Ga naar hoofdinhoud

Mercedes-Benz B 170 te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz B 170

Qua prestaties kan de Mercedes-Benz B 170 in het midden van de B-klasse geplaatst worden

Nadat de Franse buren hadden laten zie dat je met variabele ruimteconcepten en kindvriendelijke  uitrustingsdetails succes kon boeken, herontdekten ook Duitse voertuigfabrikanten eind jaren ‘90 de gezinsauto. Hierdoor geïnspireerd bracht autofabrikant Daimler uit Stuttgart in 2005 ter uitbreiding van zijn productpalet de B-klasse op de markt. De modellen uit deze klasse werden als compacte MPV’s tussen de goedkoopste modellen uit de A-klasse en de sedans en combi’s van de C-klasse in de collectie gepositioneerd. Om duidelijk te maken dat de nieuwe B-klasse een combinatie was van het concept van een gezinsauto, een sportieve en comfortabele reisauto en een vrijetijdsauto, bracht Daimler haar nieuwe product op de markt als Sports Tourer. Er waren drie benzineversies en twee dieselversies beschikbaar. De Mercedes-Benz B 170 werd aan het begin van de productie, dus vanaf 2005, in het midden van het motorenspectrum gepositioneerd en bleef tot 2009 in de collectie. Het was het eerste model uit de B-klasse van Mercedes dat voor de invoering van de zuinigere BlueEfficiency-modellen in het laatste productiejaar in een milieuvriendelijke versie op de markt kwam. Deze was uitgerust met een aardgasaandrijving.


De eerste Mercedes-Benz B 170 wordt in 2005 gepresenteerd

Het eerste model van de Mercedes-Benz B 170 rolde in 2005 in de Mercedes fabriek in Rastatt van de band. De Mercedes-Benz B 170 was qua voor- en achterkant van de auto ontworpen naar het voorbeeld van de al sinds 1997 gebouwde A-klasse. Ook technisch gezien waren veel details gebaseerd op de bouwwijze van zijn kleine broer. Zo namen de Mercedes constructeurs het zogenaamde ‘sandwich-principe’ over waarbij delen van de aandrijving plaatsbesparend geplaatst werden. Maar toch onderscheidde de Mercedes-Benz B 170 zich duidelijk van de modellen van de A-klasse. Met zijn afmetingen van 4,27 meter lang en 1,60 meter hoog had de 1,3 ton zware vijfdeurs de typische kenmerken van een compacte MPV. Daarbij hoorde ook het variabele zitplaatsconcept met de tweedelige achterbank. Wanneer alle elementen neergeklapt waren had de Mercedes-Benz B 170 een laadvolume van meer dan 1500 liter.


De motoren van de Mercedes-Benz B 170 en de eerste aardgasaandrijving in 2008

Toen de Mercedes-Benz B 170 in 2005 op de markt kwam werd hij uitgerust met een 1,7 liter motor met 85 kW (116 pk). Hiermee kon de compacte MPV een maximumsnelheid van 184 km/u halen. Het gemiddelde brandstofverbruik was volgens de fabrikant 6,8 liter. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 163 g/km. Toen de B-klasse in de zomer van 2008 een facelift met kleine veranderingen aan de voorkant van de auto onderging presenteerden de Stuttgarters met de Mercedes-Benz B 170 het eerste B-klasse model dat over een bivalente aandrijving (benzine en aardgas) beschikte. De Mercedes-Benz B 170 NGT (Natural Gas Technology) met een grotere motor met een cilinderinhoud van 2,0 liter had naast een benzinereservoir ook een aardgastank met een inhoud van 16 kilogram. Hiermee had hij een reikwijdte van circa 1000 kilometer bij gecombineerd brandstofverbruik. Bij het rijden in de aardgasmodus werd de CO2-uitstoot van de Mercedes-Benz B 170 verlaagd naar 135 g/km. De Mercedes-Benz B 170 werd in 2009 zowel in de benzine- als ook in de NGT-versie uiteindelijk opgevolgd door de Mercedes-Benz B 180.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz B 170

22 Beoordelingen

4,5

Technische gegevens van de Mercedes-Benz B 170

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens