Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

MAT New Stratos: Een nieuwe legende

Een kronkelige bergpas, een Ferrari V8 die hijgt in je nek, en een blik op de weg alsof je door een helm kijkt. Dit is de nieuwe kijk op de Lancia Stratos: de MAT New Stratos. Een beauty.

Paolo Garella was toen hij bij Pininfarina werkte de projectverantwoordelijke voor de eerste New Stratos. Dat was een geesteskind van de Duitse Stratos-liefhebber Michael Stoschek. Hij leverde een Ferrari 430 Scuderia in bij Pininfarina, en vroeg om een moderne Stratos te maken. Het bleef bij één exemplaar, vooral omdat Ferrari de transformatie niet genegen was. Maar de idee was steeds om een beperkte productie uit te rollen. Nadat Garella de SCG003 voor Jim Glickenhaus had gebouwd, zocht hij een nieuw project om zijn bedrijf MAT rollend te houden. “En toen dacht ik opnieuw aan de Stratos. Ik ben teruggegaan naar Stoschek, en verkreeg van hem een licentie om 25 New Stratos-modellen te maken en drie prototypes.”

Manufattura Automobili Torino New Stratos-12

20 centimeter korter

De basis is dezelfde gebleven: je brengt een Ferrari F430 of een duurdere 430 Scuderia aan. “Liefst van de laatste reeks van de productie”, zegt Garella. “Je kan zowel voor een manueel geschakelde auto kiezen, als voor de gerobotiseerde versnellingsbak. We ontmantelen de Ferrari volledig, en knippen 20 centimeter uit de wielbasis weg. Op die manier respecteren we de proporties van de oorspronkelijke Lancia Stratos.

Manufattura Automobili Torino New Stratos-57

De Lancia Stratos, de meest onwezenlijke rallywagen ooit. Een pijl die absoluut niet op zijn plaats lijkt in de bossen van Wales of op sneeuwwegen in Zweden. “En toch, wanneer je goed kijkt zie je vooral dat de Stratos een buggyconstructie is, met grote wielen”, zegt Garella. Uitermate geschikt voor rally dus.

Manufattura Automobili Torino New Stratos-70

500 pk

De New Stratos is een perfecte hulde aan de klassieke Lancia Stratos. Hij is volledig uit carbon opgebouwd. Net als in de oude Stratos openen de motorkap en de kofferklep tegengesteld, een spectaculair beeld. De cabine heeft de hoog oplopende zijruiten en de lage voorruit waardoor je volledige focus naar voor gelegd wordt. De twee bulten vooraan tonen perfect waar je de voorwielen moet zetten. En net als in de echte Stratos beschik je ook hier over Ferrari-power. Geen Dino-V6 maar de 4,3-liter V8 uit de F430, in de lengte geplaatst achteraan. Die heeft 1.300 kilogram in beweging te brengen, 100 kilogram minder dan de donorauto. “Dankzij een nieuwe motormapping halen we bijna 500 pk uit de motor. Met een andere uitlaat kunnen we zelfs 540 pk aanbieden, maar dan ben je in Zwitserland niet welkom”, lacht Garella.

Manufattura Automobili Torino New Stratos-8

Hij voegt er in één beweging aan toe dat pk’s niet belangrijk zijn voor de Stratos. “Dit is een verhaal dat rond rijden draait.” En rijden, dat gaan we doen. Onze blik richt zich naar de Colle delle Finestre. Langs de zijkant van de wegen ligt nog sneeuw. Je zit in kuipstoelen waar vierpuntsgordels duidelijk maken dat het er hevig aan toe kan gaan. Uit de F430 herkennen we het stuur en de manettino – die al in ‘race’ staat – maar de tellers hebben een iets ander design gekregen.

Manufattura Automobili Torino New Stratos-60-kopie

Blaffende V8

Je begint met de contactsleutel om te draaien om de pompen van stroom te voorzien, waarna je de beide hendels van de gerobotiseerde enkelvoudige koppelingsbak terzelfder tijd naar jou trekt met een voet op de rem. Daarmee belandt de zesbak in neutraal. Pas nu kan je via de rode startknop links op het stuur de motor op gang vuren. Je herkent meteen de Ferrari V8, die even blaft maar meteen daarna overgaat in zacht gegrom. Je hoort het vollere inlaatgeluid boven de zoemende kleppen van de V8 uitstijgen. Denk aan het snerpende geluid van de DTM M3’s in de jaren ’90. Nee, dit is geen F430 meer die we richting de berg op sturen.

Manufattura Automobili Torino New Stratos-33-kopie

We gaan over van een brede tweevaksweg naar een steeds smallere kronkelweg. Het stuur voelt licht aan. De New Stratos danst als een hyperactieve Jack Russel van bocht naar bocht. Grip zal je niet snel te kort komen, vooraan heeft hij een maatje 265/30 19-duim en achteraan 305/30 19-duim. Wel zijn dit de Michelin Sport Cup 2-banden, semi-slicks dus… in koude omstandigheden. Toch merk je dat je de Stratos al echt moet provoceren om hem te doen oversturen. Dat is leuk, maar nog zoveel leuker is het om hem strak van bocht naar bocht te laten snijden. Dit is een precisie-instrument. Voor gepassioneerden, gefortuneerde gepassioneerden. De New Stratos kost minstens 550.000 euro, zonder BTW… en zonder de F430 donorauto.

Manufattura Automobili Torino New Stratos-91

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…

Autotests · Lancia

Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd

Autotests · Lancia

Test: Lancia Ypsilon 1.3 Multijet – Recht uit het Miljoenenkwartier

Autotests · Lancia
Ontdek meer