Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Jeep-Avenger-Elektro-Charging

Jeep Avenger

1 / 4
Jeep-Avenger-Elektro-Charging
jeep-avenger-front
jeep-avenger-side
jeep-avenger-back

Sterke punten

  • Looks
  • Ruim theoretisch rijbereik
  • Competitief geprijsd (binnen zijn segment)

Zwakke punten

  • Kleine koffer
  • Valt het concept te rijmen met het Jeep-dna?
  • Versie met verbrandingsmotor niet voor ons land

Jeep Avenger Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jeep Avenger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Eerste stekker-Jeep is ook de kleinste ooit

De Avenger is het allereerste 100% elektrische model van Jeep en hij valt blijkbaar in de smaak. Kort na zijn lancering werd hij op het Salon van Brussel immers bekroond tot ‘European Car of the Year 2023’ en later ook tot ‘Best Family SUV’ in de Women’s World Car of the Year awards 2023. Jeep maakt tegenwoordig deel uit van de grote Stellantis-groep, en dus put de Avenger op technisch vlak gretig uit de rekken met onderdelen die ook dienstdoen voor onder andere Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, ...

Interesse in een Jeep Avenger

Jeep Avenger tweedehands auto
Jeep Avenger nieuwe auto
Jeep Avenger dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • De Avenger is de kleinste Jeep tot nu toe, en ook het eerste 100% elektrische model van het merk. Qua looks heeft hij alles van een Jeep, maar dan in zakformaat.
  • De elektromotor levert 115 kW (156 pk) en 260 Nm, en wordt gevoed door een batterij met een capaciteit van 54 kWh (51 kWh), wat in theorie moet zorgen voor een rijbereik van 400 km.
  • Met een basisprijs vanaf € 36.000 is de Avenger eerder competitief geprijsd in het segment van de compacte elektrische SUV’s, en is hij significant goedkoper dan zijn neefjes bij Opel en Peugeot.
  • De Avenger laadt standaard aan 11kW AC en 100 kW DC, goed voor 20% tot 80% opladen in 24 minuten.

Alle belangrijke gegevens over de Jeep Avenger

Motoren

In een aantal landen is Jeeps kleinste ook verkrijgbaar met een benzinemotor, maar in ons land kan je hem enkel 100% elektrisch kopen. De Avenger wordt in Polen gebouwd, in de voormalige Fiat-fabriek van Tychy, en hij staat op het e-CMP platform van de Stellantis-groep, de opvolger van het elektrische platform dat onder andere terug te vinden is bij de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka-e.

Qua aandrijving krijgt de Avenger een 115 kW (156 pk) en 260 Nm sterke elektromotor die zijn vermogen aflevert aan de voorwielen. Op motorisch vlak heb je dus alvast geen keuzestress. Het gewicht van de Avenger blijft al bij al beperkt, met 1.536 kg droog aan de haak. Dat zorgt in combinatie met het motorvermogen voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 9 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 150 km/u.

Het batterijpakket van de Avenger zit ingebouwd onder de voor- en achterzetels en in de middentunnel. Het heeft een brutocapaciteit van 54 kWh, waarvan 51 kWh bruikbaar. Daarmee geraakt de compacte Jeep volgens het merk 400 km ver, gemeten volgens de WLTP-cyclus, terwijl dat cijfer in de stad kan oplopen tot 550 km. Opladen kan aan 11 kW AC (standaard), goed voor 0-100% in 5u34, of aan 100 kW DC (standaard), waarbij van 20% tot 80% opladen 24 minuten in beslag neemt.

Afmetingen

De Avenger is de meest compacte in het Jeep-gamma. Als kleine broertje van de Renegade (4,23 meter lang) laat hij buitenafmetingen optekenen van 4,08 meter in de lengte, 1,78 meter in de breedte (met ingeklapte spiegels) en 1,53 meter in de hoogte, en beschikt hij over een wielbasis van 2,56 meter. Jeep zorgde voor korte overhangen voor- en achteraan voor een sportievere look en een grotere aan- en afrijhoek, ook al heeft het model niet echt terreinambities.

Qua binnenafmetingen is de Avenger natuurlijk geen ruimtewonder, maar hij is toch relatief ruim in vergelijking met zijn totale lengte en de slimme plaatsing van de batterijen. Hij biedt plaats aan vijf volwassenen, met een beenruimte achterin van 806 mm. De koffer is met 355 liter niet de ruimste. Die waarde is vergelijkbaar met een Hyundai Kona EV, maar wel bijna 100 liter minder dan de Peugeot e-2008 uit eigen huis, onder andere dankzij de kortere achteroverhang van de Avenger.

Uitvoeringen

Hoewel je op motorisch vlak en qua batterij maar één keuze hebt, biedt Jeep wel vier verschillende uitvoeringen aan: Avenger, Longitude, Altitude en Summit. Klinkende namen om de avontuurlijke spirit van het merk te benadrukken.

De basis-Avenger krijgt onder andere stalen wielen, een reeks veiligheidstechnologieën (rijstrookhulp, intelligente snelheidsbegrenzer, verkeersbordherkenning, …), een digitale tellerpartij, een 10,25 duim groot infotainmentscherm met het Uconnect systeem van het merk en Apple CarPlay/Android Auto-compatibiliteit, vier luidsprekers, automatische airco en rijhulpsystemen voor de avonturiers, zoals Hill Descent Control en grip control (terwijl de Avenger altijd voorwielaangedreven is).

Daarna gaat het crescendo, met de Longitude-uitvoering, die daarbovenop 16-duims lichtmetalen velgen, deurgrepen in koetswerkkleur, parkeersensoren achteraan, verwarmde en elektrisch bedienbare buitenspiegels en zes luidsprekers biedt. De Altitude voegt daar onder andere 17-duims alu velgen, een grotere digitale instrumentencluster, adaptieve cruise control, een elektrische kofferklep en een specifieke bekleding aan toe.

De Summit is de absolute topversie in het Avenger-gamma, met onder andere 17-duimsvelgen, LED-koplampen, niveau 2 autonoom rijden, een winterpakket, inductief laden voor smartphones, dodehoekdetectie en een semi-automatisch parkeersysteem met achteruitrijcamera. Ook de look is specifiek, met onder andere een zwart dak, een opvallend geel dashboard en een rubberafwerking voor een aantal interieurelementen.

Prijzen

Net als de uitrusting van de verschillende versies van de Avenger gaan ook de prijzen crescendo. De basisversie is verkrijgbaar voor een prijs vanaf € 36.000, wat significant minder is dan wat Peugeot en Opel vragen voor respectievelijk hun e-2008 en Mokka-e, de neefjes van de Avenger. Reken voor de Longitude op € 37.500, terwijl je voor de ‘Altitude’ minstens € 39.500 betaalt. De ‘Summit’ is de enige die qua prijs boven de € 40.000 euro start, met een basisprijs van € 42.500 voor deze topversie. De meeste opties zijn vervat in packs met aanvaardbare prijzen.

Design-highlights en interieur

Exterieur

De Avenger is de kleinste in het Jeep-gamma, en qua afmetingen duikt hij onder die van de Renegade. Toch heeft hij alle uiterlijke kenmerken die typisch zijn voor een Jeep, zoals het ‘functionele’ en geblokte design en de typische grille vooraan, al zit die er bij de 100% elektrische Avenger uiteraard alleen voor de looks, en is hij volledig afgesloten. En hij mag dan wel compact zijn, qua proporties is hij bijzonder geslaagd. Een offroad-beest kan je hem niet noemen, maar zeker de beter uitgeruste modellen doen wel hun uiterste best om wel die indruk te wekken. Voor de liefhebbers zijn er heel wat accessoires verkrijgbaar om de look van de Avenger te personaliseren.

Interieur

Binnenin zet Jeep in op minimalisme, maar dankzij enkele details oogt het geheel wel eerder frivool. Het dashboard bestaat uit een doorlopende balk (pittig geel gekleurd in sommige versies), met daarin de verluchtingsmonden verwerkt, een groot infotainmentscherm erop en eronder wat extra opbergruimte. Modern en functioneel. Omdat het aantal fysieke knoppen beperkt is, blijft er veel plaats over voor opbergruimte, onder andere met een ruime middenconsole waar je heel wat spullen in kwijt kan. Achterin is plaats voor drie, maar het koffervolume is beperkt tot 355 liter.

jeep-avenger-interior

jeep-avenger-seats

Rijhulp en veiligheid

De Jeep Avenger is nog niet getest door de onafhankelijke crashtestorganisatie Euro NCAP. Op technologisch vlak krijgt hij echter een behoorlijke standaarduitrusting wat veiligheidssnufjes betreft, en wie het summum wil qua veiligheid, vindt in de optielijst een aantal extra’s, zoals niveau 2 autonoom rijden met adaptieve cruise control, ‘Lane Centering' en 'Traffic Jam Assist' (standaard op de hogere uitrustingsniveaus).

Alternatieven

Er is ondertussen best wat keuze als je op zoek bent naar een B-segment-SUV. Binnen de eigen groep krijgt de Avenger onder andere concurrentie van de Peugeot-e-2008, de Opel Mokka-e of nog de DS3 Crossback E-Tense. Andere alternatieven zijn de volledig nieuwe Smart #1, de pas vernieuwde Hyundai Kona EV en ook de Kia Soul. Binnenkort zou ook Ford een 100% elektrische versie van zijn Puma onthullen, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek.

FAQ

Hoever rijdt een elektrische Jeep Avenger op een volle batterij?
Jeep geeft een officieel WLTP-gehomologeerd rijbereik op van 400 km, een cijfer dat oploopt tot 550 km gemeten volgens de stadscyclus. Dat lijkt echter eerder optimistisch, want bij het cijfer van 400 km zou dat met een bruikbare batterijcapaciteit een gemiddeld verbruik betekenen van 12,75 kWh/100 km (terwijl Jeep het zelf heeft over een gemiddeld WLTP-verbruik vanaf 15,5 kWh/100) km. En daarnaast moet je natuurlijk ook nog rekening houden met de traditionele factoren die een invloed hebben, zoals snelheid, reliëf en buitentemperatuur.
Hoeveel kost de 100% elektrische Jeep Avenger?
De prijzen voor de Jeep Avenger starten vanaf € 36.000. De duurste uitvoering, de ‘Summit’, is de enige die qua prijs boven de € 40.000 euro start, met een basisprijs van € 42.500.
Waar wordt de Jeep Avenger gebouwd?
De Avenger rolt van de band in de Stellantis-fabriek in het poolse Tychy.