Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_09.jpg

BMW 4 serie Cabrio

1 / 10
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_09.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_10.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_01.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_02.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_03.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_04.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_05.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_06.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_07.jpg
AS24-modelpagina-bmw-4-cabrio_08.jpg

Sterke punten

  • Dakloos rijplezier
  • Krachtige M4
  • Vier zitplaatsen...

Zwakke punten

  • …maar achterbank niet comfortabel
  • Hoge prijzen
  • Kleine koffer

Vierzitscabrio met stoffen kap

Sinds 2013 zeg je niet langer ‘BMW 3 Reeks Cabriolet’: net als de Coupé geven de Duitsers hun Cabriolet het voorvoegsel ‘4’ om hem iets hoger te kunnen positioneren. Sinds 2020 is de BMW 4 Reeks Cabriolet aan zijn tweede generatie toe (G23).

Interesse in een BMW 4 serie Cabrio

BMW 4 serie Cabrio tweedehands auto
BMW 4 serie Cabrio nieuwe auto
BMW 4 serie Cabrio dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • De BMW 4 Reeks Cabriolet staat op hetzelfde achterwielaangedreven platform als de 3 Reeks en 4 Reeks Coupé. Het rijplezier is dus al bij voorbaat gegarandeerd.

  • De 4 Reeks Cabriolet heeft zijn zware stalen wegklapdak ingeruild voor een stoffen kap. Die weegt niet alleen minder, maar neemt ook minder plaats in de koffer in.

  • Ook deze 4 Reeks Cabriolet beschikt weer over een krachtige M4, die maar liefst 510 pk sterk is.

  • Geen tweezitter: de BMW 4 Reeks Cabriolet beschikt over een volwaardige achterbank, waardoor je in totaal met z’n vieren in deze Duitser plaats kunt nemen.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 4 Reeks Cabriolet (G23)

Motoren

Het benzinegamma van de BMW 4 Reeks Cabriolet (G23) begint bij de 420i, die een 2,0 liter grote viercilinder turbobenzine van 184 pk gebruikt en via een achttrapsautomaat de achterwielen aandrijft. Daarboven staat de 430i, die 245 pk uit dezelfde vierpitter puurt en optioneel met xDrive-vierwielaandrijving te verkrijgen is. De achttraps is ook hier standaard. De topversie in het gewone benzinegamma is de M440i, die 374 pk haalt uit een 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn met twee turbo’s en die voorzien is van milde hybride ondersteuning.. Ook hier is de achttraps standaard en xDrive een optie.

Het dieselaanbod is zowat even uitgebreid en is volledig voorzien van milde hybride ondersteuning. Beginnen doe je ook hier met de 420d, met 2.0-viercilinder van 190 pk. Met de 430d switcht de 4 Reeks Cabriolet al meteen naar de 3.0-zescilinder-in-lijn. Die is hier 286 pk sterk. In de M440d xDrive, de enige dieselmotor met vierwielaandrijving, is die 340 pk sterk. De achttrapsautomaat is ook op alle dieselmodellen standaard, de BMW 4 Reeks Cabriolet (G23) heeft de manuele bak dus achterwege gelaten.

De absolute topversie is ook in deze generatie weer de M4. Die heet voluit ‘M4 Competition M xDrive Cabriolet’, en dat betekent dat de 3.0-zescilinder-in-lijn onder de motorkap 510 pk sterk is en via een specifiek afgestelde achttrapsautomaat de vier wielen aandrijft. BMW laat de deur wel op een kier: in de M4 kun je de vierwielaandrijving uitschakelen en alleen de achterwielen aandrijven. Met een sprinttijd naar 100 km/u in 3,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u zet hij ook nu weer bliksemsnelle prestaties neer.

Afmetingen

Met een lengte van 4,77 meter, breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,39 meter is deze BMW 4 Reeks Cabriolet (G23) iets langer maar zowat even breed en hoog als de vorige generatie (F33). De M4 doet daar door zijn aangepaste bodykit en breder spoor in de lengte en breedte iets bij: 4,79 meter lang, 1,89 meter breed en 1,40 meter hoog**.

Het koffervolume van de BMW 4 Reeks Cabriolet bedraagt 385 liter en is daardoor flink kleiner dan de 440 liter van de 4 Reeks Coupé. Dat komt natuurlijk doordat er een uitsparing is voorzien voor de stoffen kap, maar het koffervolume is er wel op vooruitgegaan vergeleken met de voorganger met stalen wegklapdak: dat bedroeg 220 liter met het dak open en 370 liter met het dak gesloten.

Uitvoeringen

De M4 even buiten beschouwing gelaten biedt BMW zijn 4 Reeks Cabriolet aan in drie verschillende uitvoeringen. De basisuitvoering blijft naamloos en houdt er discrete bumpers, 17-duimsvelgen en een met chroom omrand indrukwekkend radiatorrooster op na. De versie M Sport verhoogt de standaard velgmaat naar 18 duim, monteert een sportophanging en meet de 4 Reeks Cabriolet sportievere bumpers aan. De M440i en M440d kiezen voor hetzelfde sportieve jasje en 18-duimsvelgen, maar voegen er een contrasterende zilverkleur voor de spiegelkappen, het radiatorrooster en accenten in de bumpers aan toe.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW 4 Reeks Cabriolet (G23) beginnen bij 57.000 euro (420i, basisversie) en lopen door tot 81.800 euro (M440i xDrive). De BMW M4 Competition M xDrive Cabriolet doet daar natuurlijk nog een flinke schep bovenop: zijn vanafprijs bedraagt 106.250 euro.

Omdat de huidige generatie van de 4 Reeks Cabriolet (G23) nog niet zo lang op de markt is, liggen de tweedehandsprijzen behoorlijk hoog. Tel daarbij het sterke Duitse merkimago en je zit aan startprijzen van zo’n 50.000 euro. De vorige generatie is gelukkig minder duur: daar mag je rekenen op startprijzen vanaf zo’n 18.000 euro voor de dieselversies en 22.000 euro voor de benzinemotoren.

Voor de BMW 4 Reeks Cabriolet betaal je in Vlaanderen minstens 480,59 euro aan BIV en 417,49 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië betaal je respectievelijk minstens 495,00 euro en 486,02 euro.

Design-highlights en interieur

De BMW 4 Reeks Cabriolet is in grote lijnen meteen herkenbaar als dusdanig, maar speelt wel met heel wat details. Het stalen wegklapdak van de vorige generatie werd vervangen door een lichtere stoffen kap, die ook minder plaats inneemt in de koffer. Binnenin is de 4 Reeks Cabriolet een vierzitter: op de achterbank is plaats voor nog twee passagiers.

Niervormig radiatorrooster

De grote blikvanger bij de BMW 4 Reeks Cabriolet (G23) is het imposante niervormige radiatorrooster, dat bij zijn debuut heel wat controverse veroorzaakte maar stilaan vertrouwd begint te geraken. Aan weerszijden krijg je dubbele koplampen met een scherpe, hoekige lichtsignatuur voor de dagrijverlichting. De velgmaten variëren van 17 tot 19 duim, de koetswerkkleuren kunnen optioneel behoorlijk exuberant zijn, met onder meer Sunset Orange, Sanremo Green, Aventurinrot of Frozen Portimao Blau. De M4 doet er met zijn velgmaten en koetswerkkleuren nog een schepje bovenop.

Plaats voor vier

Binnenin presenteert de BMW 4 Reeks Cabriolet een relatief traditioneel dashboard, dat tegenwoordig standaard een digitale tellerpartij meekrijgt. Het infotainmentscherm wordt bediend met een touchscreen of met de handige iDrive-draaiknop. Op de basismodellen is een stoffen zetelbekleding standaard, en staan Sensatec-imitatieleder en echt leder in de optielijst. De M4 beschikt optioneel over indrukwekkende sportzetels met carbon. De 4 Reeks Cabriolet beschikt over een volwaardige achterbank, waar plaats is voor twee passagiers, maar waar de been- en schouderruimte relatief beperkt is en de rugleuning behoorlijk recht staat.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2020 kreeg de BMW 4 Reeks Cabriolet (G23) de maximumscore van vijf sterren op de crashtests van de Euro NCAP. De meer geavanceerde voorzieningen voor actieve veiligheid zijn meestal wel optioneel, zoals een adaptieve cruise control met filehulp, enzovoort.

Alternatieven

De BMW 4 Reeks Cabriolet heeft geen stalen wegklapdak meer, dus wie graag een harde hemel boven zijn hoofd heeft, moet uitwijken naar de 4 Reeks Coupé of Gran Coupé. Bij de Duitse premiumconcurrentie zijn er ook alternatieven, in de vorm van de Audi A5 Cabriolet en nog heel even in de vorm van de Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 4 Reeks Cabriolet?
De BMW 4 Reeks Cabriolet heeft een vanafprijs van 57.000 euro (420i, basisversie). De prijzen lopen weliswaar snel op met een bezoek aan de optielijst, een andere motorisatie, of natuurlijk wanneer je voor de M4 gaat.
Is er een hybride BMW 4 Reeks Cabriolet?
BMW biedt in tegenstelling tot de 3 Reeks Berline en Touring geen plug-inhybride 420e of 430e aan. Wel zijn alle dieselmotoren én de krachtige M440i met zescilinder voorzien van milde hybride ondersteuning.