Mercedes-Benz E 220 te koop: tweedehands en nieuw

}
Mercedes-Benz E 220

Carrosserievorm

Carrosseriekleur

Naast het grote plaatsaanbod voor passagiers en bagage overtuigt ook de motor van de Mercedes-Benz E 220 CDI de consumenten. Deze 2 liter motor die in het midden van het motorenpalet gepositioneerd is, schijnt voor veel mensen precies het juiste compromis te vormen tussen soepele bewegingen en snelle verplaatsing. In de generatie W211 hebben de sedan en combi een prestatievermogen van 170 pk bij een gemiddeld brandstofverbruik van 6,7 liter voor de sedan en 7,3 liter voor het combi T-model. Sinds de start van generatie W212 vanaf 2009, is de Mercedes-Benz 220 als dieselmodel ook verkrijgbaar met BlueEfficiency-technologie. Deze technologie laat het brandstofverbruik van de sedan dalen tot 5,3 liter diesel, onder meer dankzij gewichtsbesparing.

De eerste Mercedes-Benz E 220 modellen waren gewild als benzinemodel

De Mercedes-Benz E 220 werd in generatie W124 (van 1993 tot 1996) als sedan en combi uitsluitend met benzinemotoren geproduceerd. Deze hadden een prestatievermogen van 110 kW (150 pk). De Mercedes-Benz E 220 was met deze motor tot aan de introductie van de Mercedes-Benz CLK 220 (een model gebaseerd op de C-klasse), ook succesvol als elegante coupé en als cabriolet met klassiek stoffen dak. In de eerste generatie vond de Mercedes-Benz E 220 in deze vorm meer dan 8000 kopers. Daarmee werd hij qua geliefdheid alleen nog maar overtroffen door de cabrioversie van de Mercedes-Benz E 320. In 1996 staakte Mercedes de productie van de sedans met benzinemotoren. Dit was een logische ontwikkeling, aangezien bijna 40 procent van de E-klasse klanten inmiddels een diesel bestelde.

Als klassieke diesel won de Mercedes-Benz E 220 veel klanten voor zich

In de tweede generatie W211 (van 1995 tot 2002), benoemde de autofabrikant uit Stuttgart de Mercedes-Benz E 200 voortaan tot het kleine benzinemodel. De Mercedes-Benz E 220 werd daarvoor in de plaats in hun steeds succesvoller wordende dieselcollectie opgenomen. Vanaf 1995 was de Mercedes-Benz E 220 nog uitsluitend als diesel verkrijgbaar met een cilinderinhoud van 2 liter en een prestatievermogen van 70 kW (95 pk). Dit was voldoende voor een maximumsnelheid van 180 km/u. In 1998 kwam er ook bij de Mercedes-Benz E 220 een einde aan gemoedelijkheid.

Nieuwe motorprestaties en clientèle dankzij de CDI-motor

De nieuwe, beter presterende en minder verbruikende CDI-motoren van Mercedes stonden ter beschikking, en de Mercedes-Benz E 220 profiteerde als één van de eersten van de nieuwe motoren. De motoren hadden in de Mercedes-Benz E 220 modellen aanvankelijk een prestatievermogen van 92 kW (125 pk), enige tijd later werd dit verhoogd naar 105 kW (143 pk). Met de Mercedes-Benz E 220 groeiden de langzame E-klasse diesels uit de beginjaren uit tot voertuigen die met hun maximumsnelheid van voortaan 213 km/u ook op de snelweg goede prestaties neer konden zetten. De nieuwe motoren van de Mercedes-Benz E 220 zorgden ervoor dat de E-klasse ook nieuwe klantengroepen bereikte.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 220

143 Beoordelingen

4,7

Technische gegevens van de Mercedes-Benz E 220

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens