Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P90400412_highRes_the-all-new-bmw-4-se.jpg

BMW 4 Reeks (G22)

1 / 6
P90400412_highRes_the-all-new-bmw-4-se.jpg
P90405276_highRes_bmw-m440i-xdrive-arc.jpg
P90405277_highRes_bmw-m440i-xdrive-arc.jpg
P90405350_highRes_bmw-m440i-xdrive-arc.jpg
P90415081_highRes_the-new-bmw-m4-compe.jpg
P90424663_highRes_the-all-new-bmw-m440.jpg

Sterke punten

  • Goede balans tussen dynamiek en comfort
  • Als Coupé, Gran Coupé en als Cabrio te bestellen
  • Ook als supersnelle M4

Zwakke punten

  • Polariserend design
  • Niet goedkoop
  • M4 is erg zwaar geworden

Lekker traditioneel

Ondanks de populariteit van SUV’s kan je bij BMW nog altijd terecht voor een ouderwetse Coupé of Cabrio, al is er bij de vorige generatie van de 4 Reeks nog een vierdeurs Gran Coupé bijgekomen om klanten te plezieren die op zoek zijn naar een elegante lijn zonder te moeten inboeten op praktisch gemak. De BMW 4 Reeks deelt zijn technische basis met de 3 Reeks, maar neemt dus de rol in van de meer plezierige variant, zeker als ultraperformante M4.

Interesse in een BMW 4 Reeks (G22)

BMW 4 Reeks (G22) tweedehands auto
BMW 4 Reeks (G22) nieuwe auto
BMW 4 Reeks (G22) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Lekker traditioneel

Ondanks de populariteit van SUV’s kan je bij BMW nog altijd terecht voor een ouderwetse Coupé of Cabrio, al is er bij de vorige generatie van de 4 Reeks nog een vierdeurs Gran Coupé bijgekomen om klanten te plezieren die op zoek zijn naar een elegante lijn zonder te moeten inboeten op praktisch gemak. De BMW 4 Reeks deelt zijn technische basis met de 3 Reeks, maar neemt dus de rol in van de meer plezierige variant, zeker als ultraperformante M4.

Goede redenen

  • Voor wie geen nood heeft aan achterdeuren en een grote laadruimte, is de BMW 4 Reeks een zeer goed compromis tussen dagelijks comfort en rijplezier.

  • Er is een grote variatie aan motoren beschikbaar, van modale diesels tot krachtige zescilinders, al hebben ze allemaal een acceptabel verbruik.

  • Deze generatie BMW 4 Reeks kruipt opnieuw dichterbij de luxe die je krijgt op de grotere modellen van het merk.

  • Het summum van het gamma blijft de M4, die als Coupé en als Cabrio te bestellen valt en tot 551 pk ontwikkelt dankzij zijn hitsige 3-liter zes-in-lijn met turbo.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 4 Reeks (G22)

Motoren

Instappen doe je in de BMW 4 Reeks met een 2 liter-viercilinder op benzine of diesel in de vorm van de 420i en 420d. De benzineversie ontwikkelt 184 pk, de diesel 190 pk. In beide gevallen heb je een soepele en zuinige motor in het vooronder, al heeft de 420d natuurlijk een nog kleinere dorst: 5 liter per 100 km is perfect mogelijk.

Mag het wat krachtiger zijn, dan is de 2 liter-benzinemotor ook te krijgen als 430i met 245 pk en een iets hoger verbruik. De volgende trap op benzine is meteen de M440i, een 374 pk sterke zescilinder die in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

De BMW 4 Reeks heeft twee zescilinders op diesel in het gamma: de 286 pk sterke 430d die misschien wel de beste balans slaat tussen prestaties en verbruik, en de M440d met 340 pk. Een automatische versnellingsbak met 8 trappen is standaard op elke 4 Reeks, vierwielaandrijving is optioneel op de viercilinders en standaard op de zescilinders, behalve op de M440i, die ook met achterwielaandrijving te krijgen is.

Het toppunt van het gamma is natuurlijk de BMW M4, die een andere modelcode heeft (G82/G83) en tegenwoordig ook in een aantal verschillende varianten te bestellen is. De basisversie is de M4, die achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak heeft, met 480 pk. De M4 Competition is er met achterwielaandrijving of xDrive-vierwielaandrijving, maar heeft steeds een automaat en ontwikkelt maximaal 510 pk. De beperkte reeks M4 CSL doet er nog een schepje bovenop en levert 551 pk, is lichter dan het standaard model en is enkel te krijgen als Coupé met een automaat en achterwielaandrijving.

Afmetingen

De BMW 4 Reeks is te bestellen in 3 koetswerkvarianten: de Coupé, de Cabrio en de Gran Coupé, die ondanks zijn twee extra achterdeuren amper verschilt in formaat. De 4 Reeks Coupé en Cabrio zijn wat groter dan hun voorgangers en meten 4,77 meter lang, 1,85 meter breed en 1,39 meter hoog. De 4 Reeks Gran Coupé is 4,78 meter lang, even breed als de andere twee en iets hoger met zijn 1,44 meter.

Aan boord heeft de BMW 4 Reeks Coupé een bruikbare achterbank, al is de toegang daar naartoe natuurlijk niet even gemakkelijk als bij de Gran Coupé, die bovendien 5 zitplaatsen heeft in plaats van 4. De 4 Reeks Cabrio heeft nog iets minder plek achterin vanwege de verstevigingen die nodig zijn om het gebrek aan vast dak te compenseren. Qua bagageruimte heb je 385 liter in de Cabrio, 440 liter in de Coupé en 470 tot 1.290 liter in de Gran Coupé, die over een praktische achterklep beschikt en dus strikt genomen een vijfdeurs is.

Uitvoeringen

Het gamma van de BMW 4 Reeks telt tegenwoordig minder verschillende uitvoeringen, maar des te meer losse opties en optiepakketten om het model naar smaak aan te passen. De basisversie beschikt over 17-duims velgen, LED-koplampen, een zwart stoffen interieur met zwarte sierpanelen, cruise control, automatische airco, een navigatiesysteem met smartphoneconnectiviteit enzovoort.

Het enige andere uitrustingsniveau is de M Sport, die andere bumpers heeft, met andere kleuren te bestellen is, 18-duims velgen krijgt, Alcantara zetels met blauwe stiksels, aluminium sierlijsten, een sportophanging, een zwarte hemelbekleding en zwarte elementen op het koetswerk. De M440i en M440d worden standaard geleverd met het M Sport-pakket.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De goedkoopste 4 Reeks G22 is gek genoeg de 420i Gran Coupé met achterwielaandrijving voor een catalogusprijs vanaf 48.550 euro. Voor de 420d betaal je minstens 51.650 euro. De 4 Reeks Coupé is 50 tot 100 euro duurder met dezelfde motoren. De Cabrio kost minstens 55.850 euro, terwijl je voor een M4 Coupé minstens 88.450 euro betaalt. De M4 CSL is met zijn beperkte oplage van 1.000 exemplaren overduidelijk de duurste: vanaf 172.800 euro.

De nieuwste generatie van de BMW 4 Reeks is tweedehands te vinden vanaf zo’n 42.500 euro als 420i of 420d Coupé. Gezien de jonge leeftijd van het model, zijn dit nog wagens met lage kilometerstanden. Hetzelfde geldt voor de M4, die tweedehands te vinden is vanaf 87.500 euro.

Design-highlights en interieur

Het design van de nieuwste BMW 4 Reeks zorgde voor polarisatie, al van bij de presentatie van de Concept 4 uit 2019. Niet iedereen is of was fan van de grote niergrille, die nu verticaal staat geplaatst. Verder is de 4 Reeks 13 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, wat hem zwaarder doet ogen maar tegelijk ook voor meer comfort zorgt binnenin. Voor de nieuwe 4 Reeks Cabrio heeft BMW opnieuw gekozen voor een stoffen klapdak in plaats van de stalen constructie van zijn voorgangers.

Meer luxe dan ooit

Binnenin krijg je, afhankelijk van de gekozen opties, toegang tot meer luxe dan ooit in de 4 Reeks. De extra lengte zorgt ervoor dat je minder compromissen moet maken qua comfort en bagageruimte, terwijl de snufjes van de duurdere modellen naar beneden druppelen tot in dit model. Voorlopig maakt de 4 Reeks nog gebruik van de gescheiden teller- en infotainmentdisplays, al komt daar vermoedelijk verandering in met de facelift, aangezien de 3 Reeks al is overgeschakeld naar één groot paneel.

Typisch BMW

Verder is het interieur zoals we van BMW gewend zijn: een naar de bestuurder gericht dashboard met een logische indeling en nog steeds fysieke knoppen voor zaken zoals de airco en de bediening van het iDrive-systeem, dat nu ook een aanraakscherm heeft als het sneller moet gaan.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 4 Reeks kreeg de volle 5 sterren van Euro NCAP dankzij zijn uitstekende bescherming voor volwassenen en kwetsbare weggebruikers, al haalde het model ook een mooie score voor de bescherming van kinderen aan boord en voor zijn actieve veiligheidsuitrusting. Enkel de interactie van de Lane Keep Assist scoorde minder. Opgelet: voor een groot deel van de actieve veiligheidssystemen moet je wel bijbetalen.

FAQ

Is de BMW 4 Reeks er ook als plug-in hybride?

Neen, in tegenstelling tot de 3 Reeks is de BMW 4 Reeks niet te bestellen als plug-in hybride. Wel is er een volledig elektrische BMW i4 die gebaseerd is op de 4 Reeks Gran Coupé.

Komt er ook een BMW M4 Gran Coupé?

Neen, het gamma van de BMW M4 blijft beperkt tot de Coupé en de Cabrio. Wel is er een technisch gelijke BMW M3 Berline en Touring als je vier deuren nodig hebt.

Wanneer komt de BMW 4 Reeks facelift?

Een concrete lanceringsdatum hebben we nog niet, maar aangezien de 4 Reeks ongeveer 1,5 jaar nieuwer is dan de in 2022 gefacelifte 3 Reeks, verwachten we de facelift eind 2023 of in 2024.

Alternatieven

De voornaamste concurrenten voor de BMW 4 Reeks zijn de Audi A5 en Mercedes C-Klasse Coupé, al beginnen die twee modellen op leeftijd te komen. De C-Klasse zal trouwens geen rechtstreekse opvolger krijgen, maar een tussenmodel dat zowel de C-Klasse Coupé als de E-Klasse Coupé zal vervangen. Verder is er nog de Lexus RC, die in ons land weinig populair is en geen cabrioversie heeft.

Meer informatie

Modellen