Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Mercedes-Benz A 200 te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz A 200

Mercedes-Benz A 200

In 2004 verschijnt de Mercedes-Benz A 200 als topmodel van de A-klasse

Toen autofabrikant Daimler uit Stuttgart in 1997 zijn Mercedes-Benz A-klasse op de markt bracht, was dit de eerste stap van een uitbreiding van het modelpalet die in de jaren daarna in het segment van de compacte middenklasse ook nog uitgebreid werd met de Mercedes-Benz B-klasse. Lees meer

Technische gegevens van de Mercedes-Benz A 200

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Carrosserievorm

Carrosseriekleur

Aangezien de kleinste Benz als compact model ontworpen was voor het stadsverkeer namen de constructeurs aanvankelijk genoegen met kleine motoren met een cilinderinhoud tussen 1,4 en 1,6 liter. Pas in 2002 werd er met de Mercedes-Benz A 210 Evolution getest of er op de markt plaats was voor een Baby-Benz met een beter prestatievermogen. Hij beschikte over een motor met een cilinderinhoud van 2,1 liter en had een prestatievermogen van 103 kW (140 pk). Deze sportieve Evolution uit de kleine modelserie bewees zich als zeer succesvol en daarom koos Mercedes-Benz ervoor om de beter gemotoriseerde variant in de tweede generatie van de A-klasse tot een vast onderdeel van hun voertuigaanbod te maken. Daarom werd in 2004 als nieuw topmodel de Mercedes-Benz A 200 in de collectie opgenomen.

Een variabel ruimteconcept voor de vijfdeurs Mercedes-Benz A 200

De Mercedes-Benz A 200 werd vanaf 2004 in twee carrosserieversies aangeboden: als driedeurs en als vijfdeurs. De vijfdeurs versie met zijn variabele ruimteconcept had bij neergeklapte achterbanken en een neergeklapte bijrijderstoel toch nog een laadvolume van bijna 2000 liter. Dat de Baby-Benz omgetoverd kon worden tot laadreus was vooral te danken aan de speciale constructie met de hoge carrosserie. Het dak van de 3,83 meter lange Mercedes-Benz A 200 was circa 1,60 meter hoog. Het nadeel hiervan is dat bij sterke wind in combinatie met hoge snelheden de hoogte van de slechts circa 1300 kilo zware Mercedes-Benz A 200 een negatief punt is

Het veiligheidsconcept van de Mercedes-Benz A 200

De instabiliteit van de allereerste A-klasse modellen, die tijdens de bekende elandtest tot kantelen gebracht konden worden, was men bij de Mercedes-Benz A 200 dankzij het standaard ingebouwde elektronische stabiliteitssysteem ESP echter allang vergeten. Als extra veiligheidsuitrusting was de Mercedes-Benz A 200 standaard voorzien van tractiecontrole, ABS en de voor deze klasse gebruikelijke airbaguitrusting. Net als de eerste generatie van de A-klasse werd ook de Mercedes-Benz A 200 in de sandwichbouwwijze gebouwd die Daimler speciaal voor zijn compacte modellen ontworpen had. Deze bouwwijze gaf de passagiersruimte in geval van een botsing haar stabiliteit.

De basismotorisering van de Mercedes-Benz A 200

Om aan de wens naar een beter prestatievermogen voor de A-klasse te voldoen rustte de autofabrikant de topversie van de Mercedes-Benz A 200 aanvankelijk alleen met een benzinemotor met 100 kW (136 pk) uit. Hiermee haalde de Mercedes-Benz A 200 maximaal 200 kilometer per uur. Met deze motor accelereerde hij in 9,8 seconden van nul naar honderd. Het gecombineerde brandstofverbruik was volgens de fabrikant 6,7 liter. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 156 g/km.

De Mercedes-Benz A 200 in de turboversie

In 2005 volgde een nog krachtigere variant met een turbo benzinemotor. Deze had een prestatievermogen van 142 kW (193 pk). Daarmee bereikte de Mercedes-Benz A 200 een maximumsnelheid van 218 km/u en accelereerde hij in 7,5 seconden van nul naar honderd. Ter vergelijking: het kleinste A-klasse model met 70 kW (95 pk) kon maximaal 175 km/u halen en had bijna twee keer zo veel tijd nodig dan het turbomodel om van nul naar honderd te accelereren. De Mercedes-Benz A 200 Turbo was verkrijgbaar in combinatie met een handmatige zesversnellingsbak en het model zonder turbo-ondersteuning werd gecombineerd met een vijfversnellingsbak. In beide versies voldeden de benzinemotoren aan de Euro4-norm. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Mercedes-Benz A 200 Turbo lag volgens de fabrikant op 7,5 liter (178 g/km CO2).

De dieselversie van de Mercedes-Benz A 200

De in 2004 gepresenteerde dieselversie van de Mercedes-Benz A 200 beschikte over een commonrail dieselmotor met turbolading en had een prestatievermogen van 104 kW (140 pk). Dit was het eerste dieselmodel uit de A-klasse die meer dan 200 km/u kon halen. Zo haalde de kleinste diesel met de 60 kW (82 pk) motor maar 165 km/u. Sinds 2005 werd de dieselversie standaard uitgerust met een roetfilter. De topdiesel werd gecombineerd met een zesversnellingsbak. De Mercedes-Benz A 200 CDI had een gecombineerd brandstofverbruik van 5,2 liter diesel. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 135 g/km.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz A 200

21 Beoordelingen

4,6