Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-stelvio-front

Alfa Romeo Stelvio

1 / 3
alfa-romeo-stelvio-front
alfa-romeo-stelvio-sprint-plus-01
alfa-romeo-stelvio-interieur

Sterke punten

Dynamisch chassis Italiaans karakter Goede prestaties

Zwakke punten

Geen (plug-in)hybrides Krappe achterruimte Ongeraffineerde motoren

Alfa Romeo Stelvio Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Alfa Romeo Stelvio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.8 - 8.8s
Maximumsnelheid:198 - 283 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):124 - 227 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.7 - 9.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4687 x 1903 x 1666 mm
Portieren:5
Kofferruimte:525 - 1600 liter
Aanhangergewicht:320 - 696 kg

Een Alfa Romeo op stelten

Bij zijn officiële onthulling op de Los Angeles Auto Show in november 2016, was de Alfa Romeo Stelvio het eerste SUV-model van het Milanese merk. Geïnspireerd op de Giulia berline, behoudt hij zijn rijplezier en typisch Italiaanse charisma.

Interesse in een Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio tweedehands auto
Alfa Romeo Stelvio nieuwe auto
Alfa Romeo Stelvio dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Alfa Rome Stelvio is de eerste SUV van het merk, maar markeert ook de terugkeer van ouderwets rijplezier naar het merk dankzij zijn achterwielaangedreven platform.

  • De Stelvio kreeg eind 2019 een update die zijn afwerking en technologie maar ook zijn rijhulp verbeterde dankzij de komst van semi-autonoom rijden niveau 2.

  • Net als de Giulia is de Stelvio verkrijgbaar met een 2.0-liter benzinemotor met 200 of 280 pk en een 2.2-liter dieselmotor met 160, 190 of 210 pk. Daarboven staat echter nog de Quadrifoglio-versie met zijn 510 pk sterke twin-turbo V6.

  • Dankzij het dynamische Giorgio-platform is de Stelvio bijna 100 kilogram lichter dan zijn rechtstreekse concurrenten.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Alfa Romeo Stelvio, die ietwat haastig en helemaal niet met elektrificatie in het achterhoofd werd ontwikkeld, heeft een zeer conventioneel motoraanbod. Op dit moment is het volledig vrij van elke vorm van hybridisatie.

Het hart van de verkoop is ongetwijfeld de dieselmotor. Met een cilinderinhoud van 2.2 liter produceert dit blok, dat voor het eerst in de lagere Giulia werd gebruikt, 160, 190 of zelfs 210 pk in de topversies. Net als alle andere krachtbronnen onder de motorkap van de Milanese SUV wordt hij gekoppeld aan een automatische transmissie met 8 versnellingen (ZF) en stuurt hij zijn vermogen in de basis naar de achterwielen. In zijn krachtigere versies wordt deze motor gecombineerd met het Q4-vierwielaandrijvingssysteem.

Het reguliere gamma wordt vervolledigd door een 2.0-liter turbobenzine viercilindermotor. Dit blok, dat door alle merken van de vroegere FCA-groep wordt gedeeld, levert 200 pk bij 4.500 t/min en 330 Nm koppel bij 1.750 t/min. In de topversies, de Veloce en TI, loopt het motorvermogen op tot 280 pk en 400 Nm.

Daarnaast is er ook een sportieve, ultrasterke variant. Deze versie, die het klavertjevier en dus ook de naam ‘Quadrifoglio’ draagt, wordt aangedreven door een 2.9-liter V6-benzinemotor met dubbele turbo, goed voor 510 pk en 600 Nm koppel. Geholpen door vierwielaandrijving brengt deze krachtbron de Stelvio in 3,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is vastgesteld op 283 km/u.

Wat het brandstofverbruik betreft, verschillen de cijfers over de motoren van de Stelvio sterk. Aan de top van het gamma staan de dieselmotoren met een minimaal gecombineerd gemiddelde van 5,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 145 g/km (WLTP). De 190 pk sterke versie met vierwielaandrijving ziet zijn cijfers lichtjes stijgen tot 5,9 l/100 km en 155 g/km CO2 (WLTP). Kijken we naar de benzinemotoren, dan haalt de 2.0-liter versie slechts 8,4 l/100 km en 190 g/km CO2 (WLTP), terwijl de V6 achterblijft met 11,8 l/100 km en 267 g/km CO2 (WLTP).

Afmetingen

Gebaseerd op het Giorgio-platform, profiteert de Alfa Romeo Stelvio mee van een flinke gewichtsbesparing. De grote SUV heeft een minimaal leeggewicht van 1.660 kg, dat is bijna 100 kg lichter dan zijn rechtstreekse concurrenten. Qua afmetingen is de Stelvio 4.680 mm lang, 1.671 mm hoog en 2.160 mm breed. De wielbasis meet 2,82 meter.

Het koffervolume van de Stelvio bedraagt 525 liter achter de achterbank. Wanneer die echter wordt neergeklapt, neemt het totale volume toe tot 1.600 liter. Dit is iets minder dan bij de meeste concurrenten, wat hij te danken heeft aan het Italiaanse ontwerp dat enigszins vorm boven functie verkiest.

Varianten

Alfa Romeo brengt zijn Stelvio in zes verschillende versies op de markt, met motoren die voor bepaalde versies zijn gereserveerd. Het instapmodel heet Super en is al voorzien van een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, Apple CarPlay en Android Auto en een draadloze telefoonlader. Net daarboven staat de Sprint-versie met wat meer uitrusting.

Daarna komen de Ti en Veloce, de twee sportievere varianten. Ze hebben hun eigen uitrusting, zoals standaard leder, maar ook hun eigen motoren want de krachtigste versies zijn leverbaar met 280 pk (benzine) en 210 pk (diesel). Het topmodel, de Estrema, doet hetzelfde. Tot slot is er aan de top van het gamma de krachtige Stelvio Quadrifoglio.

Prijzen

Het Alfa Romeo Stelvio-gamma begint bij 49.250 euro (2.2 diesel 160 pk Super). Het instapmodel op benzine is met 55.000 euro meteen wat duurder (2.0 benzine 200 pk Super). De Estrema bevindt zich met 74.800 euro (2.0 benzine Estrema met 280 pk) aan de top van het reguliere gamma, maar de Quadrifoglio-versie legt de lat nog hoger met een prijskaartje van 102.700 euro. Op de tweedehandsmarkt variëren de tweedehandsprijzen van de Alfa Romeo Stelvio van 22.000 euro voor een basisdiesel tot 60.000 euro voor de sportiefste variant.

Alfa Romeo biedt zijn Stelvio aan met een leasepakket in verhuur op lange termijn via zijn partner Leasys. Zo is de 160 pk sterke Stelvio Super diesel verkrijgbaar vanaf 615 euro per maand zonder BTW, voor een periode van 60 maanden met een maximum van 50.000 km.

In Vlaanderen wordt de instap-Stelvio geleverd met een jaarlijkse verkeersbelasting van 520,81 euro terwijl de belasting op inverkeerstelling 1.012,48 euro bedraagt. Voor de belastingen in Wallonië en Brussel variëren deze bedragen van 548,33 euro (TC) en 1.239,00 euro (TMC) voor de zuinigste diesel tot 446,03 euro (TC) en 4.957,00 euro (TMC) voor de 280 pk sterke benzine. De eco-malus in Wallonië is alleen van toepassing op benzinemodellen, met een minimum van 175 euro.

Design

De Alfa Romeo Stelvio maakt meteen indruk met zijn design. De middelgrote SUV leent sommige lijnen van zijn kleine broertje, de Giulia, en speelt de Italiaanse "dolce vita"-kaart in combinatie met de typische proporties van een achterwielaangedreven auto.

Buitenzijde

Aan de voorzijde toont de Stelvio trots Alfa Romeo’s typische, driehoekige 'tribolo'-grille. Die wordt geflankeerd door twee vloeiend gevormde koplampen met een brede visuele signatuur. Aan de zijkanten wijst de grote ‘dash-to-axle’-verhouding op zijn achterwielaandrijving en die uitstraling helpt hem ook in zijn premiumambities. 17- tot 21-inchwielen vullen de wielkasten. Aan de achterzijde vinden we een set slanke lampen op de achterklep, die doorlopen over een bumper met twee grote uitlaatpijpen. Op de Quadrifoglio-versie wordt de sportiviteit nog versterkt door een bodykit rondom en een diffuser met vier uitlaatpijpen aan de achterzijde.

Binnenzijde

Het interieur van de Stelvio deelt een groot deel van zijn designelementen met broertje Giulia. Zo vinden we typische Alfa Romeo-kenmerken terug, waaronder de dubbele kokers rond het instrumentenpaneel. Het horizontale dashboard kan bekleed worden met hout of koolstofvezel en beschikt sinds de 2019-update over een 8,8 inch touchscreen. Op de middenconsole bevinden zich een versnellingspook in joystickstijl, een bedieningsknop voor het infotainmentsysteem en de keuzeschakelaar voor de DNA-rijmodi. Sinds de facelift herbergt de middenconsole ook een draadloze oplader voor smartphones op alle versies.

Veiligheid

De Alfa Romeo Stelvio is standaard voorzien van alle nodige airbags. Hij beschikt ook over een volledige reeks actieve veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control, een noodremassistent, voetgangers- en verkeersborddetectie, een waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook en een dodehoekassistent. Sinds de tussentijdse update is de SUV uitgerust met nieuwe actieve rijhulpmiddelen, zoals het optionele semi-autonoom rijden tot niveau 2. Deze functie combineert de standaard adaptieve cruise control met lane keeping assist om binnen de lijntjes te blijven.

Alternatieven

De Alfa Romeo Stelvio behoort tot de middenklasse van de premium SUV’s. Hij neemt het op tegen het gekende Duitse trio: de Audi Q5, de Mercedes-Benz GLC en de BMW X3. Verder gelden onder meer de Jaguar F-Pace, Volvo XC60 en Lexus NX ook als mogelijke concurrenten. Hebben we het over de sportieve Stelio Quadrifoglio, dan is zijn voornaamste tegenhanger de Porsche Macan.