Mercedes-Benz C 250 te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz C 250

Mercedes-Benz C 250

De Mercedes-Benz C 250 heeft een vooraanstaande rol bij de motorenontwikkeling

De sedans uit de middenklasse serie Mercedes-Benz 190 blonken tot in de jaren '90 in de gewone dieselversie nog niet uit dankzij hun performance. Dat doen de diesels vandaag de dag standaard wel. De verandering kwam met de nieuwe C-klasse van de Stuttgarters die in 1993 geïntroduceerd werd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Carrosserievorm

De reden hiervoor was dat al bij de vorige serie meer dan één derde van de klanten voor een dieselvariant had gekozen. En de belangstelling voor de zuinige en als robuust bekend staande diesels groeide verder. De Daimler-constructeurs ontwikkelden daarom voor de nieuwe C-klasse een nieuwe generatie dieselmotoren die met uitzondering van de motor in het kleinste Mercedes-Benz C 200 model, vier in plaats van twee kleppen hadden. Het prestatie- en acceleratievermogen van de diesels kon op deze manier flink verbeterd worden. De nieuwe motoren maakten hun entree in de Mercedes-Benz C 250. Hiermee werd de C-klasse in 1993 op de markt geïntroduceerd. Ook bij de in 2007 gepresenteerde derde generatie van de C-klasse speelde de Mercedes-Benz C 250 opnieuw een vooraanstaande rol. Hij was één van de eerste modellen die in deze generatie met de milieuvriendelijke BlueEfficiency-technologie van Daimler werd uitgerust.

In 1993 wordt de Mercedes-Benz C 250 als diesel sedan geïntroduceerd

De eerste Mercedes-Benz C 250 kwam als sedan met een dieselmotor op de markt. De 2,5 liter motor met vijf cilinders had een prestatievermogen van 83 kW (113 pk). De Mercedes-Benz C 250 bereikte daarmee topsnelheden tot maximaal 190 km/u. In 1995 verscheen er van de Mercedes-Benz C 250 dan ook een versie met turbolading. Deze had een prestatievermogen van 110 kW (150 pk) en een maximale koppel van 280 Newtonmeter (Nm). Ter vergelijking: het gewone model had een maximale koppel van 170 Nm. Als topmodel onder de dieselmodellen bereikte de sedan met turbolading hiermee voor het eerst het record van 200 kilometer per uur. De kleine diesel werd tot 1996 geproduceerd; de turboversie bleef tot 2001 in de collectie. In de vanaf 2000 geproduceerde tweede generatie van de C-klasse werd de Mercedes-Benz C 250 uit de collectie gehaald om plaats te maken voor de Mercedes-Benz C 220 met de nieuwe commonrail motor. Deze had in de CDI-versie ondanks zijn kleinere cilinderinhoud dezelfde prestatiewaarden als voorheen de Mercedes-Benz C 250 turbodiesel.

De Mercedes-Benz C 250 als sedan en combi in twee motorversies

In de derde generatie van de C-Klasse, die in 2007 op de markt gebracht werd, presenteerde Daimler de Mercedes-Benz C 250 als sedan en combi voor het eerst in twee versies: als diesel- en als benzineversie. Als eerste verscheen het standaard met roetfilter uitgeruste dieselmodel met de commonrail motor. Deze rolde eind 2008 van de band. De koppelkrachtige Mercedes-Benz C 250 CDI had een prestatievermogen van 150 kW (204 pk) en hiermee bereikte de sedan een maximumsnelheid van 240 km/u. De midden 2009 geïntroduceerde benzineversie Mercedes-Benz C 250 CGI had dezelfde prestatiewaarden. De diesel werd aangeboden met een handmatige zesversnellingsbak en het benzinemodel was verkrijgbaar als automaat met vijf versnellingen.

Nieuwe milieutechnologie voor de Mercedes-Benz C 250

De bijzonderheid bij de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz C 250 was dat zowel het benzine- als ook het dieselmodel werd uitgerust met de in deze generatie voor het eerst standaard aangeboden nieuwe BlueEfficiency-technologie. Dankzij motormodificaties, gewichtbesparingen en een betere aerodynamische vormgeving konden het verbruik en de CO2-uitstoot bij de BlueEfficiency-modellen gereduceerd worden. De sedans in de Mercedes-Benz C 250 dieselversie hadden volgens de fabrikant een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 liter per honderd kilometer. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 134 g/km. De benzineversie verbruikte gemiddeld 7,2 liter Super (168 g/km CO2). De waarden van het combi T-model lagen op 5,3 liter diesel (139 g/km CO2) en 7,6 liter Super (177 g/km CO2).

Beoordelingen voor Mercedes-Benz C 250

44 Beoordelingen

4,8

Technische gegevens van de Mercedes-Benz C 250

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens