Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 5 Reeks (G30)

Sterke
  • Goede mix van dynamiek en comfort
  • Luxe aan boord
  • Meerdere plug-in hybrides beschikbaar
Zwakke
  • Prijzen, vooral voor uitrusting
  • Bijna aan vervanging toe
  • Niet zo lichtvoetig meer

Meer keuze dan ooit

De BMW 5 Reeks van de zevende generatie is alweer sinds 2016 onder ons, maar BMW heeft hem steeds up-to-date gehouden met de nieuwste technologie en fiscaal interessante aandrijflijnen. Toch behoudt het model nog steeds zijn kwaliteiten: fijne motoren en een aangename balans tussen dynamiek en comfort.

Technische gegevens

143 - 530 PS

Vermogen

1.7 - 11.5 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

36 - 276 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

205 - 250km/h

Top snelheid

3.8 - 10.1s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Meer keuze dan ooit

De BMW 5 Reeks van de zevende generatie is alweer sinds 2016 onder ons, maar BMW heeft hem steeds up-to-date gehouden met de nieuwste technologie en fiscaal interessante aandrijflijnen. Toch behoudt het model nog steeds zijn kwaliteiten: fijne motoren en een aangename balans tussen dynamiek en comfort.

Goede redenen

  • De BMW 5 Reeks G30 borduurt verder op het elan van zijn voorganger, de F10, met een tijdloos design en een grotere focus op het comfort en de luxe aan boord, zonder de rijdynamiek uit het oog te verliezen.

  • Zijn opvolger staat bijna voor de deur, waardoor deze 5 Reeks nog het vorige interieurconcept van BMW heeft. Maar dat betekent een heldere ergonomie en fysieke knoppen voor de bediening, zonder te beknibbelen op moderne functionaliteit.

  • Er zijn maar liefst 3 verschillende plug-in hybrides: de 520e, 530e en 545e, waarbij die laatste zelfs de sportieve kaart trekt met bijna 400 pk, zonder zijn fiscaal voordeel te verliezen.

  • Zoals de traditie betaamt, heb je de 5 Reeks nog steeds als klassieke berline en als meer praktische Touring. Sportievelingen moeten voor de 600+ pk sterke M5 gaan, die je enkel als berline kan krijgen.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 5 Reeks (G30)

Motoren

Zoals we gewend zijn van BMW, is het motorengamma van de 5 Reeks erg uitgebreid. In totaal zijn er maar liefst 15 verschillende aandrijflijnen te kiezen, waardoor er zowel op benzine-, diesel- als hybridevlak voor ieder wat wils is. Een 8-trapsautomaat is standaard op elke 5 Reeks van na de facelift in 2020, xDrive-vierwielaandrijving is optioneel op de meeste motorisaties. Sinds de facelift heeft BMW ook quasi elke motor uitgerust met een milde hybridisering op 48 V, waarmee het verbruik nog lichtjes wordt gedrukt.

Bij de benzines heb je keuze tussen 4-, 6- of 8-cilinders. Instappen doe je in de 520i, een 2-liter viercilinder met 184 pk en 290 Nm, die zeker volstaat om vlot met het verkeer mee te kunnen, maar tegelijk ook mooie verbruikscijfers moet voorleggen: een gemiddelde van 6,1 liter is mogelijk volgens de WLTP. Mag het wat meer zijn, dan is diezelfde viercilinder er ook als 530i met 252 pk en 350 Nm.

De volgende stap is de 540i, een 3-liter zescilinder-in-lijn met turbo die 333 pk en 450 Nm levert. Maar de overtreffende trap van de ‘gewone’ 5 Reeks is de M550i, een 4,4-liter V8 met 530 pk en 750 Nm koppel die amper 3,8 seconden nodig heeft om naar 100 km/u te snellen vanuit stilstand.

Bij de diesels is er bijna net zoveel keuze. Daar lopen de vermogens uiteen van 150 pk en 350 Nm voor de 518d tot 340 pk en 680 Nm voor de 540d, met de 520d (190 pk, 400 Nm) en de 530d (286 pk, 700 Nm) daar tussenin. De 518d en 520d zijn viercilinders, de 530d en 540d zijn zescilinders.

Deze 5 Reeks G30 is de eerste generatie die plug-in hybrides in het aanbod kreeg, waarbij de 530e al sinds zijn lancering in het gamma zit, terwijl de 520e en 545e er na de facelift in 2021 bij kwamen. De 520e en 530e maken gebruik van dezelfde viercilinder-benzinemotor en leveren respectievelijk 204 en 292 pk, terwijl de 545e op een zescilinder kan rekenen en in totaal 394 pk kan leveren. Alle varianten hebben een 12 kWh grote batterij en halen een elektrisch rijbereik van 50 tot 60 km, en zijn daarbij ook nog fiscaal voordelig tot 2026.

Het summum van het gamma van de 5 Reeks G30 is echter de M5, die er in drie verschillende smaakjes is: de M5 met 600 pk, de M5 Competition met 625 pk en de gelimiteerde M5 CS met 635 pk. Alle drie de modellen maken gebruik van dezelfde 4,4-liter V8 met twee turbo’s en hebben vierwielaandrijving. Opgelet: de M5 krijgt een andere modelcode (F90).

Afmetingen

Vergeleken met zijn voorganger, de F10/F11, bleven de afmetingen van de BMW 5 Reeks G30 zo goed als onveranderd: hij heeft een lengte van 4,94 m (berline en Touring) en een breedte van 1,86 m, op een wielbasis van 2,98 m.

Hetzelfde geldt voor het koffervolume: dat bedraagt 530 liter voor de berline en 560 liter voor de Touring, waarbij die laatste met een neergeklapte achterbank tot 1.700 liter haalt. Zoals traditioneel bij BMW kan de achterruit van de 5 Reeks Touring apart worden geopend, om gemakkelijker toegang te krijgen tot de bagageruimte of om langere voorwerpen te vervoeren zonder de hele kofferklep open te moeten houden.

Uitvoeringen

Wie BMW zegt, zegt ook een zeer uitgebreide optielijst, al wordt de basis gelegd door 3 uitvoeringen bij de 5 Reeks G30: de basisversie zonder naam, de Luxury en de M Sport. Toch kan je de basisuitrusting niet karig noemen, want sinds de facelift in 2020 krijg je standaard LED-koplampen en -achterlichten, een geconnecteerd navigatiesysteem, deels elektrische zetels vooraan, automatische airco met 2 zones en parkeersensoren voor en achter.

De Luxury voegt grotere lichtmetalen velgen, een lederen bekleding, houten sierlijsten binnenin en chromen sierelementen aan de buitenkant toe. Het M Sportpakket geeft de 5 Reeks een sportiever uiterlijk met specifieke bumpers, velgen, sportzetels en een sportstuur en een verlaagde ophanging.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Instappen in een nieuwe BMW 5 Reeks G30 doe je in een 518d berline voor 53.000 euro. De Touring kost 2.550 euro meer, terwijl een plug-in hybride je op het moment van schrijven (september 2022) 64.600 euro kost voor een 530e berline - de goedkopere 520e zit tijdelijk niet meer in het gamma.

Op de tweedehandsmarkt is er een groot aanbod, vaak van ex-leasewagens, waardoor de oudere modellen nog hoofdzakelijk op diesel rijden. De goedkoopste gebruikte modellen, meestal 518d of 520d’s, kosten minstens 23.000 euro en hebben vaak zelfs een handbak. Maar door het uitgebreide aanbod hoef je niet veel dieper in de buidel te tasten voor een keurig uitgerust exemplaar met niet al te veel kilometers: voor zo’n 30.000 euro ben je al voorzien. Benzines zijn zeldzamer en dus ook iets duurder, plug-in hybrides spelen in ongeveer dezelfde prijsklasse maar waren oorspronkelijk enkel als berline te krijgen.

Design-highlights en interieur

De polariserende 5 Reeks E60 van medio de jaren 2000 was een doorn in het oog van heel wat liefhebbers van het merk, waardoor BMW het sinds de F10 op veilig speelt. Deze G30 borduurt dan ook verder op het ‘brave’ design van zijn voorganger, met klassieke verhoudingen en in tegenstelling tot de grotere modellen van het merk (nog) geen grote niergrille.

Klassiek interieur

De facelift van het model in 2020 zorgde echter wel voor een verbetering: de verduisterde lichtblokken zijn wat scherper getekend en geven de 5 Reeks G30 een moderne maar tijdloze look. Het interieur is nog klassiek BMW: een hooggeplaatst infotainmentscherm en een overkapping over de tellers, al zijn die sinds de facelift ook volledig gedigitaliseerd.

Er zijn nog steeds fysieke knoppen voor de bediening van de verschillende sleutelelementen van de wagen, zoals de klimaatcontrole en het iDrive-systeem, al is dit een filosofie die BMW heeft geschrapt voor zijn nieuwste modellen en die waarschijnlijk ook niet meer zal terugkeren op de opvolger van de 5 Reeks, die niet lang meer op zich zou laten wachten.

Voldoet aan de verwachtingen

In ieder geval is de BMW 5 Reeks G30 een auto die perfect voldoet aan de verwachtingen: voldoende ruimte en luxe voor de passagiers, voldoende rijdynamiek voor de bestuurder zonder het comfort uit het oog te verliezen, zonder extreem uit te blinken op een bepaald aspect. Let wel op dat de 5 Reeks erg gevoelig is voor de juiste configuratie: de standaard velgen van voor de facelift doen zijn design geen eer aan, terwijl er ook meer optioneel is dan je zou willen op een model van deze klasse.

Rijhulp en veiligheid

De BMW 5 Reeks werd voor het laatst getest door Euro NCAP in 2017, voor de onafhankelijke instantie zich meer ging richten op actieve veiligheidssystemen, maar behaalde toen wel de volle 5 sterren, met zeer goede scores voor zowel de passagiers als voor zwakke weggebruikers. Heel wat van de rijhulpsystemen zitten wel verborgen in optiepakketten.

Alternatieven

In deze premiumklasse zwaait BMW samen met Audi en Mercedes de scepter. De Audi A6 en de Mercedes E-Klasse zijn dus zijn meest geduchte concurrenten, al zijn er ook tegenstanders uit alternatieve hoeken te vinden: de Volvo S/V90 is een populaire keuze in ons land, zeker als plug-in hybride. De Jaguar XF is er niet als hybride en is ook veel zeldzamer op onze wegen, terwijl de Lexus ES echt een keuze is voor wie tegen de stroom wil ingaan, al zegt dat niets over de kwaliteiten van de Japanse hybride berline. De Skoda Superb heeft dan weer vergelijkbare buitenmaten, maar is ruimer binnenin en is ook fiks goedkoper.