en dat wordt vergroot tot 1.195 liter met de rugleuning van de achterbank neergeklapt. Ga je voor de A 250 e, dan krijg je 310 tot 1.125 liter aan koffervolume. Bij de A-Klasse Berline krijg je 405 liter aan koffervolume op de benzineversies en 395 liter bij de diesels. Ga je hier voor de plug-inhybride, dan blijft er 345 liter aan koffervolume over. Op de standaarduitvoering van de A-Klasse Berline is een neerklapbare achterbank niet standaard, op de andere versies wel. Mercedes-Benz vertelt niet hoe groot het koffervolume van de Berline is met de rugleuning van de achterbank neergeklapt.

Uitvoeringen

Mercedes-Benz rijdt zijn A-Klasse als vijfdeurs en Berline voor in vier verschillende uitvoeringen. Het basismodel is de Essential Line, die voor dit segment ietwat karig is aangekleed. De versie Business Line fleurt het geheel al meer op, terwijl de uitvoering Luxury Line het premiumaspect van deze A-Klasse in de verf zet. De uitvoering AMG Line laat met sportieve details de dynamische kant van Mercedes’ kleinste uitkomen. De echte Mercedes-AMG-versies van de A-Klasse trekken op dat vlak natuurlijk alle registers open.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz A-Klasse als vijfdeurs beginnen bij 33.880 euro (A 180 of A 180 d Essential Line). Voor de Berline betaal je een kleine 1.000 euro meer. De prijsvork loopt door tot 52.998 euro (A 250 4Matic AMG Line, vijfdeurs) (53.845 euro als Berline). De prijzen van de Mercedes-AMG-modellen beginnen bij 60.137 euro (A 35 als vijfdeurs) en lopen door tot 74.173 euro (A 45 S). Leasingprijzen voor particulieren beginnen vanaf 389 euro per maand, meer omvattende leaseformules beginnen vanaf 489 euro per maand.

De tweedehandsprijzen van de Mercedes-Benz A-Klasse profiteren van het sterke Duitse merkimago, waardoor tweedehandsexemplaren hun waarde goed weten te behouden. Benzineversies uit de eerste productiejaren kosten gemiddeld minstens 25.000 euro. Dieselmodellen lijken weinig last te hebben van de verminderde interesse in de brandstof: ook hier is 25.000 euro een normale startprijs.

Voor de benzinemodellen betaal je in Vlaanderen minstens 162,65 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 246,45 euro aan BIV. De diesels kosten je minstens respectievelijk 373,48 euro en 662,46 euro. De plug-inhybride A 250 e kost je in Vlaanderen 95,61 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 46,23 euro aan BIV. In Brussel betaal je minstens 201,30 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 61,50 euro aan BIV.

Design-highlights en interieur

Deze generatie van de Mercedes-Benz A-Klasse (W177) matcht in grote lijnen het design van zijn voorganger (W176) met het huidige stijlboek van Stuttgart. Binnenin is het verschil veel groter: daar is de widescreen cockpit de grootste blikvanger. De A-Klasse Berline (V177) maakt het grootste onderscheid met de technisch verwante CLA Coupé door zijn gullere interieurruimte.

Discreet dynamisch of opvallend sportief

Op deze A-Klasse is het brede radiatorrooster de blikvanger. Houdt de basisversie het discreet met onder meer 16-duimsvelgen, dan kiest de versie Business Line voor ledkoplampen en chromen accenten. Vanaf de Luxury Line groeit de velgmaat tot 17 duim en krijgt het radiatorrooster meer cachet. De AMG Line meet de A-Klasse een sportievere bodykit aan met een lagere rijhoogte en 18-duimsvelgen, terwijl de Mercedes-AMG-modellen helemaal een sportjasje aantrekken. Optioneel loopt de velgmaat op tot 19 duim, terwijl zonnegeel, roségoud en Patagoniërood de opvallendste koetswerkkleuren zijn. Het Night-pakket voegt nog enkele donkere accenten toe, zoals verduisterde ruiten en achteruitkijkspiegels in glanzend zwart.

Widescreen cockpit en Hey Mercedes

Binnenin gaat de A-Klasse voor een digitale look met een instrumentenpaneel dat visueel lijkt door te lopen in het infotainmentscherm. In de hogere uitvoeringen is dat scherm 10,25 duim groot voor een nog vloeiender geheel. Het MBUX-infotainmentscherm laat zich in deze A-Klasse ook met de stem bedienen, en beschikt dus over een virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey Mercedes”. Vanaf Business Line en Luxury Line kan je de A-Klasse afwerken met Artico-imitatieleder (ook echt leder op Luxury Line) en verschillende inzetstukken voor het dashboard en de portieren. De AMG Line pakt uit met sportzetels, terwijl je op de Mercedes-AMG-modellen heuse kuipzetels kunt bestellen.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2018 kreeg de Mercedes-Benz A-Klasse de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Standaard krijgen de vijfdeurs en Berline de meest courante veiligheidsitems mee, zoals rijstrook- en noodremhulp, een snelheidsregelaar en snelheidsbegrenzer. Ook een vermoeidheidswaarschuwing is standaard. Vanaf de hogere uitvoeringen helpt de A-Klasse je actief bij parkeermanoeuvres, terwijl het optionele rijassistentiepakket aan te raden is voor wie regelmatig langere afstanden doet.

Alternatieven

De Mercedes-Benz A-Klasse (W177) heeft als vijfdeurs traditiegetrouw concurrenten bij de andere Duitse premiummerken: de Audi A3 Sportback en BMW 1 Reeks. Bij de massaconstructeurs zijn er concurrenten met premiumambities in de vorm van de Peugeot 308 en Volkswagen Golf, en met dynamische ambities in de vorm van de Seat Leon en Ford Focus. De A-Klasse Berline (V177) vindt dan weer concurrentie bij de Audi A3 Berline en BMW 2 Reeks Gran Coupe. In eigen huis rijdt er ook nog een concurrent rond: de Mercedes-Benz CLA. Die staat weliswaar op dezelfde technische basis, maar verkiest dynamischere en aantrekkelijke looks boven interieurruimte