Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-316_06.jpeg

BMW 316

1 / 6
AS24-modelpagina-bmw-316_06.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-316_01.jpg
AS24-modelpagina-bmw-316_02.jpg
AS24-modelpagina-bmw-316_03.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-316_04.jpeg
AS24-modelpagina-bmw-316_05.jpeg

Sterke punten

  • Achterwielaangedreven rijplezier
  • Zuinige basismotor
  • Verschillende koetswerkversies

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Loopt niet over van karakter
  • Gezapige prestaties

BMW 316 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto BMW 316, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.9 - 13.6s
Maximumsnelheid:188 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 214 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 9 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4210 x 1700 x 1365 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:480 - 1510 liter
Aanhangergewicht:380 - 1000 kg

Basismotor voor de 3 Reeks, op benzine en diesel

Al sinds het prille begin van de 3 Reeks in 1975 biedt BMW al een 316 aan. Doorheen de jaren vormde hij de instapmotor in het benzinegamma van de 3 Reeks, al bestond er twee generaties lang ook een dieselversie. In de huidige generatie biedt BMW geen 316i of 316d meer aan.

Interesse in een BMW 316

BMW 316 tweedehands auto
BMW 316 nieuwe auto
BMW 316 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Alle belangrijke gegevens over de BMW 316

Motoren

Bij zijn debuut in 1975 kreeg de eerste generatie BMW 3 Reeks (E21) al een 316. Dat was een 1,6 liter grote viercilinder van 90 pk met carburateurs, die later in zijn carrière zijn cilinderinhoud zag toenemen tot 1,8 liter. Het vermogen bleef ongewijzigd. De tweede generatie 3 Reeks (E30) bood diezelfde motor enkele jaren aan, om hem dan als 316i te voorzien van directe injectie en 102 pk. Later in zijn carrière werd de cilinderinhoud teruggebracht tot 1,6 liter, terwijl het vermogen identiek bleef.

In de derde generatie BMW 3 Reeks (E36) vormde de 316i opnieuw de basismotor. Het ging om een evolutie van het blok uit zijn voorganger, met 1,6 liter en aanvankelijk 99 pk. Na enkele jaren steeg het vermogen in het doorontwikkelde blok tot 102 pk. Op het einde van zijn carrière steeg de cilinderinhoud naar 1,9 liter, het vermogen naar 105 pk. De vierde generatie (E46) gebruikte enkele jaren dezelfde motor met hetzelfde vermogen. Bij de facelift werd de cilinderinhoud teruggebracht naar 1,8 liter, maar het vermogen steeg naar 116 pk.

De vijfde generatie (E90) bood de 316i pas na enkele jaren aan als instapmotor, met 1,6 liter grote viercilinder van 122 pk. Voor het eerst was de BMW 316 er ook als diesel: de 316d gebruikte een 2,0 liter grote viercilinder van 116 pk. De zesde en vorige generatie (F30) gebruikte de 316i de eerste jaren als basismotor, met 1,6 liter grote viercilinder van 136 pk. Zijn rol werd nadien overgenomen door de 318i met driecilinder. Ook de 316d was weer van de partij, opnieuw met 2,0 liter grote viercilinder van 116 pk. De huidige generatie van de BMW 3 Reeks (G20) biedt de 316 niet meer aan. De basismotoren zijn hier de 318i en 318d.

Tweedehandsprijzen

De tweedehandsprijzen van de BMW 316 profiteren enerzijds volop van de populariteit van de BMW 3 Reeks en het sterke Duitse merkimago, maar blijven anderzijds naar BMW-normen relatief bescheiden omdat het ‘maar’ om de instapmotoren gaat. Voor de eerste generaties mag je afhankelijk van de staat en kilometerstand bijvoorbeeld rekenen op prijzen van 7.000 tot 14.000 euro.

De derde en vierde generatie zijn als 316i iets minder populair, waardoor hun prijzen meestal onder 10.000 euro blijven. Dat is ook het geval voor de vijfde generatie. De vorige en laatste generatie van de BMW 316 is nog relatief recent, en heeft daardoor prijzen die beginnen vanaf zo’n 13.000 euro en doorlopen tot ongeveer 25.000 euro.

Alternatieven

Binnen het gamma van de BMW 3 Reeks zelf kun je altijd uitwijken naar krachtigere motorversies. De BMW 318i en 318d liggen daarbij voor de hand, al kunnen ook de 320i en 320d alternatieven zijn. Bij de Duitse premiumconcurrenten vind je ook alternatieven in de vorm van de Audi A4 en de Mercedes-Benz C-Klasse.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 316?
De oudste generaties van de BMW 316 zijn gewilde youngtimers en dus behoorlijk populair. Hoewel het om instapversies gaat, liggen hun tweedehandsprijzen met 7.000 tot 14.000 euro relatief hoog. De generaties daarna zijn iets minder populair en kosten meestal minder dan 10.000 euro, de vorige en laatste generatie van de BMW 316 heeft tweedehandsprijzen van 13.000 tot 25.000 euro.
In welke koetswerkversies bestaat de BMW 316?
BMW bouwde zijn 316i en 316d in de eerste plaats als klassieke Berline en breakversie Touring. Omdat de Coupé en Cabriolet iets sportiever werden geprofileerd, was daar de 318i vaak de instapmotor. Toch zijn er generaties die de 316i als Coupé aanboden. Ook de bijzondere Compact kreeg een 316i onder de kap.

Beoordelingen voor BMW 316

261 Beoordelingen

4,3