Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mercedes-Benz E-Klasse Autoscout 1.jpg

Mercedes-Benz E 220

1 / 5
Mercedes-Benz E-Klasse Autoscout 1.jpg
Mercedes E 220 Autoscout 2.jpeg
Mercedes E 220 Autoscout 3.jpeg
Mercedes E 220 Autoscout 4.jpeg
Mercedes E 220 Autoscout 5.jpeg

Sterke punten

  • Leidinggevend comfort
  • Goede bouwkwaliteit
  • Ook als cabrio en coupé

Zwakke punten

  • Weinig dynamisch
  • Stevig prijskaartje
  • Complexe technologie

Mercedes-Benz E 220 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz E 220, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.6 - 17.4s
Maximumsnelheid:177 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):102 - 197 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 7.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4655 x 1740 x 1390 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:300 - 1855 liter
Aanhangergewicht:385 - 785 kg

De E-Klasse als 220 en 220d

Zegt iemand Mercedes-Benz, dan is de kans groot dat je als eerste een E-Klasse voor ogen neemt. Het model bewees zich door de generaties heen als maatstaf voor zijn segment, dat niet toevallig de naam “E-segment’ draagt. Sinds de allereerste generatie is daar telkens een E 220-versie van de partij, in diesel- of benzinevorm.

Interesse in een Mercedes-Benz E 220

Mercedes-Benz E 220 tweedehands auto
Mercedes-Benz E 220 nieuwe auto
Mercedes-Benz E 220 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Belangrijke gegevens

Wanneer Mercedes zijn W124-reeks officieel omdoopte tot ‘E-Klasse’ in 1992, zag voor het eerst ook de 220-motorisatie het levenslicht. Toen ging het alleen om een viercilinder benzinemotor, die in lijn met de naamgeving 2.2 liter groot was. Hij stuurde 150 pk naar de achterwielen.

Die benzinemotor verdween bij de overgang naar de E-Klasse van generatie W210, maar toen werd het gamma voor het eerst aangevuld met een E 220 op diesel. Die vertrouwde eveneens op een 2.2-literblok, dat zijn werk aanvankelijk bij de ‘E 220 Diesel’ van 1995 tot 1998 zonder turbo deed. Zo haalde de auto een magere 95 pk, maar in 1998 werd dat vermogen bij de E 220 CDI opgeschroefd naar 125 pk dankzij toevoeging van een turbo. Van 1999 tot 2002 kreeg de E 220 CDI nog een boost, goed voor 143 pk. Die E 220 CDI maakte in licht aangepaste vorm ook de overstap naar de derde generatie E-Klasse, de W211. Daar schopte hij het echter tot 150 pk en na de facelift in 2006 zelfs tot 170 pk.

In die laatste vorm dook de E 220 CDI ook terug op in het gamma van E-Klasse generatie vier, de W212. Daar produceerde hij eveneens 170 pk maar werd hij onder de noemer ‘E 220 BlueEFFICIENCY’ of later ‘E 220 BlueTEC’ gecombineerd met een AdBlue-systeem om de uitstoot te drukken. Bovendien kon de E 220 vanaf 2015 voor het eerst gecombineerd worden met vierwielaandrijving.

Bij de overgang naar de vijfde generatie van de E-Klasse, de W 213, moest het 2.2-literblok plaats maken voor een compactere 2.0-liter dieselmotor. Toch ging het model nog steeds als E 220 door het leven, maar in de plaats van E 220 CDI heette de versie voortaan E 220d. De motor was wel krachtiger dan ooit met zijn vermogen van 194 pk, en ook deze keer konden klanten opnieuw kiezen voor vierwielaandrijving. Bij de facelift in 2020 werd de E 220d-versie voorzien van mildhybride technologie en schopte hij het tot 200 pk, al bleef de oudere, niet-geëlektrificeerde motor wel behouden in de coupé en cabriolet.

Prijzen

De Mercedes-Benz E 220d is nog steeds nieuw verkrijgbaar, in zijn recentste W213-generatie wel te verstaan. Daar betaal je minstens 59.895 euro voor een sedan met 220d-aandrijflijn. Je kan deze motor ook krijgen in de break, waar je er 62.315 euro voor moet betalen, of als coupé en cabrio, waar een E 220d respectievelijk 58.685 euro en 65.945 euro kost.

Op de tweedehandsmarkt vind je heel wat exemplaren terug van de oudere generaties van de E-Klasse. De oudste is daarin echter niet de goedkoopste, want die W124 heeft zich inmiddels tot de status van klassieker verheven. Je betaalt gemakkelijk 10.000 euro voor een goed onderhouden exemplaar. De tweede generatie, de W210, is aanzienlijk goedkoper want daar vind je al een E 220 voor een paar duizend euro. Generatie drie schommelt rond de 5.000 euro en generatie vier begint pas bij zo’n 8.000 euro, al zijn dat dan nog steeds auto’s met hoge kilometerstanden. Zoek je een tweedehandsexemplaar van de E 220d van de huidige generatie, dan mag je rekenen op minstens 25.000 euro.

Alternatieven

Wanneer iemand een Mercedes-Benz E-Klasse overweegt, dan zijn de andere E-segmenters van de Duitse Drie waarschijnlijk ook al de revue gepasseerd. Zo is de Audi A6 een auto met een gelijkaardige uitstraling, maar is vooral de BMW 5 Reeks een grote concurrent aangezien die eveneens over achterwielaandrijving beschikt. In het gamma van de A6 is de 40 TDI de grote concurrent van de E 220d, terwijl dat bij BMW de 520d is.

FAQ

Heeft de Mercedes E 220 altijd een 2.2-litermotor?
Nee, bij de overgang naar de nieuwste generatie monteerde Mercedes een 2.0-litermotor in de E 220d. Voorheen ging het wel telkens om een 2.2-litermotor, zoals de naamgeving doet vermoeden.
Is de Mercedes E 220 betrouwbaar?
De betrouwbaarheid van de Mercedes E 220 verschilt enigszins per generatie. De eerste generatie met benzinemotor bleek onverwoestbaar, net als de E 220 Diesel zonder turbo van generatie twee. De latere E 220 CDI’s waren eveneens betrouwbaar, al doken er hier en daar problemen op met overmatige vibraties, gevoelige elektronica of vermogensverlies naarmate de motoren complexer werden.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz E 220

143 Beoordelingen

4,7