Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-audi-a3-berline_02.jpg

Audi A3 Berline

1 / 5
AS24-modelpagina-audi-a3-berline_02.jpg
AS24-modelpagina-audi-a3-berline_03.jpg
AS24-modelpagina-audi-a3-berline_04.jpg
AS24-modelpagina-audi-a3-berline_05.jpg
AS24-modelpagina-audi-a3-berline_01.jpg

Sterke punten

  • Dynamischer ontwerp dan ooit
  • Beproefde, veelzijdige motoren
  • Zakelijke uitstraling als berline

Zwakke punten

  • Karige basisuitrusting
  • Geen (plug-in)hybrides
  • Beperkt ruimtegevoel

Audi A3 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Audi A3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.1 - 13.7s
Maximumsnelheid:177 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):30 - 254 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.4 - 10.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4152 x 1735 x 1409 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:245 - 1220 liter
Aanhangergewicht:145 - 1440 kg

Het serieuze broertje

Met de introductie van de A3 was Audi er als één van de eersten bij in het compacte premiumsegment. Daarin kreeg de hatchback sinds de derde generatie gezelschap van een berline, die het model wat dichter richting de A4 trok. Die sedan maakte ook de overstap mee naar de huidige A3.

Interesse in een Audi A3 Berline

Audi A3 Berline tweedehands auto
Audi A3 Berline nieuwe auto
Audi A3 Berline dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met een Audi A3 kan je overal aankomen, en met een berline al helemaal. Zijn premiumimago geeft hem heel wat aanzien, terwijl de bescheiden looks en compacte motoren hem toch lekker verstandig houden.

  • Over die motoren gesproken: Audi is helemaal mee met de A3. Zo kan je de berline bestellen met piepkleine, zuinige 1.0-liter driecilindermotoren op benzine of je kan nog steeds kiezen voor een oerdegelijk 2.0-liter TDI-dieselblok. Hybrides zijn echter voorbehouden aan de hatchback.

  • Sinds de generatiewissel ziet de A3 er dynamischer uit dan ooit tevoren, en dat geldt nog meer voor de sedan. Zijn breed geschouderde houding en lage achterzijde geven hem van veraf bijna een coupé-uitstraling.

  • Voor al zijn techniek werkt de A3 met de bouwstenen van de Volkswagen-groep, wat betekent dat je zijn motoren ook in heel wat andere modellen vindt. Daardoor ben je zeker van hun kwaliteit, en zijn onderdelen ook eenvoudig verkrijgbaar.

Belangrijke gegevens

Motoren

Audi en diesel gaan al decennialang hand in hand. Al bij de eerste generatie van de A3, in 1996, kon je de auto bestellen met een TDI-motor in het vooronder en daarin is deze vierde A3 geen uitzondering. Hij is verkrijgbaar in drie dieselsmaakjes, die allemaal gebruik maken van hetzelfde motorblok. Iedere nieuwe A3 TDI is dus voorzien van een 2.0-litermotor, maar het vermogen verschilt per gekozen versie. In de 30 TDI produceert het blok 116 pk, in de 35 TDI is dat 150 pk en de 40 TDI schroeft dat op naar 200 pk – meteen het grootste vermogen dat je in de A3 berline kan krijgen.

Je vindt echter net zoveel benzineversies in de catalogus, en daar wordt wel gebruik gemaakt van verschillende motorblokken. Zo wordt de basisversie, de 30 TFSI, voorzien van een 1.0-liter driecilindermotor met 110 pk. De 35 TFSI krijgt een 1.5-litermotor mee die 150 pk produceert, en de 40 TFSI rondt het gamma af met een 2.0-literblok met 190 pk. Alle motorisaties zijn verkrijgbaar met een zeventraps ‘S Tronic’-automaat, terwijl de handgeschakelde zesbak enkel gecombineerd kan worden met de 30- en 35-versies. De 40-versies kan je naar wens dan weer uitrusten met Audi’s iconische Quattro-vierwielaandrijving.

Terwijl de A3 Sportback verkrijgbaar is als 40 en 45 TFSI e, twee plug-inhybrides, maakten die de sprong niet naar de berlineversie. Indien je dus een geëlektrificeerde A3 wil moet je voor een Sportback kiezen. Hetzelfde geldt voor de g-tron, een variant met een 1.5-litermotor op aardgas. Ook die is voorbehouden aan het gamma van de A3 Sportback, en zal je dus niet in de catalogus van de sedan terugvinden.

Afmetingen

De Audi A3 berline heeft een iets grotere voetafdruk dan zijn Sportback-broertje. Zo is de sedan 4,49 meter lang en 1,82 meter breed. Vergelijk je dat met de hatchback, dan is dat een verschil van zo’n 15 centimeter. Daarmee is de A3 berline trouwens 5 centimeter korter dan zijn enige rechtstreekse concurrent, de Mercedes-Benz A-Klasse Limousine. Sinds de laatste generatiewissel is de A3 uitsluitend als Sportback of als berline verkrijgbaar, wat wil zeggen dat hij over respectievelijk vijf of vier deuren beschikt. De driedeursversie werd dus voor het eerst in de geschiedenis van het model achterwege gelaten.

Die grotere afmetingen vertalen zich op het eerste gezicht niet meteen in meer binnenruimte, want op de achterbank voelt de berline wat krapper aan dan een Sportback-versie. Desondanks kan je nog steeds gemakkelijk vier volwassenen meenemen in de A3 Sportback, en kan je drie personen kwijt op de achterbank over kortere afstanden. De koffer meet standaard een mooie 425 liter, of 45 liter meer dan die van een A3 hatchback. De hoogte en de laadopening zijn echter wel minder functioneel aangezien het hier om een lage achterklep gaat.

Uitvoeringen

Je kan de Audi A3 berline bestellen in drie uitvoeringen: Attraction, Advanced en S-Line. De Attraction moet het stellen met een beperkte basisuitrusting, zoals 16-inchvelgen, LED-koplampen en een noodrem- en rijstrookassistent. Zelfs parkeersensoren achteraan en cruise control zijn niet inbegrepen bij deze versie. Dat geldt ook voor de Advanced, die wel 17-inchvelgen biedt en de mogelijkheid om de sterkere motoren van de 40-reeks toe te voegen. De S-Line geeft dan weer een sportiever accent aan de A3. Op de Sportback kan je ook nog een Competition-versie bestellen, maar die staat niet in het gamma van de berline aangezien die enkel te combineren valt met de 45 TFSI e plug-inhybride.

Prijzen

Kijk je in de configurator voor een gloednieuwe Audi A3 berline, dan kan je het goedkoopste exemplaar bestellen vanaf 28.980 euro. Daarvoor krijg je een 30 TFSI in Attraction-uitvoering. De goedkoopste dieselmotor, de 30 TDI, krijg je mee vanaf 30.830 euro. Zoek je meer vermogen, dan moet je upgraden naar de Advanced-versie. Die biedt de 40 TFSI en 40 TDI aan voor respectievelijk 38.320 euro en 40.230 euro, al krijg je voor die prijs nog steeds een karige uitrusting. De duurste A3 berline is de 40 TDI Quattro in S-Line-uitrusting. Die kost 41.330 euro en biedt voor dat geld meteen zaken als 17-inchvelgen, sportophanging en parkeersensoren achteraan. Cruise control en automatische klimaatregeling zijn echter nog steeds niet inbegrepen in die prijs.

Ga je op zoek naar een jong tweedehandsexemplaar, dan vind je de huidige generatie van de A3 vanaf 28.000 euro. Dat ligt er vooral aan dat het model nog relatief recent vernieuwd werd, en je dus meteen terecht komt bij auto’s van maximaal twee jaar oud. Een jong, mooi aangekleed exemplaar met een sterke motor kost je al snel ruim 40.000 euro. Net zoveel als een nieuwe dus, al krijg je op de tweedehandsmarkt doorgaans enkel goed uitgeruste exemplaren te zien.

Design

Buitenzijde

De nieuwe generatie van de Audi A3 straalt een subtiele sportiviteit uit. Dat kan niet altijd gezegd worden over de voorgaande modellen, waar vaak maar weinig dynamiek mee gemoeid ging. Toch blijft deze nieuwe generatie trouw aan de designtaal van Audi met een grote grille en eenvoudige, gladde vormen. De sportieve toets schuilt dan ook vooral in de dieper uitgeklopte wielkasten die hem een brede houding geven, de slankere, geknikte koplampen en de grote luchthappers in de bumpers.

Binnenzijde

Ook binnenin heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling nog steeds met fysieke toetsen, die onder het aanraakscherm geplaatst zitten. Tegen een meerprijs krijg je een tweede scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier.

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi A3 de nodige veiligheidsvoorzieningen. Daardoor behaalde het model de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn Euro NCAP-crashtests. Kijk je dus binnen in de configurator van de nieuwe A3, dan merk je dat je standaard een noodremassistent en een rijstrookassistent meekrijgt. Voor heel wat andere zaken, zoals adaptieve cruise control, parkeersensoren achteraan, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookhulp, moet je bijbetalen.

Alternatieven

De Audi A3 is als berline de meer individuele versie van een anders zeer populair model. Hij heeft dan ook maar weinig rechtstreekse concurrenten, al maken de andere leden van de ‘Duitse Drie’ wel een inhaalbeweging. Zo is de Mercedes A-Klasse er sinds zijn nieuwste generatie er ook als sedan, al kost die een flinke duit meer met zijn vanafprijs van 34.727 euro. Hij biedt echter een aanzienlijk grotere standaarduitrusting en legt de focus nog meer op comfort. BMW probeert dan weer klanten weg te snoepen met de sportief gelijnde 2 Reeks Gran Coupé, die het midden tussen een sedan en een coupé zoekt. Ook die is echter standaard wat duurder, aan 33.700 euro.

FAQ

Is de Audi A3 verkrijgbaar als plug-inhybride?
De Audi A3 is er ook nu als TFSIe plug-inhybride met een elektrisch rijbereik van bijna 70 kilometer. Deze aandrijflijn is echter enkel beschikbaar voor de Sportback, en niet voor de berline.
Is de Audi A3 Berline ruimer dan de Sportback?
De Audi A3 Berline is zo’n 15 centimeter langer dan de Sportback, maar dat vertaalt zich niet meteen in een ruimere cabine. Achterin voelt de auto bijvoorbeeld iets krapper aan voor inzittenden door de lagere daklijn. De koffer mag dan wel 45 liter meer meten dan die van de hatchback, maar door de beperkte hoogte en de kleinere opening is de Berline toch minder handig.

Beoordelingen voor Audi A3

719 Beoordelingen

4,7