Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai Ioniq 6, stroomlijner (2023)

Na Ioniq 5 SUV is het bij Hyundai nu tijd voor de Ioniq 6 sedan. Met dezelfde fundamenten maar een meer gestroomlijnd koetswerk. Doet dat wat met de range?

In het kort

Hyundai propt al zijn kennis in deze Ioniq 6, een gestroomlijnde sedan die het subjectief gezien misschien niet moet hebben van zijn looks, maar die objectief gezien wel kan pronken met absurde zuinigheid.

Pro

Voordelen

  • Hallucinant zuinig
  • Zitruimte achterin
  • Comfortabele ophanging
Contra

Nadelen

  • Beperkte koffer
  • Rijgedrag weinig inspirerend
  • Looks

De Hyundai Ioniq 6 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Dat er niet meer valt te sollen met de Zuid-Koreanen in de auto-industrie hebben we te danken aan Hyundai. Na eerst decennia in Europa in te spelen op budgetwagens, staat het merk anno 2023 aan de technologische top. Deze Ioniq 6 is daarvan het grootste bewijs.

Hyundai Ioniq 6 (2023) static, front view

Exterieur

Sinds de Tatra 77 in 1934 het levenslicht zag als de eerste “gestroomlijnde auto”, heeft de industrie stevig wat stappen gezet. Dat wordt duidelijk vanaf de eerste blik die je werpt op deze Ioniq 6. Hyundai windt er dan ook geen doekjes om: deze auto werd ontworpen als een geëlektrificeerde stroomlijner met alle moderne snufjes die het ertegenaan kon gooien.

Het resultaat is… uniek. Op z’n minst. Met een korte lage snuit, een serieuze wigvorm op de flank en een derrière met dubbele spoiler. Hoogst aerodynamisch, zonder twijfel! Vorm volgt dan ook functie, op alle vlakken. Wil je bijvoorbeeld de knappere 20-duimsvelgen in plaats van de aerodynamische 18-duimers? Dan boet je 69 kilometer aan range in!

Hyundai Ioniq 6 (2023) static, rear view

Interieur

Katapulteert het uiterlijk ons naar de gestroomlijnde auto’s van de toekomst, dan is het interieur een tijdscapsule uit de jaren 80. Met dank aan de geslaagde retro-IBM-computervibe op de middenconsole. De twee 12-duimsschermen op het dashboard doen de monden van computergeeks uit de jaren 80 dan weer zonder twijfel open vallen.

Het verkooppunt van de Ioniq 6 is echter niet de technische praal voorin, nee, het is de riante zitruimte achterin die met de kroon gaat lopen. 15 centimeter langer dan een Tesla Model 3 is deze Ioniq 6, maar het lijkt wel 15 meter als je op de achterbank zit. We hebben al krapper gezeten in de Mercedes EQS. Nadeel van die focus op passagiersruimte in combinatie met de aerodynamische vorm van het koetswerk? De koffer is met 401 liter wel zeer magertjes in het segment.

Hyundai Ioniq 6 (2023) boot

Motor

Dat Hyundai niet van een propere lei vertrok bij de ontwikkeling van deze Ioniq 6 merk je onderhuids. Deze Ioniq 6 deelt namelijk zijn technische fundamenten met de Ioniq 5 SUV. Dat legt meteen ook een pijnpunt van SUV’s bloot. Want hoewel technisch identiek, rijdt deze sedan 100 km verder met dezelfde batterijlading. Hoera!

Over die batterijkracht gesproken: Hyundai voorziet er eentje van 58 kWh (54 kWh netto) en eentje van 77,4 kWh (74 kWh netto). Die eerste hangt steeds vast aan een elektromotor op de achteras van 151 pk, de grote batterij komt er met een elektromotor op de achteras van 228 pk of met twee elektromotoren (4WD) goed voor een vermogen van 325 pk.

Hyundai Ioniq 6 (2023) interior

Rijgedrag

Wij trokken op pad met de Ioniq 6 77,4 kWh AT RWD. Een weinig hip bekkende naam voor de “Long Range”-versie met grote accu en elektromotor op de achteras. Goed voor een theoretische maximale range van 614 km. Om de criticasters meteen de mond te snoeren: bij momenten reden we een verbruik van amper 12 kWh/ 100 km. Dat is hallucinant weinig voor een auto van dit formaat… en laag genoeg om die 600 km aan te tikken.

Deze Ioniq 6 is dus zonder twijfel een absolute zuinigheidskoning. Eentje die comfort en het welbehagen van zijn passagiers voorop stelt. De Koreaan is uitstekend geïsoleerd, krijgt standaard een gelaagde voorruit en is bij momenten stiller dan luxeberlines uit een hoger segment. Zijn 228 pk sterke elektromotor is vlot maar niet uitgesproken sportief, de ophanging comfortabel maar weinig inspirerend.

Hyundai Ioniq 6 (2023) dynamic, front view

Prijs

Met een instapprijs van 50.499 euro zet Hyundai deze Ioniq 6 scherp in de markt. Wil je de versie met grote accu, dan betaal je minimaal 55.499 euro. Nog geen 60.000 euro voor een ruime elektrische sedan met een range die richting de 600 km kruipt, met oplaadsnelheden tot 350 kW(!) en met alle snufjes aan boord die je maar nodig hebt. Hyundai zet met deze Ioniq 6 de Duitse drie (Mercedes, BMW, Audi) en bij uitbreiding Polestar simpelweg in hun onderbroek. Zelfs een Tesla Model 3 Long Range is amper enkele honderden euro’s goedkoper. Indrukwekkend, wat de Koreanen hier neerzetten.

Hyundai Ioniq 6 (2023) dynamic, rear view

Besluit

De Hyundai Ioniq 6 is een uitmuntend stukje technologie verpakt in een futuristisch koetswerk voor amper meer geld dan een Tesla. Dit is, met andere woorden, een elektrische sedan die de Europese merken het schaamrood op de wangen zet.

Specificaties

  • Motor: 1 elektromotor (achteras)
  • Vermogen: 228 pk
  • Koppel: 350 Nm
  • 0-100 km/u: 7,4 s
  • Topsnelheid: 185 km/u
  • Koffervolume: 401 l (+ 45 l frunk)
  • Batterijcapaciteit: 74 kWh (netto, NMC)
  • Rijbereik: Max 602 km, gemiddeld 507 km (gemeten)
  • Verbruik: 14,6 kWh/100 km (gemeten)
  • Catalogusprijs: € 50.499

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
hyundai-bayon-front

Hyundai Bayon: grijze muis

Autotests · Hyundai
Ontdek meer