Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Jeep Compass

Sterke
  • Herkenbare Jeep-styling
  • Knap interieur
  • Als hybride en plug-inhybride
Zwakke
  • Compacte binnenruimte
  • Minder betaalbaar
  • Vierwielaandrijving enkel op PHEV

Ruig maar bruikbaar

Heel de markt komt met compacte SUV’s, en dus mag ook de stamvader van de terreinwagens niet ontbreken. Jeep pakte daarom in 2007 al uit met de Compass, en in zijn tweede generatie biedt die zowaar twee smaakjes hybridetechniek.

Alternatieve modellen

Ruig maar bruikbaar

Heel de markt komt met compacte SUV’s, en dus mag ook de stamvader van de terreinwagens niet ontbreken. Jeep pakte daarom in 2007 al uit met de Compass, en in zijn tweede generatie biedt die zowaar twee smaakjes hybridetechniek.

Goede redenen

  • Als het dan toch een SUV moet zijn, dan kan je er zowel eentje kopen van een echte terreinwagenfabrikant. De Compass krijgt dan ook dezelfde stoere uitstraling van andere Jeep-modellen.

  • Toch betekent dat niet dat je geen échte Jeep meer rijdt, want ook deze Compass biedt een competent vierwielaandrijvingssysteem. Daarvoor moet je hem tegenwoordig wel als plug-inhybride bestellen.

  • Naast een plug-inhybride staat er ook een zelfopladende e-Hybrid in de catalogus, die zijn kleine accu oplaadt met rem- en rolenergie die anders verloren gaat.

  • Waarom je dit zou kopen en niet de goedkopere Renegade? De Compass biedt meer binnenruimte, en ook een knapper afgewerkt interieur.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Jeep Compass zit in zijn tweede modelgeneratie, en die zet vooral in op hybridetechniek. Zo zijn er twee soorten hybrides verkrijgbaar, maar staan er natuurlijk nog steeds klassieke verbrandingsmotoren in het gamma.

Op benzinevlak staat er momenteel (zomer 2022) slechts één motor in de catalogus: een 1.3-liter viercilindermotor met turbo. Die produceert 130 pk, en stuurt die naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesbak. Voor de facelift kon je de SUV ook krijgen met een 1.4-liter benzinemotor met 170 pk en een automatische versnellingsbak, maar die is niet meer verkrijgbaar. Die was er zelfs met vierwielaandrijving.

Bij de dieselblokken vinden we een gelijkaardig verhaal, want tegenwoordig is de Compass er enkel met een 1.6-litermotor. Die produceert 130 pk, die langs een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen gaan. Sinds 2020 is de 2.0-litermotor niet meer verkrijgbaar, en die bood tot 170 pk en optioneel ook vierwielaandrijving. Ook hier blijft daardoor enkel de manuele versnellingsbak over, terwijl er vroeger ook een negentraps automaat in het gamma stond.

Wil je dus een automaat of meer vermogen, dan moet je momenteel voor één van de hybrides gaan. Daar krijg je de keuze uit de e-Hybrid of de 4XE. Die eerste is een zelfopladende hybride die een 1.5-liter benzinemotor combineert met een compacte accu die zijn energie vanzelf terug wint uit rem- en rolenergie. Het vermogen piekt daarbij op 130 pk, die allemaal naar de voorwielen gaan. De 4XE is daarentegen een vierwielaangedreven plug-inhybride die in de basis een 1.3-litermotor gebruikt en zijn stroom opslaat in een accupakket van 11,4 kWh. Laad je hem volledig op, dan kan hij zo’n 50 kilometer zuiver elektrisch rijden. Je hebt verder de keuze uit twee vermogens: 190 of 240 pk.

Afmetingen

De Jeep Compass valt onder de categorie van de C-segment SUV’s, maar is daar wel één van de compactere alternatieven. Zo is hij met een lengte van 4,46 meter wat korter dan bijvoorbeeld een Hyundai Tucson of een Volkswagen Tiguan, en met 1,82 meter vooral ook aanzienlijk smaller. De hoogte van 1,66 meter is wel weer op niveau van de concurrentie, wat de Jeep vooral te danken heeft aan zijn ruige, hoogpotige look.

Compacte buitenmaten betekent doorgaans ook compacte binnenmaten, dus de Compass is niet de ruimste auto in zijn segment. Zo biedt de koffer in standaardvorm 438 liter volume tot aan de afdekking, en wordt dat bij de zelfopladende hybride 424 en bij de plug-inhybride zelfs 420 liter.

Varianten

De Jeep Compass is verkrijgbaar in vijf uitrustingsniveaus: als Longitude, Night Eagle, Limited, S en Trailhawk. De Longitude is de goedkoopste, al krijgt die wel standaard 17-inchvelgen, automatische airco in twee zones, parkeersensoren achteraan, smartphoneconnectiviteit en cruise control mee. De Night Eagle neemt die uitrusting over, maar voegt 18-inchvelgen en verduisterde accenten toe. De Limited heeft dan weer zijn eigen 18-inchvelgen en biedt adaptieve cruise control en parkeersensoren vooraan, terwijl de S geldt als topversie van het reguliere Compass-gamma met 19-inchvelgen, LED-koplampen, een groter infotainmentscherm en verwarmde voorzetels. De Trailhawk is een ruiger aangeklede versie met onder andere beschermingsplaten onderaan, stoere bestickering en een rijmodusselector, die enkel op de vierwielaangedreven 4XE-hybride verkrijgbaar is.

Prijzen

Ga je bij Jeep langs voor een nieuwe Compass, dan moet je minstens 34.630 euro meenemen. Voor dat geld krijg je de compacte SUV als Longitude mee, voorzien van een 1.3-liter benzinemotor met 130 pk. Voor een e-Hybrid zelfopladende hybride ben je minstens 38.130 euro kwijt in hetzelfde uitrustingsniveau. Een 4XE-plug-inhybride start dan weer aan 47.330 euro, maar die krijg je wel meteen mee in uitrustingsniveau Limited.

Kijk je daarentegen op de tweedehandsmarkt, dan vind je meer dan genoeg keuze. Zo zet je al een Compass op je naam vanaf ongeveer 17.000 euro. De modellen van na de technische update in 2021 vind je vanaf zo’n 20.000 euro. Zoek je een plug-inhybride, dan kom je de 4XE tegen vanaf zo’n 35.000 euro. De zelfopladende e-Hybrid is op het moment van schrijven nog niet tweedehands te vinden gezien zijn recente introductie.

Design

Buitenzijde

De Compass heeft grote stappen gezet in de overgang van zijn eerste naar zijn tweede generatie. Zo zag de SUV er voorheen nogal ongemakkelijk vormgegeven uit, met een front die – tot de facelift in 2010 tenminste – te veel moeite deed om op de iconische Jeep Wrangler te lijken. Na de facelift ging de neus meer in de richting van de modernere Grand Cherokee, en dat is ook de trend die de tweede generatie verder zet. Daardoor komt de nieuwe Compass hedendaags voor de dag, met zijn vloeiende vormgeving en vriendelijke sluit. Toch staat hij lekker hoog op zijn poten en de speciale edities, zoals de Night Eagle en de Trailhawk, gieten daar dan nog een ruig sausje over heen voor een echte Jeep-look.

Binnenzijde

Of het interieur van de Compass je bevalt, hangt grotendeels af van het bouwjaar. Aanvankelijk kreeg de tweede generatie namelijk een braaf vormgegeven dashboard met een matige afwerkingskwaliteit, maar bij de facelift in 2021 kreeg de auto een compleet nieuwe cabine. Sindsdien ziet alles er niet alleen knapper uit, maar de materialen en de technologie zijn ook van een hoger niveau.

Veiligheid

De Jeep Compass mag dan zijn onderstel delen met de kleinere Renegade, maar de veiligheidsuitrusting is op een ander niveau. Het kleine broertje scoorde namelijk amper drie op vijf sterren bij zijn Euro NCAP-botsproeven, maar de Compass ging wel met de topscore van vijf op vijf aan de haal. Dat dankt hij aan de aanwezigheid van een aantal belangrijke rijhulpsystemen vanaf de basisversie, zoals een noodremassistent en een actieve rijstrookassistent.

Alternatieven

De Jeep Compass bevindt zich in het C-segment van de SUV’s, en daar is de concurrentie niet mis. Zo moet hij schermen met bijvoorbeeld de Hyundai Tucson en Kia Sportage, twee populaire modellen die betaalbaarheid combineren met veel binnenruimte. Toyota heeft eveneens een alternatief klaar in de vorm van de RAV4, Mazda heeft een CX-5 en Volkswagen de Tiguan. Zoek je echter een model met een gelijkaardige terreinuitstraling, dan kan je bij Land Rover terecht voor een Discovery Sport. Ook in eigen huis ondervindt de Compass echter concurrentie, want de Renegade is zo veel goedkoper dat hij ondanks zijn compactere afmetingen toch het overwegen waard is.

FAQ

Heeft de Jeep Compass vierwielaandrijving?

De enige Jeep Compass die momenteel nog vierwielaandrijving biedt, is de 4XE-plug-inhybride. Vroeger kon ook de 1.4-liter benzinemotor of de 2.0-liter dieselmotor gecombineerd worden met vierwielaandrijving, maar bij de nieuwe 1.3- en 1.6-litermotoren is dit niet meer het geval.

Hoeveel kofferruimte heeft de Jeep Compass als 4XE-plug-inhybride?

De Compass biedt als plug-inhybride 420 liter koffervolume tot aan de hoedenplank. Dat is 18 liter minder dan een exemplaar met benzine- of dieselmotor, en dat heeft de Compass 4XE te danken aan de plaatsing van zijn accu onder de koffervloer.

Beoordelingen voor Jeep Compass

6 Beoordelingen

4,3