Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
JagXESImage08091416.jpg

Jaguar XE

1 / 6
JagXESImage08091416.jpg
Jag_XE_22MY_05_Light_Oyster_Interior_Wireless_Apple_CarPlay_250821.jpg
Jaguar_XE_23MY_300_SPORT_Exterior_Front_3-Quarter_260422.jpg
Jaguar_XE_23MY_300_SPORT_Exterior_Rear_3-Quarter_260422.jpg
JagXESImage08091414.jpg
JagXESImage08091415.jpg

Sterke punten

  • Rijgedrag
  • Knap design
  • Sterk verbeterd interieur bij de facelift

Zwakke punten

  • Krap achterin en smalle koffer
  • Geen hybride versie
  • Geen break

Jaguar XE Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jaguar XE, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5 - 9.4s
Maximumsnelheid:222 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):99 - 194 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.8 - 8.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4672 x 1850 x 1410 mm
Portieren:4
Kofferruimte:455 - 685 liter
Aanhangergewicht:460 - 670 kg

Gemiste kans

Jaguar was vol hoop toen het in 2015 de XE op de markt bracht: het moest de best rijdende auto in zijn segment worden en daarmee het merk weer op gelijk niveau hijsen met de Duitse Drie. Helaas werden daarbij andere ‘details’ over het hoofd gezien, zoals binnenruimte, een praktische koffer, een breakversie en een goede afwerking. Zaken die Jaguar zo goed mogelijk heeft proberen oplossen met een ingrijpende facelift, maar de XE blijft achterhinken en zal binnenkort ophouden te bestaan, wanneer Jaguar volledig elektrisch wordt en vooral het een segment hoger gaat zoeken.

Interesse in een Jaguar XE

Jaguar XE tweedehands auto
Jaguar XE nieuwe auto
Jaguar XE dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Over zijn rijgedrag zat Jaguar in ieder geval op het goede spoor: de XE was de meest dynamische premium middenklasser op de markt, zeker toen BMW een steekje liet vallen met de vorige generatie 3 Reeks. Bovendien kan je rekenen op een zeer goede zitpositie.

  • Qua design kan je Jaguar ook niets kwalijk nemen als je naar de XE kijkt: hij ziet er elegant, maar ook sportief uit dankzij een gebalanceerd ontwerp van Ian Callum. Al lijkt hij misschien iets te veel op de XE.

  • De grondige facelift van 2019 probeerde de grootste euvels van de XE aan te pakken, met name de afwerking van het interieur, het infotainmentsysteem en ook een meer moderne look.

  • In 2017 bracht Jaguar de ultieme XE uit: de SV Project 8, een tot 600 pk opgevoerde supersedan met vierwielaandrijving, een carbon bodykit en een volledig aangepast onderstel om zo snel mogelijke rondetijden neer te zetten. De oplage werd beperkt tot 300 exemplaren.

Alle belangrijke gegevens over de Jaguar XE

Motoren

De basis van het motorengamma van de Jaguar XE werd gevormd door 2 liter-viercilinders op benzine en diesel. De 2.0d was er met 163, 180 of 240 pk en werd standaard geleverd met achterwielaandrijving en een manuele zesbak. Optioneel kon je kiezen voor een automaat en/of vierwielaandrijving, die allebei standaard waren op de 240 pk sterke dieselmotor.

Op benzine had je een 2.0 turbomotor van 200 of 240 pk, die later een upgrade kreeg tot 250 en 300 pk. Hier was een automaat wel standaard, maar kon je nog steeds opteren voor vierwielaandrijving.

Een stapje hoger stond de V6, een 3 liter groot exemplaar met een compressor, die met 340 of met 380 pk leverbaar was op de XE S. De V6 kon je niet krijgen met vierwielaandrijving.

Het summum van het XE-gamma was wel de SV Project 8, die van de doorgaans eerder brave XE een 600 pk sterke supersedan maakte dankzij de haast iconische 5 liter-V8 met compressor. Vierwielaandrijving was standaard en de Project 8 kon in 3,7 seconden van 0 naar 100 sprinten, met een topsnelheid van 320 km/u. Zijn naam komt van het feit dat hij de F-Type Project 7 opvolgde, nog zo’n gek project van Jaguar Special Vehicle Operations. De Project 8 wist een rondetijd neer te zetten op de Nürburgring van 7 minuten en 18,361 seconden en is daarmee nog altijd de snelste vierdeurs auto op de iconische Nordschleife.

Met de facelift werd het motorengamma van de XE gerationaliseerd en blijven er enkel nog viercilinders van de Ingenium-familie over: een 2 liter-diesel van 200 pk en een 2 liter-benzinemotor van 250 of 300 pk. Een automaat is nu standaard, vierwielaandrijving is optioneel op de diesel en de krachtigste benzine.

Afmetingen

De Jaguar XE is 4,68 meter lang, 1,97 meter breed en 1,41 meter hoog. Het is altijd een vierdeurs berline, in tegenstelling tot de XF heeft de XE nooit een breakversie gekregen. Het gewicht schommelt rond de 1,5 tot 1,7 ton, afhankelijk van de motorisatie. Aan boord is er plaats voor 5 personen, maar de achterbank is krap en de koffer van 394 liter is ook niet zeer gemakkelijk bereikbaar. De achterzetels kunnen wel plat voor een grotere laadruimte. Trekken doet de XE wel goed: het maximale trekgewicht bedraagt 1,8 ton, onafhankelijk van de motorversie.

Uitvoeringen

Het gamma van de Jaguar XE bestaat vandaag (oktober 2022) enkel nog uit R-Dynamic-uitvoeringen: R-Dynamic S, R-Dynamic HSE en R-Dynamic Black. De basisuitrusting van de R-Dynamic S bestaat uit 18-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers, elektrisch verstelbare lederen sportzetels, het Pivi Pro-infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, een audiosysteem van 140 W met 6 luidsprekers, noodremhulp, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, een rijstrookassistent, adaptive cruise control en een vermoeidheidssensor.

De R-Dyanmic HSE krijgt daarbovenop 19-duims velgen, LED-matrixkoplampen, automatisch dimmende spiegels, keyless entry en go, een elektrisch verstelbare stuurkolom, 16-voudig verstelbare elektrische zetels, een Meridian-audiosysteem van 400 W met 13 luidsprekers, een dodehoekmonitor, verkeersbordherkenning en een inductielader voor smartphones.

De R-Dynamic Black zit qua uitrusting tussen de S en de HSE, maar krijgt een sportievere look dankzij zwarte accenten en velgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Jaguar XE is in België nieuw te koop vanaf 49.030 euro voor de P250 R-Dynamic S met achterwielaandrijving, voor de D200 betaal je 300 euro extra. De duurste versie is momenteel de D200 AWD R-Dynamic HSE voor 60.070 euro.

Tweedehands is de Jaguar XE te vinden vanaf 12.000 euro, dan heb je een in die tijd leasevriendelijke 2.0 D E-Performance met 163 pk en een manuele versnellingsbak. Benzinemotoren zijn veel zeldzamer en zijn dan ook pas te vinden vanaf 21.500 euro, al zijn ze doorgaans ook beter uitgerust. De superzeldzame XE SV Project 8 is maar te vinden vanaf 132.000 euro tot meer dan 200.000 euro.

Design-highlights en interieur

De lancering van de XE markeerde voor Jaguar ook de terugkeer van het merk naar het D-segment, dat het eerder had bewandeld met de X-Type, die zijn technische basis deelde met de Ford Mondeo. Deze XE was echter volledig uniek, met een eigen aluminium chassis en een strak design naar de hand van Ian Callum. De XE heeft een lange neus, korte kont en strakke lichtblokken en weert zich van overbodige lijnen en vouwen. De facelift van 2019 bracht nieuwe bumpers, nog iets smallere koplampen en ook een nieuwe lichtsignatuur voor de achterkant met zich mee. Een breakversie kwam er helaas nooit.

Teleurstellend interieur

Aan boord toonde de XE zich ook elegant, met een dashboarddesign dat zou overgenomen worden door de andere modellen van het merk. Toch liet het merk enkele steekjes vallen qua afwerking en was het infotainmentsysteem niet op het niveau van de concurrentie. Bovendien was de ruimte achterin ontoereikend voor het formaat van de auto en was ook de toegang naar de koffer te smal.

Euvels die Jaguar zo goed mogelijk heeft proberen oplossen met de facelift, al was er aan de binnenruimte niet veel te doen. Wel kon deze vernieuwe XE rekenen op veel hoogwaardigere materialen, een nieuw Pivi Pro-infotainmentsysteem en een hertekende middenconsole, met nu een echte automaatpook in plaats van de draaiknop.

Rijhulp en veiligheid

De Jaguar XE werd enkel in 2015 getest door Euro NCAP en kreeg toen de maximale 5 sterren toebedeeld, met goede scores op elk niveau. De score is vandaag niet meer geldig gezien de veel strengere criteria die de veiligheidsinstantie nu hanteert, maar de XE wordt standaard wel voorzien van de meeste veiligheidssystemen. Enkel voor een dodehoekmonitor, verkeersbordherkenning en extra botsdetectoren moet je bijbetalen.

Alternatieven

De Jaguar XE ging de strijd aan met de Duitse verkoopkanonnen in dit segment: de BMW 3 Reeks, Audi A4 en de Mercedes C-Klasse. Een grote concurrent voor de Duitse Drie is hij echter nooit geworden vanwege zijn krappe binnenruimte en gebrek aan break of hybride versie. Ook de Volvo S/V60, Lexus IS en Alfa Romeo Giulia zijn concurrenten van de XE.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Jaguar XE en XF?
De XF is de grote broer van de XE, waarbij je ze kan vergelijken met respectievelijk de BMW 5 Reeks en 3 Reeks. Ook is de XF beschikbaar als break, wat niet mogelijk is op de XE.
Is de Jaguar XE betrouwbaar?
Hoewel Jaguar Land Rover de laatste jaren erg zwak scoort qua betrouwbaarheid, valt het met de XE al bij al nog mee. De meeste problemen zijn gerelateerd aan het trage en haperende infotainmentsysteem en een zwakke afwerking in de eerdere modeljaren.
Hoeveel kost de Jaguar XE?
De Jaguar XE is in België nieuw te koop vanaf 49.030 euro voor de P250 R-Dynamic S met achterwielaandrijving, voor de D200 betaal je 300 euro extra. De duurste versie is momenteel de D200 AWD R-Dynamic HSE voor 60.070 euro. Tweedehands is de Jaguar XE te vinden vanaf 12.000 euro.

Beoordelingen voor Jaguar XE

5 Beoordelingen

4,4