Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Lancia Ypsilon 1.3 Multijet – Recht uit het Miljoenenkwartier

De vorige generatie Lancia Ypsilon had zijn leuke uiterlijk mee, maar bestond uitsluitend met twee deuren. De nieuwe Ypsilon voegt er een extra koppel achterdeuren aan toe met deze derde generatie.

In tegenstelling tot de Thema en de Voyager, gaat het hier niet om een Chrysler met Lancia-badge. En je ziet dat ook meteen. Hier geen krachtige breuken en abrupte stops in de carrosserielijnen, maar eerder zachte welvingen en uitgezette flanken die de Ypsilon een vrouwelijk voorkomen geven. Voeg daar nog het optionele tweekleuren koetswerk bij, en de gechromeerde deurgrepen en je beschikt op slag over de meest modieuze stadswagen (van 3,84 meter) van het moment. Een handtas van Delvaux met wielen eigenlijk.

Dogenpaleis

Onze testwagen was een ‘Platinum’ topversie. Die komt met cruise control, een dubbel open dak, een draagbaar TomTom navigatiesysteem en het ‘Magic Parking’ systeem dat bijstand verleent bij de parkeeroefeningen. Hij komt bijzonder verzorgd voor de dag. De afwerking is verzorgd en de materialen zijn goed gekozen. Wij beschikten over het ‘Romantic Gold’ interieur, een chique combinatie van een kastanjebruine stoelbekleding die ook terugkeert op de deurbekleding en zelfs op het dashboard. Klasse.

Comfort en isolatie staan op een hoog niveau. Alleen op de achterbank is het wat minder aangenaam vertoeven door de korte zitting van de bank. Die achterbank kan je dan wel weer in gelijke delen omgooien, waardoor het koffervolume stijgt met 217 liter.

Uit goede stal

Onderhuids introduceert Fiat met de Ypsilon een geheel nieuw platform, dat intussen ook is overgenomen door de Fiat Panda. Hoewel de oude 1.2 benzine met 69 pk in de catalogus opgenomen blijft, trekt Lancia toch vooral de kaart van de Twinair benzine met 85 pk en de 1.3 Multijet diesel. Wij trokken met die laatste op pad, en kunnen al meteen zeggen dat hij over 95 gezonde paarden lijkt te beschikken. Ze hebben weinig moeite met de 1.050 kg van de Ypsilon, en beschikt in elke versnelling over een snedig aanvoelende acceleratie. Daarnaast is hij bijzonder zuinig. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 3,9 l/100 km. En na onze test van meer dan 1.000 km gaf de boordcomputer 4,4 l/100 km aan, een resultaat waarmee we tevreden waren.

Voor een stadswagen beschikt de Ypsilon over een gezonde wegligging, met een op comfort ingestelde ophanging die goed de oneffenheden in het wegdek filtert. Het stuur reageert direct en consistent. In de stad kan je met een druk op de City-knop de bekrachtiging versterken waardoor hij nog makkelijker manoeuvreert. Liefhebbers van een sportieve auto kijken best elders, zeker omdat de Ypsilon over een relatief hoge zithouding beschikt.

De Ypsilon oogt ronduit chique, maar dat vertaalt zich gelukkig niet naar het prijskaartje. De 1.3 diesel kan je al hebben vanaf 15.490 euro in de ‘Silver’ afwerking. Voor een ‘Platinum’ versie moet je 17.990 euro overhebben. Dat zijn geeneens ‘premium’ prijzen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Special: 30 jaar geleden – Lancia Thema 8.32, de onbekende Ferrari

Autotests · Lancia

Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…

Autotests · Lancia

Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd

Autotests · Lancia
Ontdek meer