Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-Benz C-Klasse

Sterke
  • Connectiviteit en smartphone-integratie (MBUX)
  • Milde hybride ondersteuning op alle motoren
  • Ruim elektrisch rijbereik (C 300 e)
Zwakke
  • Sommige materiaalkeuzes in het interieur
  • Hoge basisprijs en ellenlange optielijs
  • Rijcomfort (AMG Line)

De vaste waarde wordt alsmaar meer digitaal en hybride

De vijfde generatie van de Mercedes-Benz C-Klasse (W206) wordt steeds meer een kleine S-Klasse. Voortaan rijdt hij als milde hybride of plug-inhybride de showroom uit, inclusief AMG-modellen. De breakversie is er voor het eerst in een All-Terrain-crossovervariant (X206).

Technische gegevens

120 - 510 PS

Vermogen

1.3 - 13.7 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

39 - 326 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

200 - 290km/h

Top snelheid

3.9 - 11.7s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Goeie redenen

  • De Mercedes-Benz C-Klasse (W206) zet het elegant-dynamische lijnenspel van zijn voorganger (W205) verder en ziet er binnenin met zijn schermen uit als een mini-S-Klasse.

  • Vergeleken met zijn Duitse premiumconcurrenten is de C-Klasse het meest gericht op comfort. Sinds de vorige generatie treedt rijdynamiek meer dan ooit op het voorplan.

  • De plug-inhybride C 300 e is niet alleen fiscaal vriendelijk, maar met een elektrisch rijbereik van 99 tot 111 kilometer (WLTP) perfect voor volledig elektrisch woon-werkverkeer.

  • De Mercedes-Benz C-Klasse (W206) biedt een ruime keuze uit benzine- en dieselmotoren die door de standaard milde hybride ondersteuning zuiniger en soepeler zijn dan ooit.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz C-Klasse (W206)

Motoren

De C-Klasse staat traditioneel sterk in de zakelijke markt, waar hij vroeger vooral als diesel populair was. Dat dieselaanbod is nog steeds rijkgevuld, met vermogens van 163 tot 265 pk en met een CO2-uitstoot van 118 tot 153 g/km. De zelfontbranders gebruiken een 2,0 liter viercilinder, die dankzij Mercedes’ milde hybride EQ Boost-systeem tijdelijk 20 pk extra levert. De C 200 d van 163 pk is de instapversie, bij de C 220 d met 200 pk en de C 300 d met 265 pk kun je kiezen tussen achterwiel- of vierwielaandrijving (4Matic).

Het aanbod aan benzinemotoren is al even uitgebreid, en gaat van 170 tot 258 pk en met een CO2-uitstoot van 143 tot 180 g/km. De C 180 en C 200 gebruiken een 1,5 liter viercilinder met EQ Boost-ondersteuning en zijn respectievelijk 170 pk en 204 pk sterk. De C 300 gebruikt een 2,0 viercilinder met EQ Boost-ondersteuning van 258 pk. 4Matic is hier beschikbaar op de C 200 en C 300. Een negentrapsautomaat is op alle C-Klasse-modellen standaard.

Een plug-inhybride mag niet ontbreken, en die is er in de vorm van de C 300 e. Die combineert een systeemvermogen van 313 pk met een batterij van 25,4 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 99 tot 111 kilometer (WLTP). Deze fiscaal meest interessante C-Klasse heeft een CO2-uitstoot van 13 tot 17 g/km (WLTP) en een gemiddeld verbruik van 0,6 tot 0,8 l/100 km (WLTP). Nog een primeur: naar verluidt zou de toekomstige Mercedes-AMG C 63 voor het eerst in zijn geschiedenis een plug-inhybride worden.

Afmetingen

De Mercedes-Benz C-Klasse wordt vaak in één adem genoemd met zijn twee grootste concurrenten, de Audi A4 en de BMW 3 Reeks. De C-Klasse Berline (W206) is met 4,79 meter lengte en 1,45 meter hoogte de grootste van de drie. De C-Klasse Break (W206) is even lang, maar doet er door zijn dakrails een centimeter extra bij in de hoogte. Ook hij is de grootste van de Duitse drie. De hogere bodemvrijheid en andere bumpers maken de C-Klasse All-Terrain (X206) iets korter (4,76 meter) en iets hoger (1,49 meter).

De C-Klasse Berline biedt 455 liter aan koffervolume. Kies je voor de plug-inhybride C 300 e, dan moet je het met 360 liter rooien. Als Break beschikt de C-Klasse over iets meer kofferruimte: 490 liter met de achterbank rechtop, 1.510 liter met de rugleuning neergeklapt. Ook hier doet de C 300 e het met iets minder: 360 liter tot 1.375 liter met de rugleuning neer. Over die rugleuning gesproken: in Berline en Break is die standaard neerklapbaar, in de Break kan dat zelfs elektrisch.

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz C-Klasse er in vier uitvoeringen: Business Line, Luxury Line, AMG Line en – alleen als Break – All Terrain. De basisuitvoering Business Line houdt het op een franjeloze, sobere aankleding aan de buitenkant en binnenin, terwijl de C-Klasse traditiegetrouw beter tot zijn recht komt als elegantere Luxury Line. De AMG Line kiest uiteraard voor de sportieve aankleding. De All-Terrain krijgt net als elke zichzelf respecterende verhoogde break een stoerder jasje aangemeten.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz C-Klasse beginnen bij 44.165 euro (C 180 Business line) en lopen door tot 61.831 euro (C 300 e AMG Line). Dat betaal je voor de Berline. Voor de Break betaal je ongeveer 1.500 euro extra. De C-Klasse All-Terrain kost 56.144 euro als benzine (C 200 4Matic All-Terrain) en 57.354 euro als diesel (C 220 d 4Matic All-Terrain). Leasingprijzen voor particulieren beginnen vanaf 549 euro per maand voor de Berline, en 579 euro per maand voor de Break. Meer omvattende leaseformules beginnen vanaf 669 euro per maand.

Op de tweedehandsmarkt is de Mercedes-Benz C-Klasse een van de populairste modellen en is zijn restwaarde zo goed als verzekerd. De huidige generatie (W206/X206) wordt nog maar sinds 2021 gebouwd, dus blijven de tweedehandsprijzen aan de hoge kant en is het tweedehandsaanbod beperkt. Reken op tweehandsprijzen vanaf 45.000 euro.

In Vlaanderen betaal je voor benzinemodellen minstens 208,62 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 366,23 euro aan BIV. Voor de diesels betaal je respectievelijk 473,98 euro en 610,26 euro. Voor de plug-inhybride C 300 e betaal je minstens 211,81 euro en 46,23 euro. In Brussel betaal je minstens 1 230,00 euro aan BIV en 248,95 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting.

Design-highlights en interieur

Mercedes laat zijn huidige modellen voorzichtig evolueren vergeleken met hun voorgangers, dus deze generatie C-Klasse (W206) zet het algemene lijnenspel van zijn voorganger (W205) voort. Binnenin is het contrast tussen beide generaties groter: het interieur van de huidige C-Klasse wordt gedomineerd door een nieuw, groot tabletvormig infotainmentscherm dat centraal op het dashboard prijkt.

Klassiek elegant, resoluut sportief of ambitieus avontuurlijk

Naast de vloeiende schouderlijn en gespierde motorkap zijn de fijne ledkoplampen en de ster in het grote radiatorrooster de belangrijkste blikvangers. De Business Line combineert een sobere afwerking aan de buitenkant en binnenin met klassieke 17-duimsvelgen, terwijl de Luxury Line de rijhoogte verlaagt en glanzende accenten bovenhaalt om het radiatorrooster en de ruitomlijsting op te fleuren. De AMG Line pakt uit met het sportievere bumperwerk en 18-duimsvelgen, de All-Terrain kiest resoluut voor stoerdere bumpers en een hogere rijhoogte. In de optielijst staan velgen tot 19 duim, en hyacintrood en spectraalblauw als opvallendste koetswerkkleuren. Een Nightpakket voegt heel wat glanzend zwarte accenten toe, onder meer op de spiegelkappen.

Zwevende schermen en ronde monden

Binnenin trekt de Mercedes-Benz C-Klasse een stevig blik digitale schermen open. Een exemplaar van 12,3 duim voor het instrumentencluster, en een ‘zwevend’ exemplaar van 11,9 duim voor het MBUX-infotainment. Dat scherm omvat ook de bediening van de klimaatregeling, waardoor het dashboard een knoppenvrije, ‘cleane’ look krijgt. De ronde ventilatiemonden van de vorige generatie gaan voor een iets ander design, de virtuele spraakassistent die je aanspreekt met “Hey Mercedes” is standaard op alle uitvoeringen.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes-Benz C-Klasse behaalde de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. De standaard veiligheidsuitrusting is dus uitgebreid, met onder meer een dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp, een snelheidsregelaar en –begrenzer, enzovoort. Het optionele rijassistentiepakket bevat nog meer rijhulp, met onderesteuning in files, bij het wisselen van rijstrook, enzovoort.

Alternatieven

De traditionele ‘Duitse drie’ kunnen niet zonder de Mercedes-Benz C-Klasse. De twee andere vaste waarden in die vergelijking zijn de Audi A4 en de BMW 3 Reeks, als Berline en als break (A4 Avant en 3 Reeks Touring). Andere modellen die meedingen in het premiumsegment zijn de Volvo S60 (die als breakversie V60 heet) en de Jaguar XE (die geen breakversie heeft). Bij de massaconstructeurs zijn er nog de Volkswagen Passat (Variant) en Skoda Superb (Combi), terwijl de Alfa Romeo Giulia een sportief alternatief is en – waarom niet? - de Tesla Model 3 een volledig elektrisch alternatief.