Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2022-bz4x-dpl-int-005-2.jpg

Toyota bZ4X

1 / 7
2022-bz4x-dpl-int-005-2.jpg
2022-bz4x-dpl-int-014-2.jpg
2022-bz4x-dpl-int-018-2.jpg
2022-bz4x-dpl-static-002-2.jpg
2022-bz4x-dpl-static-006-2.jpg
2022-bz4x-dpl-static-010-2.jpg
2022-bz4x-dpl-int-004-2.jpg

Sterke punten

  • Eerste unieke elektrische wagen van Toyota
  • Efficiënt met zijn stroom
  • Binnenruimte

Zwakke punten

  • Verwarrende naam
  • Polariserend design
  • Relatief hoge prijs

Toyota bZ4X Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota bZ4X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.9 - 7.5s
Maximumsnelheid:160 - 160 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):14.8 - 18.1 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4690 x 1860 x 1600 mm
Portieren:5
Kofferruimte:452 - 452 liter
Aanhangergewicht:535 - 570 kg

De laatkomer zet zijn eerste stap

De Toyota bZ4X is de langverwachte eerste batterij-elektrische wagen van Toyota, dat wel al twee generaties Mirai op waterstof uitbracht, en dat lang de boot heeft afgehouden qua BEV’s vanwege zijn overtuiging dat hybrides voorlopig nog de betere oplossing waren. Maar nu geeft het Japanse merk dus wel toe met een elektrische crossover op een volledig elektrisch platform en enkele unieke features, zoals steer-by-wire en zonnepanelen op het dak om het rijbereik nog wat te verlengen.

Interesse in een Toyota bZ4X

Toyota bZ4X tweedehands auto
Toyota bZ4X nieuwe auto
Toyota bZ4X dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Toyota bZ4X springt bijzonder efficiënt met zijn stroom om en haalt een rijbereik van 516 km uit zijn 71,4 kWh grote batterij in de voorwielaangedreven variant.

  • Je hebt de keuze tussen 204 pk met voorwielaandrijving, of 218 pk met vierwielaandrijving, waarmee de bZ4X ook daadwerkelijk een beetje kan offroaden.

  • De Toyota bZ4X heeft steer-by-wire, wat betekent dat de inputs van het stuurwiel elektronisch worden doorgegeven aan de voorwielen. Daarmee kan de stuurhoek variëren met de snelheid en moet je maar maximaal 150 graden aan het stuur draaien, in theorie moet je dus nooit je handen van het stuur halen.

  • Dankzij zijn elektrische platform is de binnenruimte in de bZ4X meer dan behoorlijk, met veel beenruimte voor- en achterin en een redelijke koffer van 452 liter, ook in de versie met vierwielaandrijving.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota bZ4X

Motoren

Qua aandrijflijn heb je twee mogelijkheden in de bZ4X, afhankelijk of je vierwielaandrijving wenst of niet. Zoniet, dan is er een 204 pk en 265 Nm sterke elektromotor op de vooras, die de SUV in 8,4 seconden naar de 100 km/u stuurt en een rijbereik haalt van 516 kilometer.

Wil je vierwielaandrijving, dan krijgt elke as een elektromotor van 80 kW voor een totaal van 218 pk en 336 Nm, een standaardspurtje van 7,7 seconden en een rijbereik van 470 km. In beide gevallen heb je een 71,4 kWh grote batterij. Opgelet: de eerste exemplaren van de Toyota bZ4X heeft slechts een monofasige AC-lader, wat betekent dat hij met maximaal 6,6 kW aan een gewone laadpaal kan opladen. Een driefasige lader komt pas later in 2022 naar het model.

Afmetingen

De Toyota bZ4X is 4,69 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog en is daarmee ongeveer even groot als een Skoda Enyaq. Aan boord is er plaats voor 5 personen, waarbij de middelste zitplaats op de achterbank ook voldoende beenruimte heeft dankzij het gebrek aan middentunnel. De 452 liter grote koffer is niet erg ruim voor zijn klasse, maar de laadruimte is wel gemakkelijk toegankelijk en bruikbaar. Er is echter geen frunk aanwezig zoals bij zijn concurrenten. De Toyota bZ4X kan een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo.

Uitvoeringen

De Toyota bZ4X heeft vier uitvoeringen: een naamloze instapversie, de Style, de Premium en de Dynamic Business gericht op leaserijders. De basisversie heeft altijd voorwielaandrijving en heeft een standaarduitrusting met keyless entry, een achteruitrijcamera, rijstrookassistent, noodremhulp, LED-lichten, adaptive cruise control, een 8-duims infotainmentscherm, Apple CarPlay en Android Auto.

De Style voegt vooral esthetische upgrades toe, zoals een two-tone lakkleur, 20-duims lichtmetalen velgen, een panoramisch glazen dak en de mogelijkheid om de versie met vierwielaandrijving te bestellen.

De Premium heeft dan weer meer luxe aan boord zoals een verwarmd stuurwiel, elektrische zetels met verwarming en ventilatie, een JBL-audiosysteem en een 360°-camera met parkeerhulp.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Toyota bZ4X is nieuw te koop in België vanaf 54.920 euro, waarvoor je de instapversie hebt met voorwielaandrijving. De Style is te koop vanaf 62.490 euro, of vanaf 65.480 euro met vierwielaandrijving, en de Premium kost ongeveer 1.000 euro meer. Daarmee is hij een stuk duurder dan de Skoda Enyaq iV waarmee hij concurreert, al heeft hij standaard wel een grotere batterij.

De Toyota bZ4X is nog maar net gelanceerd op het moment van schrijven (oktober 2022) en is dus nog niet te koop tweedehands.

Design-highlights en interieur

De Toyota bZ4X debuteert niet enkel een nieuwe naamgeving (de afkorting staat voor beyond Zero 4 Crossover), ook de nieuwe designtaal van het merk trapt af met dit eerste volledig elektrische model. Hij heeft scherpe koplampen, forse koetswerkbeschermers uit donkere kunststof en een grote kruisvormige lichtbalk achteraan die doet denken aan de eerste Mirai en de Prius PHEV. Toch is het een eerder klassiek ontwerp geworden, met verhoudingen die je ook zou terugvinden op een SUV met verbrandingsmotor, al zijn de lijnen natuurlijk niet zo klassiek.

Nieuwe generatie Toyota-interieur

Aan boord innoveert de Toyota bZ4X ook, niet enkel met zijn binnenruimte dankzij zijn elektrische platform, maar ook met zijn unieke dashboard dat optimaal het nieuwe steer-by-wire-systeem benut. Het stuurwiel zit ver naar voor, met de tellers hoog en ver naar achter geplaatst om zo goed mogelijk binnen het gezichtsveld te zitten, waardoor er geen head-up display nodig is.

Het infotainmentsysteem is ook van een nieuwe generatie en staat dicht bij de bestuurder geplaatst om gemakkelijk binnen handbereik te zijn, het gaat dan ook om een aanraakscherm in plaats van de klassieke touchpadbediening van Toyota. Daarbij is het merk gelukkig niet vergeten om de belangrijkste functies te groeperen via sneltoetsen onder het scherm, met daaronder de bediening van de versnellingsbak en de rijsystemen. De bZ4X is in andere markten ook te bestellen met een joystick als stuurwiel, aangezien je toch maximaal 150 graden kan draaien aan het stuur, maar deze optie is nog niet verkrijgbaar in België.

Rijhulp en veiligheid

De Toyota bZ4X werd nog niet getest door Euro NCAP, maar krijgt wel een uitgebreide veiligheidsuitrusting mee die grotendeels standaard meegeleverd wordt, zoals een rijstrookassistent, adaptive cruise control, een noodremhulp en een achteruitrijcamera.

Alternatieven

Wie een Toyota bZ4X wil, maar dan met een andere badge, kan ook bij Subaru terecht: de eveneens recent gelanceerde Solterra is identiek aan de Toyota. De enige verschillen zitten in de uitrusting en het feit dat de Solterra enkel met vierwielaandrijving te bestellen is. Verder concurreert de bZ4X met de Skoda Enyaq iV, de Volkswagen ID.4, de Ford Mustang Mach-E, de Tesla Model Y, de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra?
Beide modellen zijn identiek hetzelfde, het is dan ook een samenwerking tussen Toyota en Subaru, vooral om die laatste gemakkelijker toegang te geven tot een volledig elektrische wagen. De verschillen beperken zich tot de badges, de meegeleverde uitrusting en de standaard vierwielaandrijving op de Subaru.
Hoe ver kan de Toyota bZ4X rijden op een batterijlading?
De Toyota bZ4X met voorwielaandrijving haalt een rijbereik van 516 km volgens de WLTP-cyclus, de versie met vierwielaandrijving kan tot 470 km rijden op een batterijlading. Reken in de praktijk eerder op een dikke 400 km.
Wat is het trekgewicht van de Toyota bZ4X?
Liefhebbers van caravans zullen eerder teleurgesteld zijn met de Toyota bZ4X: het maximale trekgewicht bedraagt amper 750 kilo.