Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-bmw-5-touring_06.jpg

BMW 5 Serie Touring

1 / 6
AS24-modelpagina-bmw-5-touring_06.jpg
AS24-modelpagina-bmw-5-touring_01.jpg
AS24-modelpagina-bmw-5-touring_02.jpg
AS24-modelpagina-bmw-5-touring_03.jpg
AS24-modelpagina-bmw-5-touring_04.jpg
AS24-modelpagina-bmw-5-touring_05.jpg

Sterke punten

  • Uitgebreid motoraanbod
  • Ook als plug-inhybride
  • Comfortabele kilometervreter

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Niet meer zo dynamisch als vroeger
  • Bijbetalen voor luxe

Zakelijk, luxueus en ruim, met of zonder stekker

De BMW 5 Touring (G31) combineert als vanouds zakelijke luxe, ruimte en comfort. De huidige generatie kan daarbij uitpakken met een uitgebreid motoraanbod: van zuinige viercilinderdiesels tot sportieve zescilinders-in-lijn. Voor het eerst is de BMW 5 Reeks Touring er ook als plug-inhybride.

Goeie redenen

  • De BMW 5 Touring (G31) is een op en top klassieke BMW, met tijdloos elegante looks, die optioneel een luxueus of sportief accent kunnen krijgen.

  • Met vier- en zescilinders op benzine en diesel heeft de BMW 5 Touring voor elk gebruik wel een motor in de aanbieding.

  • Met de 530e en 530e xDrive krijgt de BMW 5 Touring voor het eerst een plug-inhybride in zijn gamma, die dankzij een batterij van 12 kWh een kleine 60 kilometer op elektriciteit kan rijden.

  • Sinds de facelift in 2020 zijn alle klassieke verbrandingsmotoren van de BMW 5 Touring voorzien van milde hybride ondersteuning, die helpt het verbruik en de uitstoot te beperken.

  • Net als de 5 Reeks Berline (G30) mikt ook deze BMW 5 Touring (G31) op zakelijke luxe, ruimte en comfort, met een gezonde scheut rijdynamiek en ontpopt hij zich tot een aangename kilometervreter.

Alle belangrijke gegevens over de BMW 5 Touring (G31)

Motoren

Het klassieke benzineaanbod van de BMW 5 Reeks Touring begint bij de 520i, een milde hybride 2.0-viercilinder turbobenzine van 184 pk. Een trapje hoger staat de 530i, die 252 pk uit dezelfde vierpitter puurt, en die optioneel met xDrive-vierwielaandrijving verkrijgbaar is. De topversie in het klassieke benzinegamma is de 540i xDrive, die als enige benzineversie de traditionele zescilinder-in-lijn nog gebruikt. Die is 3,0 liter groot, voorzien van twee turbo’s en eveneens milde hybride ondersteuning, en goed voor 333 pk. Alle benzinemotoren drijven standaard de achterwielen of vier wielen aan via een achttrapsautomaat.

Aan dieselkant begint het aanbod bij de 518d, die een milde hybride 2.0-viercilinder turbodiesel van 150 pk in het vooronder krijgt. De 520d haalt 190 pk uit hetzelfde blok en is optioneel met xDrive verkrijgbaar. Als 530d schakelt de BMW 5 Touring over op de milde hybride 3.0-zescilinder-in-lijn, die goed is voor 286 pk en ook met xDrive verkrijgbaar is. De krachtigste diesel is de 540d xDrive, met 340 pk uit dezelfde zescilinder. Ook hier worden de achterwielen of vier wielen standaard via een achttrapsautomaat aangedreven.

Bij ons staat de 520e niet in de catalogus, dus de enige plug-inhybride 5 Reeks Touring die je kunt kopen is de 530e Touring. Die combineert de 2,0 liter grote viercilinder turbobenzine van 184 pk uit de 520i met een elektromotor van 109 pk (80 kW) tot een systeemvermogen van 292 pk. Hij krijgt een lithium-ionbatterij met brutocapaciteit van 12 kWh, die hem een elektrisch WLTP-rijbereik van 51 tot 57 kilometer moet opleveren. BMW geeft een theoretisch verbruik op van 1,5 tot 1,9 l/100 km (WLTP) en een CO2-uitstoot van 35 tot 43 g/km (WLTP).

De BMW 5 Touring is er ook als 530e xDrive, met dezelfde hybride aandrijflijn en dus hetzelfde systeemvermogen, maar door de vierwielaandrijving met een iets lager rijbereik: 47 tot 53 kilometer (WLTP). Het verbruik en de CO2-uitstoot liggen iets hoger: respectievelijk 1,8 tot 2,2 l/100 km en 41 tot 51 g/km (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4,96 meter, breedte van 1,87 meter en hoogte van 1,50 meter is de BMW 5 Touring even lang en breed als de 5 Reeks Berline, maar iets hoger. Bovendien is hij iets langer dan zijn voornaamste concurrenten, de Audi A6 Avant en Mercedes E-Klasse Break. Ook outsiders als de Volvo V90 en Jaguar XF Sportbrake is deze 5 Reeks Touring nipt voor.

Het koffervolume van de BMW 5 Touring bedraagt 560 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop en 1.700 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Door de plaatsing van de batterij is het koffervolume in de plug-inhybride 530e iets minder groot: respectievelijk 430 liter en 1.560 liter. De Beier scoort daarmee beter dan de Audi A6 Avant en houdt min of meer gelijke tred met de Volvo V90 en de Jaguar XF Sportbrake. De Mercedes E-Klasse Break moet hij wel laten voorgaan. Handig zijn tot slot de in een 40/20/40-verhouding neerklapbare rugleuning en de afzonderlijk te openen achterruit.

Uitvoeringen

BMW biedt zijn 5 Reeks Touring aan in drie verschillende uitvoeringen. De naamloze basisversie krijgt standaard onder meer Sensatec-imitatieleder, ledkoplampen en –achterlichten, navigatie en 17-duimsvelgen, terwijl hij de aankleding discreet elegant houdt met een verchroomd radiatorrooster en dito zijruiten. De uitvoering Luxury voegt wat meer chroom toe aan de buitenkant en vergroot de velgmaat naar 18 duim, terwijl hij de zetels standaard met leder overtrekt. De M Sport-uitvoering vervangt heel wat chroom aan de buitenkant door glanzend zwart, monteert een sportievere bodykit met sportophanging, en voorziet binnenin sportzetels vooraan.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de BMW 5 Touring (G31) beginnen bij 56.700 euro voor de 518d. De benzinemotoren beginnen bij 60.000 euro (520i), de plug-inhybrides bij 68.750 euro (530e). Voor xDrive-vierwielaandrijving betaal je in de regel zo’n 2.900 euro extra.

Door de populariteit van het merk en het bijbehorende sterke merkimago liggen de tweedehandsprijzen voor de BMW 5 Touring (G31) relatief hoog. De oudste modellen met hoge kilometerstand beginnen bijvoorbeeld vanaf zo’n 20.000 euro. Voor modellen met een lagere kilometerstand moet je op zo’n 32.000 euro rekenen voor een benzineversie en zo’n 26.000 euro voor een diesel.

Design-highlights en interieur

De BMW 5 Touring (G31) borduurt voort op het tijdloos elegante elan van zijn voorgangers. Hij combineert dus de klassieke BMW-stijlelementen met een ruim, comfortabel en luxueus afgewerkt interieur. In 2020 kreeg de BMW 5 Reeks Touring een discrete facelift.

Tijdloos elegant

Deze generatie van de BMW 5 Touring (G31) zet het relatief klassieke lijnenspel van zijn voorganger voort. Hij houdt er naar huidige normen dus een relatief discreet radiatorrooster op na, geflankeerd door dubbele ledkoplampen. In profiel wordt vooral zijn lengte geaccentueerd, terwijl achteraan de afzonderlijk te openen achterruit de grootste blikvanger is. Het aanbod aan koetswerkkleuren is relatief eentonig, met Aventurinrood en Phytonicblauw als uitschieters. De velgmaten variëren van 17 duim voor de basisuitvoering tot 20 duim in de optielijst.

Klassieke bediening

Binnenin houdt de BMW 5 Touring er naar huidige normen eveneens klassieke looks op na. Hoewel deze 5 Reeks Touring standaard een touchscreen met stembediening meekrijgt voor het infotainment, blijft de handige iDrive-draaiknop op de middenconsole van de partij. Ook de klimaatregeling krijgt nog een klassieke bediening, terwijl het instrumentendisplay na de facelift standaard digitaal is. Eveneens standaard is de bekleding in Sensatec-imitatieleder voor de basisversie, terwijl je vanaf de Luxury-uitvoering effectief leder krijgt. De afwerking is desgewenst luxueus, met verwarmde en gekoelde zetels met massagefunctie, stuurverwarming, head-updisplay, performante geluidsinstallatie, enzovoort.

Alternatieven

Wie een alternatief zoekt voor de BMW 5 Touring, kan altijd uitwijken naar de berlineversie (G30) of naar de 6 Reeks Gran Turismo, die zijn technische basis met deze 5 Reeks deelt. Constructeur Alpina bouwt krachtige B5- en D5-modellen op basis van deze 5 Reeks, terwijl de Duitse premiumconcurrenten de Audi A6 Avant en Mercedes E-Klasse Break in hun aanbod hebben. Opnieuw zijn de Volvo V90 en Jaguar XF Sportbrake outsiders.

FAQ

Hoeveel kost de BMW 5 Touring?
De BMW 5 Reeks Touring van de G31-generatie heeft een startprijs van 56.700 euro (518d). De benzinemotoren beginnen vanaf 60.000 euro (520i), de plug-inhybrides vanaf 68.750 euro (530e). De optielijst is welswaar uitgebreid, waardoor de totale factuur behoorlijk kan aandikken.
Is er een BMW M5 Touring?
Hoewel BMW zich vroeger een paar keer aan een M5 Touring heeft gewaagd, heeft het dat met de huidige 5 Reeks Touring niet gedaan. Wel is er voor het eerst een plug-inhybride BMW 5 Touring. Wie een performante BMW 5 Touring op benzine zoekt, kan voor de 540i xDrive gaan, of uitwijken naar constructeur Alpina, dat de B5 in zijn aanbod heeft.