Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-ioniq-6-front

Hyundai Ioniq 6

1 / 4
hyundai-ioniq-6-front
hyundai-ioniq-6-front
hyundai-ioniq-6-2022-2
hyundai-ioniq-6-back

Sterke punten

  • Uitgesproken en functioneel design
  • Indrukwekkende autonomie
  • Binnenruimte

Zwakke punten

  • Design is niet voor iedereen
  • Onhandige koffer
  • Opdringerige rijhulpsystemen

Hyundai IONIQ 6 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai IONIQ 6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De streamliner is terug

De Ioniq 6 is Hyundai’s tweede model van zijn volledig elektrische Ioniq-reeks, na de retromoderne crossover Ioniq 5. En hoewel hij zijn techniek deelt met die laatste, met hetzelfde E-GMP-platform en dezelfde motoren en batterijen, lijken beide modellen in de verste verte niet op elkaar. Voor de Ioniq 6 heeft Hyundai zich volledig gericht op een zo gunstig mogelijke stroomlijn om een maximale autonomie uit elke laadbeurt te halen. Vandaar zijn polariserende looks, die sommigen kunnen waarderen, terwijl anderen zich niet over de ietwat vreemde verhoudingen kunnen zetten. De jury van de World Car Awards zat in ieder geval in het eerste kamp, want de Ioniq 6 wist in 2023 maar liefst drie titels te behalen, waaronder de hoofdprijs van World Car of the Year.

Interesse in een Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 tweedehands auto
Hyundai Ioniq 6 nieuwe auto
Hyundai Ioniq 6 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Of je nu houdt van zijn look of niet: een functie heeft het wel. Dankzij de banaanvorm en de spits aflopende achterkant kan de Ioniq 6 een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,21 voorleggen. Daarmee scoort hij bijna net zo goed als de veel duurdere Mercedes EQS.
  • En die stroomlijn heeft dan weer zijn effect op het rijbereik, want ondanks de eerder gemiddelde batterijgrootte van maximaal 77,4 kWh kan de Ioniq 6 wel tot 614 km afleggen op één lading. Ook daarmee gaat hij de strijd aan met veel duurdere EV’s.
  • Net als bij de Ioniq 5 lijkt de Ioniq 6 op foto kleiner dan hij werkelijk is. Met een lengte van 4,86 meter is het in werkelijkheid best een grote berline, maar dat heeft als voordeel dat er aan boord heel wat ruimte is, ook op de achterbank.
  • Het interieur zit ook boordevol technologische snufjes om het leven aan boord aangenamer te maken. De voorzetels kunnen bijvoorbeeld vlakgelegd worden voor een dutje tijdens het laden of tijdens lange ritten, de grote displays zijn personaliseerbaar en er is een breed scala aan mogelijkheden qua sfeerverlichting.

Alle belangrijke gegevens over de Hyundai Ioniq 6

Motoren

Het gamma van de Hyundai Ioniq 6 is opgedeeld in drie motorisaties, met twee verschillende batterijpakketten om uit te kiezen.

Het instapmodel is heeft een elektromotor van 151 pk die de achterwielen aandrijft, met een batterij van 53 kWh die een WLTP-actieradius van 429 km belooft. Dit is meteen ook de zuinigste Ioniq 5 die je kan krijgen, met een normverbruik van minder dan 14 kWh/100 km, maar de actieradius is vrij beperkt, zeker als je vergelijkt met de rest van het gamma.

Een stapje hoger staat namelijk de Ioniq 6 met achterwielaandrijving, 228 pk en een batterij van 77,4 kWh. Daarmee moet het mogelijk zijn om een actieradius van 614 km te halen, waarmee de Ioniq 6 tot de toppers van zijn segment behoort.

Het topmodel gebruikt dezelfde grotere batterij, maar voegt er een tweede elektromotor op de vooras aan toe voor vierwielaandrijving en een totaal vermogen van 325 pk. Daarmee kan de Ioniq 6 in 5,1 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren, ten koste van een klein beetje rijbereik – 583 km volgens de WLTP-norm. Dankzij de 800-voltarchitectuur van zijn batterij kan de Ioniq 6 wel in amper 18 minuten snelladen van 0 tot 80%. Ook dat is een referentie binnen zijn segment.

Afmetingen

Met een lengte van 4,86 meter, een breedte van 1,88 meter en een hoogte van 1,50 meter is de Ioniq 6 in werkelijkheid een pak groter dan je zou denken op foto. Het is dan ook een ruime reisberline, zowel voor- als achterin, al is er door de batterij in de bodem niet erg veel plek achterin voor je voeten. De koffer mist dan weer wat praktisch gemak, met een volume van ‘slechts’ 401 liter en een vrij kleine opening door zijn klassieke klep in plaats van een vijfde deur. Er is wel nog een kleine frunk aan de voorkant voor je laadkabels. Een aanhangwagen trekken kan tot een gewicht van 1.500 kilo.

Uitvoeringen

Het gamma van de Ioniq 6 is opgedeeld in drie uitrustingsniveaus: Core, Core Plus en Balance. De standaarduitrusting van de Core is al vrij uitgebreid, met de dubbele displays van 12,3 inch, een adaptieve cruise control, warmtepomp, rijstrookassistent, elektrische kofferklep, automatische lichten en ruitenwissers, in hoogte verstelbare zetels, een achteruitrijcamera en meer.

De Core Plus voegt er nog matrix-ledkoplampen aan toe, elektrisch uitschuifbare deurgrepen, een elektrische bestuurderszetel, zetelverwarming voor- en achteraan en een semi-autonoom rijhulpsysteem. De Balance heeft als topmodel lederen zetels, een head-updisplay, een parkeerhulp op afstand, 360°-camera’s en een Bose-audiosysteem. Veel opties blijven er dan niet over: de koetswerkkleur, een panoramadak en cameraspiegels.

Let wel op dat je niet elke aandrijflijn op elke uitvoering kan krijgen: de AWD is enkel als topversie Balance te bestellen, terwijl de kleine batterij enkel als Core en Core Plus te krijgen is. Ook kan je een lager uitrustingsniveau niet aanvullen met losse opties.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De meest betaalbare Hyundai Ioniq 6, de Core met de batterij van 53 kWh, heeft een catalogusprijs van 50.499 euro. Voor de Core Plus moet je 3.500 euro extra rekenen en de Balance heeft een vanafprijs van 62.499 euro, al krijg je daar wel direct de grotere batterij van 77,4 kWh. Het prijsverschil tussen 53 kWh en 77,4 kWh is 5.000 euro op de lagere uitrustingsniveaus. Een volledig uitgeruste Hyundai Ioniq 6 AWD Balance met alle mogelijke opties (maar zonder eventuele accessoires) heeft een catalogusprijs van 70.699 euro.

Design-highlights en interieur

Bij het ontwerp van de Ioniq 6 is er duidelijk voorrang gegeven aan zijn stroomlijn, met als resultaat een unieke, uitgestrekte vorm met een spitse achterzijde die uitmondt in een soort dubbeldekspoiler. Het geeft het model een eigenaardige look, maar het is wel een functionele vorm. Speciaal is ook dat Hyundai er voorlopig nog niet voor kiest om zijn Ioniq-modellen een familiegezicht te geven: de Ioniq 5 en Ioniq 6 lijken bijna helemaal niet op elkaar, op enkele details zoals de pixellichtblokken na. Wie echt een hekel heeft aan luchtweerstand, kan ook nog cameraspiegels bestellen op zijn Ioniq 6, al is de winst die je daaruit haalt eerder miniem.

Interieur volgens de verwachtingen

Aan boord zijn er minder grote eigenaardigheden te vinden in de Ioniq 6, zeker als je al eens hebt plaatsgenomen in de Ioniq 5 – beide interieurs zijn vrij gelijkaardig. Je hebt veel plaats voor- en achterin, al is de ruimte aan boord minder modulair dan in de Ioniq 5: de verschuifbare middenconsole ontbreekt en de kofferruimte is minder gemakkelijk toegankelijk door de kleine kofferklep. Hyundai heeft ervoor gekozen om, ondanks het hoge volume aan technologische snufjes, aparte bedieningen te behouden voor zaken als de klimaatcontrole. Een groot pluspunt voor de ergonomie. Veel keuze is er niet qua aankledingsmogelijkheden: stof of leder, zwart of grijs, that’s it. Wel kan je spelen met de interieurverlichting, die in heel wat verschillende kleuren in te stellen is.

hyundai-ioniq-6-interior

hyundai-ioniq-6-seats hyundai-ioniq-6-trunk

Rijhulp en veiligheid

De Ioniq 6 kan rekenen op een heel arsenaal aan sensoren en camera’s, die hem heel wat (semi-autonomie) veiligheidssystemen opleveren, met daarbovenop een topscore van 5 sterren volgens Euro NCAP, met ook zeer hoge scores voor de meeste onderdelen. De keerzijde van die medaille is dat de veiligheidssystemen soms opdringerig kunnen zijn, met geluidssignalen en trillingen tijdens ogenschijnlijk onschuldige situaties. Je kan ze ook uitschakelen, maar dat moet elke keer opnieuw gebeuren bij vertrek, en dan krijg je een waarschuwingslampje te zien.

Alternatieven

De Hyundai Ioniq 6 speelt in hetzelfde segment van de middelgrote elektrische berlines, waar ook de Tesla Model 3, BMW i4 en de Polestar 2. Later in 2023 zou de Chinese BYD Seal ook moeten toetreden tot dit segment. Ten opzichte van zijn concurrenten onderscheidt de Ioniq 6 zich met zijn complete uitrusting, zijn unieke look en zijn lage energieverbruik, al weten de concurrenten ook een rijbereik te halen van om en bij de 600 km.

FAQ

Hoeveel kost de Ioniq 6?
De meest betaalbare Hyundai Ioniq 6, de Core met de batterij van 53 kWh, heeft een catalogusprijs van 50.499 euro. Voor de Core Plus moet je 3.500 euro extra rekenen en de Balance heeft een vanafprijs van 62.499 euro, al krijg je daar wel direct de grotere batterij van 77,4 kWh.
Wat is het rijbereik van de Ioniq 6?
De Hyundai Ioniq 6 heeft een rijbereik van 429 tot 614 km, afhankelijk van de gekozen batterij en motorisatie.
Hoe groot is de kofferruimte van de Ioniq 6?
De Ioniq 6 heeft een kofferruimte van 401 liter die toegankelijk is via de (kleine) achterklep. De achterbank is echter ook neerklapbaar als je meer of gewoon langere spullen wilt vervoeren.