Zowel de diesel- als de benzineversie van de BMW 318i beschikken over 105 kW (143 pk) motoren. De BMW 318 wordt als sedan en combi gebouwd in de fabrieken in München, Regensburg of Leipzig. De grote verscheidenheid aan motoren en carrosserieën in de vorige bouwseries vanaf 1975 heeft de fabrikant ten gunste van een kostengunstige, uniformere modelpolitiek ook bij de BMW 318 gebruikt.
De BMW 318 als Special Edition en cabriolet
In de eerste modelcyclus van de bouwserie E21 (van 1975 tot 1983) was de BMW 318 voorlopig echter ook alleen maar als tweedeurs sedan met 98 pk motor verkrijgbaar. In 1981 werd deze motor in het voertuigmodel BMW 318i vervangen door een benzine injectiemotor met 105 pk. Deze versie bereikte een maximumsnelheid van 179 km/u. Voordat de autofabrikant uit München zich vanaf 2008 beperkte tot nog maar twee motor- en carrosserieversies, werd de BMW 318 met verschillende motoren van 75 kW (102 pk), 77 kW (105 pk) en 83 kW (113 pk) aangeboden. In 1989 kwam hier nog de Special Edition BMW 318is met 100 kW (136 pk) bij. Deze versie met achterspoiler en sportstuur maakte van de BMW 318 een dynamisch gestylde auto.
Compact model, coupé en cabriolet op basis van de BMW 318
Vanaf bouwserie E30 bood BMW dan ook een cabriolet aan als BMW 318is. Deze verkocht echter minder goed dan de open versies BMW 320 en BMW 325. In de tweede helft van de jaren '90 was de BMW 318 voor korte tijd in hatchback uitvoering als BMW 318ti compact verkrijgbaar. Dit model hoorde tot de compacte middenklasse van de fabrikant die in 2004 ten gunste van de BMW 1-serie beëindigd werd. De BMW 318 met sterkere motoren tot 110 kW (150 pk) werd tot 2007 ook als BMW 318Ci als cabriolet en coupé geleverd. De eerste dieselmodellen verschenen in 1994 als sedan, compact model en combi onder de naam BMW 318tds met motoren van 66 kW (90 pk).