Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Jeep Renegade en Compass 4Xe: groene avonturiers

Bij Jeep draait het bij de plug-in uiteraard om het milieu. Al mag die beslissing geen impact hebben op de offroadkwaliteiten. Renegade en Compass introduceren de plug-inaandrijving in het Jeep-gamma. Een succesvolle gok?

Jeep - en bij uitbreiding: de FCA Group - komt rijkelijk te laat aan op het plug-infeestje. Na diepgaand onderzoek zegt het merk nu de juiste knowhow te hebben om haar eerste plug-inaandrijflijn te creëren. Deze 4Xe motor wordt in twee versies onthuld op de compacte Renegade en iets grotere Compass.

Dubbelspel

Jeep heeft ervoor gekozen om het onlangs geïntroduceerde 1.3 liter turbobenzineblok op de kleine SUV's te gebruiken als basis. Die zit nog steeds voorin en is gekoppeld aan een nieuwe automatische zesversnellingsbak. Daarenboven is hij ook uitgerust met een riemgestuurde starter-alternator, genoeg om te spreken over een milde hybride. Al neemt Jeep de stap tot full hybrid! Of beter nog, plug-in hybrid. Zo is er nog een elektronische aandrijving op de achteras via een 45 kW (60 pk) sterke elektromotor. Afhankelijk van het vermogen dat het benzineblok levert, bedraagt het gecombineerde vermogen 190 dan wel 240 pk.

Jeep 4xe review 2020

Omdat de benzinemotor de voorwielen aandrijft en de elektromotor de achterwielen is er geen fysieke aandrijfas nodig. Ideaal om plaats te creëren voor de lithium-ionbatterij. Die meet 11.4 kWh groot (9.1 kWh netto) en strekt zich uit onder de auto en onder de achterbank. Dit betekent dat het interieur onveranderd blijft... buiten de koffer die zo’n 20 liter moet inboeten. Op de Renegade is de kofferruimte teruggebracht van 351 naar 330 liter en op het Compass van 438 naar 420 liter.

Stroomlijn dicteert range

Hoewel de capaciteit van de accu vrij klein is, weet de aandrijflijn een gezonde elektrische radius naar voren te schuiven. In het geval van de Compass gaat het over 49 tot 52 km (WLTP), daar waar de toch 100 kg lichtere Renegade genoegen moet nemen met 44 km. Zonder twijfel hebben de hoekige proporties (en daarbij horende stroomlijn) iets mee te maken.

Jeep 4xe review 2020

Omdat de elektrische component niet echt verandert afhankelijk van de uitvoering, is het elektrische bereik identiek aan de 190 of 240 pk varianten. Aangesloten op een driefasige Wallbox laden deze Italiaans-Amerikaanse SUV's tot 80% in één uur op dankzij de geïntegreerde 7,2 kW lader.

Persoonlijkheidsstoornis

Eenmaal onderweg maakt deze nieuwe motorisering met zijn meerdere karakters soms indruk... al zijn er ook enkele pijnpunten. Zoals bij alle plug-inhybriden is het starten met een volle batterij een waar genoegen. Omdat het je de mogelijkheid biedt te genieten van de voordelen van elektrisch rijden. De lucht wordt echter snel donkerder als de benzinemotor start. Omdat hij geen directe elektrische ondersteuning krijgt, is de 1,3-liter molen via de Aisin-automaat direct met de grond verbonden.

Jeep 4xe review 2020

En hier is het probleem. De automaat. Wanneer de hybrideset-up overschakelt van elektrische aandrijving naar een combinatie van elektriciteit en benzine, is de transmissie aarzelend en, nog belangrijker, terughoudend om te schakelen. Het resultaat is dat in plaats van een soepele overgang, het schakelen wordt geassocieerd met het vreemdste gevoel waarbij de flexibiliteit van de elektromotor wordt ingeruild voor de schokken en de aarzelingen van de versnellingsbak als de motor op toeren komt. Gelukkig zalven de kleine Jeeps als het asfalt in modder verandert. De keuze voor een koppelomvormer is hier zinvol, omdat deze de overgangen veel beter beheerst. Al met al profiteren deze 4Xe versies van de Renegade en Compass van de beste off-road mogelijkheden in hun line-up.

De juiste prijs

Hoewel ze het beter doen in het terrein, is de belangrijkste reden van deze 4xe brandstofbesparing. Als je naar de cijfers kijkt, doen ze het vrij goed. De CO2-uitstoot van de Renegade varieert van 44 tot 46 g/km, terwijl de Compass 44 tot 49 g/km (NEDC 2.0) uitstoot. En dat is nog niet alles, want beide SUV's profiteren van een goed doordachte prijsstelling. De Renegade kost €37.800 (190 pk) en €38.800 (240 pk), terwijl de Compass €43.300 (190 pk) en €43.800 kost. Met gelijkwaardige uitrusting zijn deze plug-inhybrides slechts ruwweg €2.000 duurder dan de 4x4 dieselversies.

Jeep 4xe review 2020

Conclusie

De eerste stap van Jeep in het segment van de plug-ins lijkt een succes te zijn. Ondanks het gebrek aan finesse in de hybrideketen, slagen deze Renegade en Compass 4Xe erin om hun off-road capaciteiten te behouden en tegelijkertijd hun uitstoot te verbeteren.

Jeep 4xe review 2020

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Jeep Grand Cherokee Trackhawk – Tijd om te stoppen

Autotests · Vergelijk autotests

Test: Jeep Wrangler – 5 keer ‘goed gezien’

Autotests · Jeep

Test: Jeep Wrangler – Zeg nee tegen de SUV

Autotests · Jeep
Ontdek meer