Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Ford Mondeo AS24 4.jpeg

Ford Mondeo

1 / 4
Ford Mondeo AS24 4.jpeg
Ford Mondeo AS24 1.jpeg
Ford Mondeo AS24 2.jpeg
Ford Mondeo AS24 3.jpg

Sterke punten

  • Gebalanceerd rijgedrag
  • Veel binnenruimte
  • Ook als hybride

Zwakke punten

  • Afwerkingskwaliteit interieur
  • Traag infotainment
  • Minder bagageruimte als hybride

Ford Mondeo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Mondeo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.4 - 14.3s
Maximumsnelheid:174 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):89 - 254 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.6 - 10.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4556 x 1749 x 1372 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:383 - 1605 liter
Aanhangergewicht:327 - 763 kg

De ‘wereldauto’ van Ford

De naam ‘Mondeo’ zegt het al: Ford wilde een auto bouwen die heel de wereld aantrekkelijk vond. Dat deed het ook vijf generaties lang, tot die wereld in 2022 besliste dat traditionele breaks en berlines uit de tijd waren. De vijfde generatie, die van 2014 tot 2022 geproduceerd werd, blijft daardoor de laatste Mondeo op de Europese markt.

Interesse in een Ford Mondeo

Ford Mondeo tweedehands auto
Ford Mondeo dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je flink wat waar voor je geld, dan kan je als vanouds bij Ford aankloppen. Dat is voor de Mondeo niet anders, die het formaat, het comfort en de ruimte van een premiumberline biedt tegen een aanzienlijk lagere prijs.

  • Om toch wat mee te spelen met de premiummerken voegde Ford een Vignale-versie toe, die naast een reeks klassevolle exterieuraccenten ook knappe opties biedt zoals gekoelde zetels en een verwarmd stuurwiel.

  • Naast comfortabel wil de Mondeo echter ook dynamisch zijn, want sportiviteit zit in het DNA van Ford. Zo kan je de Mondeo krijgen met krachtige motoren, en biedt hij als ST-line een verstevigde ophanging.

  • De zuinigste is echter de Mondeo Hybrid, een zelfopladende hybrideversie. Die haalt zijn stroom niet uit een stekker, maar wel uit gerecupereerde rem- en rolenergie.

  • De Mondeo kwam in drie koetswerkvarianten: als vijfdeurs berline, als vierdeurs sedan en als break. Die laatste biedt zeeën aan binnenruimte, zowel voor passagiers als voor bagage.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Ford Mondeo was de eerste hybride Ford, maar de nadruk lag nog duidelijk op de klassieke verbrandingsmotoren. Zo stond hij bij zijn lancering in de catalogus met twee benzine- en twee dieselmotoren.

Op benzinevlak was er aanvankelijk de keuze uit een 1.5-liter- of een 2.0-litermotor. In beide gevallen ging het om viercilinder turbomotoren van de zuinige EcoBoost-familie, maar het vermogen verschilde significant. Zo stuurde de 1.5-litermotor 160 pk (vanaf 2018 165 pk) naar die voorwielen terwijl de 2.0 de keuze bood tussen 203 of 240 pk. Standaard werd de 1.5 geleverd met een handgeschakelde zesbak, terwijl een zestraps automaat optioneel en bij de 2.0 standaard was. Vanaf 2015 stond er ook een 1.0-liter driecilinder EcoBoost-motor in de catalogus met 125 pk en een manuele zesversnellingsbak. In 2019 werden alle benzinemotoren geschrapt, op de hybrideversie na.

Het dieselgamma bestond bij de lancering in 2014 uit een 1.6-litermotor met 115 pk en een 2.0-litermotor met ofwel 150, ofwel 180 pk. In 2015 werd de 1.6 al vervangen door een nieuwe 1.5 met 120 pk, terwijl de 2.0-litermotor een sterkere variant met 209 pk kreeg. De diesels gaven toen steeds de keuze tussen manuele of automatische transmissies, maar bij de komst van een nieuwe 2.0-liter EcoBlue-motor in 2019 was de sterkste variant enkel verkrijgbaar met een achttraps automaat. Die bood 120, 150 of 190 pk en verving alle andere dieselmotoren tot het einde van de modelgeneratie. Optioneel konden de 2.0-diesels ook gecombineerd worden met vierwielaandrijving, terwijl alle andere Mondeo’s het op voorwielaandrijving hielden.

De opmerkelijkste motorisatie is de Mondeo Hybrid. Die was er vanaf de lancering van het model meteen bij, en haalde een totaal van 187 pk uit de combinatie van een 2.0-liter benzinemotor en een elektromotor in de transmissie. Dat was bovendien een traploze CVT-automaat. De motor werkte ook nog eens volgens de zuinige Atkinson-cyclus om brandstof te besparen. Daardoor eindigde het verbruiksgemiddelde onder de 5 l/100 km.

Afmetingen

De Ford Mondeo bevond zich in het D-segment van de breaks en berlines, waar hij één van de ruimere alternatieven was. Met zijn lengte van 4,87 meter en breedte van 1,85 meter zou hij in het E-segment gespeeld kunnen hebben indien hij iets meer premium was. Daarmee neemt hij het op tegen concurrenten als de Skoda Superb en de Opel Insignia.

Dat betekent dus wel dat je veel ruimte krijgt voor je geld, want met een koffervolume van 550 liter trekt vooral de vijfdeurs hatchback grote ogen. De Clipper (break) is verrassend genoeg minder ruim op papier met 525 liter, al wordt de extra plek boven de gordellijn daarbij niet meegerekend. De sedan is de minst ruime met 383 liter, maar dat ligt eraan dat die enkel als hybride verkrijgbaar is. De plaatsing van de accu vreet daarbij wat kofferruimte weg, waardoor ook de break als Hybrid slechts 400 liter over houdt.

Varianten

De Ford Mondeo was in zijn vijfde generatie verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus. De instapper was de trend, gevolgd door de beter uitgeruste Titanium. De ST-Line goot een sportiever sausje over het model, terwijl de Vignale als topversie meer de kant van de premiummerken speelde.

Je kon de Mondeo bestellen in drie carrosserievarianten. De reguliere benzine- en dieselmotoren konden gecombineerd worden met de vijfdeurs berline en de break, of ‘Clipper’. De sedan was voorbehouden voor de Mondeo Hybrid, en die aandrijflijn kon je ook bestellen voor de Clipper.

Prijzen

De Mondeo is niet meer nieuw verkrijgbaar bij Ford. Je bent dus aangewezen op de tweedehandsmarkt indien je een exemplaar wil aanschaffen. Daar vind je al Mondeo’s van de laatste generatie vanaf net geen 10.000 euro, al moet je er dan wel mee kunnen leven dat het om een vroeg exemplaar gaat met vaak al heel wat kilometers op zijn dieselmotor. Wil je een jonger, lichter gebruikt model, dan kijk je aan tegen 16.000 à 20.000 euro. De hybride is doorgaans de duurste, en daar geef je gemakkelijk 30.000 euro uit voor een knap exemplaar.

Design

Buitenzijde

De vijfde generatie van de Ford Mondeo ziet er op het eerste gezicht uit als een doorgedreven facelift van nummer vier, maar het gaat weldegelijk om een gloednieuw model. De voorganger was namelijk succesvol met dank aan zijn moderne looks, en Ford zag dan ook geen reden om te sterk af te wijken van het gesmaakte recept. Dat bleek geen verkeerde keuze, want ook nu ziet de Mondeo er nog hedendaags uit met zijn slanke koplampen en uitgesproken dynamische lijnen. Hij draagt bovendien het familiegezicht van Ford, dat hier toch even goed tot zijn recht komt als op de Fiesta-stadswagen of de Kuga-SUV.

Binnenzijde

Binnenin toont de Mondeo zijn leeftijd wat meer, niet alleen op vlak van design maar ook qua materiaalgebruik. Zo bestaat de middenconsole uit harde, krasgevoelige plastics en zijn ook de knoppen op het stuur eenvoudig van aard. Het ontwerp straalt bovendien weinig dynamiek uit met zijn glooiende vormen, al zit het qua ergonomie wel goed in elkaar. Zo maakt de Mondeo nog veelvuldig gebruik van fysieke toetsen in de plaats van aanraakgevoelige bedieningselementen, waardoor alles vlot in de hand ligt. Het enige touchscreen, het infotainmentscherm, zit qua gebruiksgemak wel goed in elkaar maar laat te wensen over qua snelheid. Zo hadden zelfs gloednieuwe Mondeo’s al een minuutje nodig na het opstarten voor je hun scherm vlot kon bedienen.

Veiligheid

Dat de Mondeo zo lang op de markt geweest is, betekent ook dat de auto door de jaren heen flink geëvolueerd is op vlak van veiligheid. Zo haalde het model al vijf sterren bij zijn lancering in 2015, maar werd het na zijn laatste facelift in 2019 nog eens naar de Euro NCAP gestuurd voor botsproeven. Daar haalde de Mondeo opnieuw vijf op vijf sterren, ondanks het feit dat de Europese instantie zijn richtlijnen aanzienlijk verstrengd had. Dat dankte de Mondeo aan de standaard aanwezigheid van onder andere een knie-airbag, een noodremassistent, een actieve rijstrookassistent en cruise control.

Alternatieven

De Ford Mondeo maakt als berline en break deel uit van een uitstervend ras, wat verklaart waarom het model in 2022 uit productie gehaald werd zonder opvolger. Zijn laatste grote concurrenten waren de Opel Insignia, de Skoda Superb, de Volkswagen Passat en de Mazda 6. Die zijn momenteel wel nog verkrijgbaar, maar op de tweedehandsmarkt vraagt men er gelijkaardige prijzen voor als voor een jong gebruikte Mondeo.

FAQ

Biedt de Ford Mondeo minder kofferruimte als Hybrid?
Indien je de Ford Mondeo als Hybrid bestelt, moet je naargelang de versie ongeveer 125 liter kofferruimte inboeten. Dat ligt aan de plaatsing van de accu net onder de koffervloer. Zo houdt de Clipper (break) nog 400 liter over, ten opzichte van de gewoonlijke 525 liter. Als sedan was de Mondeo enkel met de hybride aandrijflijn verkrijgbaar, en daar kreeg je 383 liter kofferruimte.
Wat betekent ‘Mondeo’?
De naam ‘Mondeo’ is afgeleid van het Latijnse woord ‘Mondus’, of ‘wereld’. Bij de ontwikkeling van de eerste generatie Mondeo wou Ford namelijk een auto maken die over de hele wereld populair zou zijn, en dat lukte hen ook vijf generaties lang.

Beoordelingen voor Ford Mondeo

310 Beoordelingen

4,4