Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-520_07.jpeg

BMW 520

1 / 7
AS24-modelpagina-bmw-520_07.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-520_06.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-520_05.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-520_04.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-520_03.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-520_02.jpg
AS24-modelpagina-bmw-520_01.jpg

Sterke punten

  • Uitstekende basismotor
  • Zuinige plug-inhybride
  • Comfort van 5 Reeks

Zwakke punten

  • Hoge restwaarde
  • 520e niet de krachtigste
  • Prijzen originele wisselstukken

BMW 520 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 520, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.6 - 12.2s
Maximumsnelheid:204 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):39 - 250 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.7 - 10.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4775 x 1800 x 1435 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:410 - 1700 liter
Aanhangergewicht:435 - 655 kg

BMW 520

De 520 tekende bij de BMW 5 Reeks al van het prille begin present als een van de basismotoren in het benzinegamma. Tegenwoordig al viercilinder, maar vroeger al even vaak als zes-in-lijn. Vanaf de E39-generatie kwam er ook een 520d, in de huidige generatie is hij er zelfs als plug-inhybride 520e.

Interesse in een BMW 520

BMW 520 tweedehands auto
BMW 520 nieuwe auto
BMW 520 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW 520

Motoren

Helemaal in het begin van de carrière van de 5 Reeks, in 1972, debuteerde de 520 (E12) als 2,0 liter grote viercilinder van 115 pk. Tegelijk was hij er ook als 520i, met injectie en 130 pk. Later in zijn carrière werd dat teruggeschroefd naar 125 pk. Er was ook een 520 met zescilinder, die 122 pk sterk was. In de E28-generatie van de 5 Reeks bouwde BMW voort op die zescilinder-in-lijn: de 520i was toen 2,0 liter groot en produceerde eerst 125 pk, later 129 pk.

In de E34-generatie van de BMW 5 Reeks debuteerde de 520i eerst als 2,0 liter grote zes-in-lijn met 129 pk. Niet lang na zijn lancering schakelde hij over van twee naar vier kleppen per cilinder en werd hij 150 pk sterk. De E36-generatie bracht bij de start in 1995 de 520i opnieuw uit als 2,0 liter grote zes-in-lijn van 150 pk, maar dan met een nieuw motorblok. Na de facelift in 2000 vergrootte de cilinderinhoud naar 2,2 liter en werd hij 170 pk sterk. Dat was ook het moment waarop de eerste 520d debuteerde, een 2,0 liter grote viercilinder turbodiesel van 136 pk.

In de E60-generatie was de 520i er eerst opnieuw als 2,2 liter grote viercilinder van 170 pk, om even te verdwijnen en nadien terug te keren met een nieuw motorblok: als 2,0 liter grote viercilinder van opnieuw 170 pk. De 520d was eerst 163 pk sterk, maar diens 2.0-viercilinder werd nadien vervangen door een nieuw blok van 177 pk. De F10 hield het op een 520i met 2.0-viercilinder van 184 pk, de 520d was in deze generatie eveneens 184 pk sterk. De Efficient Dynamics-uitvoering bleef zo krachtig, de gewone 520d werd nog 190 pk sterk.

In de huidige generatie van de BMW 5 Reeks gebruikt de 520i ook nu weer een 2.0-viercilinder, die deze keer milde hybride ondersteuning krijgt maar opnieuw 184 pk sterk is. Idem voor de 520d, die zijn 2.0-viercilinder van 190 pk voorziet van milde hybride ondersteuning. Er was een tijdje zelfs een plug-inhybride: de 520e, die een 2.0-viercilinder van 163 pk combineerde met een elektromotor van 80 kW (109 pk) tot een systeemvermogen van 204 pk. Een batterij van 12 kWh zorgde voor een elektrisch rijbereik van 55 kilometer, het gemiddelde verbruik lag op 1,3 l/100 km, de CO2-uitstoot op 30 g/km.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De benzinemodellen van de 520 profiteren van de populariteit van de BMW 5 Reeks als tweedehandswagen, waardoor de tweedehandsprijzen van de oudste modellen niet onder 5.000 euro liggen voor modellen met hoge kilometerstand, en vaak niet onder 10.000 euro voor kraaknette exemplaren. 520d-modellen van de E60-generatie zitten ondanks hun jongere leeftijd in dezelfde prijsklasse, vooral omdat een groot deel ervan niet meer toegelaten is in de lage-emissiezones. De vorige 520-generatie wisselt voor niet minder dan 10.000 euro van eigenaar, de huidige doet dat voor niet minder dan 22.000 euro.

De nieuwprijzen van de BMW 520 beginnen bij 57.450 euro voor de 520i en 58.250 euro voor de 520d. Voor de 520d xDrive met vierwielaandrijving betaal je 61.100 euro. Voor de Touring-breakversie betaal je gemiddeld 2.550 euro extra. Je betaalt in Vlaanderen minstens 303,05 euro aan BIV en 399,99 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië bedragen die tarieven respectievelijk 495,00 euro en 486,02 euro.

Alternatieven

Een alternatief voor de BMW 520i of 520d is natuurlijk niet ver te zoeken: de Duitse premiumconcurrenten hebben bijvoorbeeld de Audi A6 40 TFSI of 40 TDI en de Mercedes E 220 d en E 250. Bij BMW zelf kun je ook nog altijd uitwijken naar de 518d met viercilinder of de 530i met viercilinder.

FAQ

### Is de BMW 520 betrouwbaar?
De BMW 520i en 520d spelen hun **imago van Duitse degelijkheid** graag uit, en dat lijkt in de meeste gevallen wel te kloppen. Alleen de E60-generatie van de jaren 2000 hebben een opvallend minder betrouwbare reputatie. Maar ook hier geldt weer: hoe duidelijker de geschiedenis van de auto, hoe beter. Originele BMW-wisselstukken zijn wel behoorlijk prijzig.
### Kan ik met de 520d de lage-emissiezone nog binnen?
Op dit moment mag je alleen nog met een euro 5-diesel in de lage-emissiezones binnen. Voor de dieselmodellen van de BMW 520 zijn dat alle diesels vanaf de laatste 520d-modellen van de E60-generatie. Dat is ruwweg vanaf bouwjaar 2010.

Beoordelingen voor BMW 520

211 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen