Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Jeep Gladiator: Veroveraar van de toekomst? (2021)

Na een doorbraak op zijn thuismarkt komt de Jeep Gladiator naar Europa. Het nut van een pick-up met het imago van een offroader. Werkt dat? Autoscout24 doet de test.

In de automobielsector zijn er fabrikanten die al jaren dezelfde weg volgen en fabrikanten die tegen de stroom ingaan, soms met succes... vaak is het resultaat een serieuze flop! En dan zijn er nog de merken die op een zijspoor gaan. In het pick-up segment heeft Jeep deze weg gekozen met zijn nieuwe Gladiator. Ja, het is een bedrijfsvoertuig met een open achterbed, maar het is ook veel meer dan een eenvoudig werkpaard. Laten we wat dieper graven.

Bekende basis

Alleen een blinde zou twijfelen aan de oorsprong van deze nieuwe Jeep Gladiator. Simpel gezegd: het is een gestrekte Wrangler met een bed. Om plaats te maken voor de 153 cm lange laadruimte, voegde het Amerikaanse merk zo'n 48 cm staal toe aan de wielbasis van zijn terreinauto. Met de verlengde overhang achter is de Gladiator maar liefst 78 cm langer dan de Wrangler. Met 5,59 m is hij een van de grootste in het Europese pick-up segment, maar hij is nog steeds compact in vergelijking met zijn Ford en Ram landgenoten.

Jeep Gladiator Review

Zoals u kunt zien, komt het chassis van de Wrangler. Idem voor de hele cabine, de voorkant en de twee starre assen! Ja, Jeep blijft koppig geloven dat articulatie en dus offroad-capaciteiten worden verbeterd door het gebruik van deze ouderwetse technologie. Op basis van onze recente ervaring in de nieuwe Wrangler Plug-In Hybrid, kunnen we ze evenwel geen ongelijk geven.

V6 only

Nu we het toch over Jeeps nieuwe plug-in hybride hebben, is het vermeldenswaardig dat de nieuwe Gladiator niet voor de groene weg kiest. Eerder voor het koppel en de soepelheid van een "goede oude" V6 diesel. De 3.0 liter die nu is voorbehouden voor de Gladiator ontwikkelt 265 pk en 600 Nm koppel. Deze unieke motor is, zoals gebruikelijk bij Jeep, gekoppeld aan een 8-traps ZF automatische transmissie en een 2-traps tussenbak.

Jeep Gladiator Review

Off-road liefhebbers, kijk maar uit: in Europa is de Jeep Gladiator niet verkrijgbaar als Rubicon. Dat betekent geen grote 4x4 banden, geen uitschakelbare anti-rollbar en ook geen sperdifferentieel achter.

Cabrio-pick-up!

Afgezien van de motor en de achterste laadbak, heeft deze nieuwe Gladiator alle andere kenmerken van de Wrangler. Stuk voor stuk. Van buitenaf is het duidelijk. Er is dezelfde vooruitstekende voorbumper, de beroemde ronde lichten, de 7-splits grille, enz. Van opzij is zelfs te zien dat de voor- en achterdeuren gedeeld worden door de twee modellen. Dit betekent dat de pick-up ook een uitsparing heeft voor de wielkast... die 50 cm verder weg ligt!

Jeep Gladiator Review

In de cabine, is het hetzelfde verhaal. We herontdekken het inmiddels vertrouwde dashboard, met zijn horizontale gezicht, verrassend goede afwerking en volwaardige uitrusting. Aangezien de Gladiator alles deelt met de Wrangler, kan je nog steeds de voorruit laten zakken, de deuren verwijderen en zelfs het dak en de achterruit eraf halen! Dus dit is de enige cabriolet pick-up op de markt, zo niet in de wereld...

#Lifestyle

Op het asfalt gedraagt deze Gladiator zich... als een Wrangler. Verbazingwekkend, niet? Kortom: hij slokt de kilometers op met wat onzekerheid. Een wazige voorkant door de grote banden en een hobbelige achterkant schetsen de rij-ervaring. Het is zeker geen limousine, maar vergeleken met zijn Europese concurrenten komt hij aardig in de buurt, ondanks zijn nogal ruwe comfort.

Jeep Gladiator Review

In vergelijking met andere pick-ups, schiet zijn werkpaard echter tekort. Waar de meesten in het segment een lading van een ton in het bed kunnen accepteren en 3,5 ton kunnen trekken, accepteert het aanbod van Jeep slechts 613 kg op zijn rug en trekt het slechts 2,7 ton. Hij is dan ook eerder gericht op lifestyle-rijders, surfers en mountainbikers dan op professionals.

Dan komt de prijs, en dit is waar de pil moeilijk te slikken is. In de instapuitvoering Sport begint de rekening bij 60.200 euro. Als u een hardtop in carrosseriekleur en wielkasten en 18"-wielen wilt, moet u € 66.900 betalen (Overland).

Verdict

Of het nu voor het praktische nut of het belastingvoordeel is, we weten dat veel particulieren tegenwoordig voor een pick-up truck kiezen. Als prestaties op het gebied van utiliteit op de achtergrond raken, is de nieuwe Jeep Gladiator uniek. Hij biedt niet alleen een behoorlijk comfort en off-road capaciteiten, maar is ook nog eens vol charme! Nu, of dat de uiteindelijke rekening rechtvaardigt...

Jeep Gladiator Review

Pro

Voordelen

  • Atypische pick-up
  • Off-road capaciteiten
  • Algemeen comfort
Contra

Nadelen

  • Laag laadvermogen
  • Hoge prijs
  • V6 dorst en geluiddemping

Jeep Gladiator 3.0 V6

  • Motor: 3.0-liter V6 diesel
  • Vermogen: 265 pk
  • Koppel: 600 Nm
  • Transmissie: automatische 8-versnellingsbak, 4x4
  • 0-100 km/u: 8,6 seconden
  • Topsnelheid: 177 km/u
  • Laadruimte: 1.0056 liter
  • Brandstofverbruik: 11,5 l/100 km (gemeten)
  • CO2 248-252 G/km (WLTP)
  • Prijs: €60,200

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Jeep Wrangler 4xe 2021 banner

Jeep Wrangler 4xe: 4x4 met groene ambities?

Autotests · Jeep
AS24 Jeep banner

Jeep Compass: naar Europa en verder

Autotests · Jeep
Jeep 4xe review 2020

Jeep Renegade en Compass 4Xe: groene avonturiers

Autotests · Jeep
Ontdek meer