Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Hyundai voorziet zijn Santa Fe van een plug-inhybride aandrijflijn die mirakels belooft. Zijn de Koreanen effectief tovenaars?

Pro

Voordelen

  • Hybride integratie
  • Interieurruimte
  • Algemeen comfort
Contra

Nadelen

  • Verbruik op lange afstanden
  • Nipte achterbank voor drie volwassenen
  • Zuiver elektrisch rijden onmogelijk

De Hyundai Santa Fe leent zijn naam niet alleen van een Amerikaanse stad, hij draagt vooral ook de naam die bij de Koreaanse modellen in Europa al het langst meegaat. Al sinds 2001 baant de grote SUV zich een weg in een segment dat op twintig jaar tijd sterk is geëvolueerd. Heeft de Santa Fe er een rechtmatige plaats in verworven?

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) rijdend, vooraanzicht

Hetzelfde, maar dan beter

Hoewel Hyundai ons wil doen geloven dat deze generatie Santa Fe gloednieuw is, zetten de Koreanen ons niet zomaar op het verkeerde been. Met een lengte van 4,7 meter en een hoogte van 1,7 meter zijn de afmetingen (quasi) identiek aan die van zijn voorganger, de vierde generatie Santa Fe. Idem voor de algemene vormen, van de voorruit over het achterste zijruitje tot de kofferklep.

Dat gezegd zijnde hebben de Koreanen wat kruiding toegevoegd om de esthetiek van deze SUV uit het D-segment wat pittiger te maken. De nieuwe voorkant, die al even discreet is als een vuistslag in het gezicht, wordt gekenmerkt door een gigantisch horizontaal radiatorrooster dat volledig verchroomd is. Het rooster wordt op zijn beurt geflankeerd door twee lichtblokken met T-vormige lichtsignatuur. Of je er nu van houdt of niet, de Santa Fe rijdt niet onopgemerkt voorbij. Achteraan krijgen we min of meer hetzelfde liedje als vooraan, met geüpdatete lichtblokken en een uitlaat die voortaan volledig verborgen is.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) rijdend, achteraanzicht

Volledige transplantatie

Als je onderhuids gaat kijken, mag je Hyundai dat relatief weinig veranderde uiterlijk niet kwalijk nemen. Daar heeft de grote SUV een heuse harttransplantatie ondergaan. Gedaan met de diesel, tijd voor hybrides. Geen milde hybride ondersteuning bovendien, maar een zelfladende hybride – zoals Toyota zou zeggen – en een plug-inhybride.

Beide aandrijflijnen delen dezelfde 1.6-viercilinder turbobenzine en dezelfde zestrapsautomaat, maar er zijn desondanks wel de nodige verschillen. De klassieke hybride gebruikt een elektromotor van 44,2 kW (60 pk), die van de plug-inhybride is 66,9 kW (90 pk) sterk. Ook de batterij is logischerwijs anders: die van de plug-inhybride heeft een capaciteit van 13,8 kWh en biedt een theoretisch rijbereik van 58 kilometer (WLTP).

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) koffer

Knoppen in 2022?

Die grote batterij – of toch groter dan die van de klassieke hybride – knaagt trouwens niet aan de interieurruimte of het koffervolume. Beter nog: alle versies van de Santa Fe zijn nog steeds beschikbaar met zeven zitplaatsen om je kroost en hun vriendjes en vriendinnetjes te transporteren.

Daarnaast evolueert het interieur niet grondig van dat van het model uit 2018. We zien dezelfde lederen zetels met diamantpatroon op de topversie, hetzelfde (wat ouderwetse) stuur en hetzelfde dashboard met dubbele welving. De middenconsole is wel nieuw en lijkt aan het aantal knoppen te zien recht uit een Boeing 747 te komen. In een autosector die alles achter schermen wil duwen is een reeks knoppen met telkens één enkele functie een ware verademing. En geen paniek: dat heeft geen invloed op de opbergvakken. De Santa Fe heeft er overal, inclusief een groot vak onder die middenconsole.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) interieur

Aan de nipte kant

Onze testweek verliep wat atypisch, met onder meer een reis richting de Franse alpen. Een traject dat eigenaars van plug-inhybrides niet elke dag doen, maar wel interessant om te zien hoe de samenwerking tussen benzine en elektro over meer dan 1.000 kilometer verloopt. En dat is in één woord: frustrerend.

Bij dagelijkse trajecten voor onze reis gaf ‘onze’ volgeladen Santa Fe een elektrisch rijbereik van 48 kilometer aan. Bizar genoeg sprong dan zelfs in de ‘Electric’-rijmodus de benzinemotor aan. Een andere verklaring dan de vriestemperaturen leek er ons niet te zijn. Je woon-werkverkeer volledig uitstootvrij doen wordt dan wel lastig.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) rijdend, zijaanzicht

Maakt de grote Hyundai dat goed op de snelweg? Niet bepaald. De aandrijflijn voelt zich perfect op zijn gemak bij 90 km/u, maar is dat veel minder voorbij 120 km/u. De minste oneffenheid in het tarmac zorgt ervoor dat de automaat terugschakelt naar vijfde en het toerental op 3.500 tpm uitkomt. Niet meteen gunstig voor het verbruik... Ondanks twee laadbeurten, een constante snelheid en de ‘Hybrid’-rijmodus flirtte onze Santa Fe met vier volwassenen en hun bagage de hele weg met 10,0 l/100 km. Pijnlijk...

Familieruzie

Met een prijskaartje van 54.150 euro is de nieuwe Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid allesbehalve goedkoop te noemen. Hij is dan wel goed uitgerust, maar kost meer dan 4.000 euro meer dan de concurrentie van bij Seat. Binnen de eigen familie is de Kia Sorento PHEV niet alleen minder duur, maar ook iets groter.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) rijdend, achteraanzicht 2

Conclusie

De nieuwe Hyundai Santa Fe en zijn plug-inhybride aandrijflijn laten ons wat met een dubbel gevoel achter. Op lange afstanden is zijn dorst ontgoochelend en is de automaat en het gebrek aan punch bij hoge snelheden frustrerend. Maar bij een dagelijkse rijstijl blinkt hij uit door zijn integratie van beide aandrijflijnen, door het beschikbare vermogen en zijn algemene comfortgevoel.

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid 4x4 (2021)

  • Motor: 1.6 benzine + elektromotor
  • Vermogen: 265 pk
  • Koppel: 265 Nm
  • Overbrenging: 6-trapsautomaat, 4x4
  • 0-100 km/u: 8,8 s
  • Topsnelheid: 187 km/u
  • Koffervolume: 634 l (7 plaatsen: 571 l)
  • Batterijcapaciteit: 13,8 kWh
  • Elektrisch rijbereik: 58 km (WLTP)
  • Verbruik: 1,6 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 37 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 54.150

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

hyundai-bayon-front

Hyundai Bayon: grijze muis

Autotests · Hyundai
AS24 Hyundai 2021 banner

Hyundai i20 N: jong voelen doet geen pijn

Autotests · Hyundai
Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5: De vrees van Duitsland (2021)

Autotests · Hyundai
Ontdek meer