Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid: de logische keuze

Met een paar make-up retouches en geëvolueerde technologie is de Hyundai Ioniq terug in stijl. Als plug-in versie is het een perfecte combinatie van elektrisch en hybride rijden.

Hoewel je op onze Belgische wegen zeker nog nooit een Hyundai Ioniq bent tegengekomen, moet je weten dat de populariteit van het model niet te stuiten is. Sinds de lancering in 2016 heeft Hyundai wereldwijd meer dan 60.000 eenheden verkocht. Nog indrukwekkender is dat het de eerste auto ter wereld is die beschikbaar is met drie alternatieve aandrijflijnen: 100% elektrisch, hybride of, zoals in ons geval, plug-in hybride.

Innovatieve technologie... sinds 2016!

Vier jaar geleden kwam deze Ioniq op verschillende markten die in de verste verte niet bezig waren met alternatieve aandrijflijnen. Terwijl hybrides bekend waren dankzij Toyota's vooruitgang in de industrie, waren "betaalbare" elektrische en plug-in hybriden niet zo populair als vandaag de dag.

new-hyundai-ioniq-plug-in-19

Bij de introductie werd dit plug-in model uitgerust met een 1,6-liter 4-cilinder Atkinson-benzinemotor met een vermogen van 105 pk. Aangedreven door een 44 kW elektromotor en een 6-traps dubbele koppeling, leverde het pakket 141 pk en 265 Nm koppel. Vier jaar later... verandert het liedje niet. Terwijl de concurrentie – premium of niet - de tijd heeft gehad om aan haar antwoord te werken.

Een paar vleugjes make-up

De update van deze Ioniq is hier voornamelijk visueel. De Hybrid en Plug-in Hybrid modellen profiteren van een nieuw honingraatrooster met actieve kieuwen en een nieuw visueel signatuur. Samen met de nieuwe LED-achterlichten heb je dan de voornaamste nieuwigheden opgesomd.

new-hyundai-ioniq-plug-in-06

Binnenin de cabine zijn de veranderingen echter duidelijker. Het is eenvoudig: het hele bovenste deel van het dashboard is opnieuw ontworpen. Het instrumentarium is nu digitaal en het infotainmentsysteem maakt gebruik van een groot 10,25" scherm dat als een plank op het dashboard is geplaatst. Net daaronder zijn de klimaatregelingen geïntegreerd in een aanraakgevoelig toetsenbord.

Ideale hybride logica

Ondanks onze kritiek op de vrij schuchtere evolutie heeft Hyundai's conservatisme zijn goede kanten. Vooral als het gaat om de motor! Terwijl de Zuid-Koreanen besloten om een relatief kleine batterij van 8,9 kWh te behouden, is het rendement van de hybride aandrijflijn zodanig dat de Ioniq nog steeds een elektrische actieradius van 58 km voor kan leggen (WLTP).

new-hyundai-ioniq-plug-in-11

Sterker nog: in tegenstelling tot andere plug-ins die na het leegmaken van de accu's overgaan op pure benzinemotoren, blijft deze Ioniq een hybride in hart en nieren. Zo behoudt de accu na zo'n 40 echte kilometers elektrisch rijden een lading van 15% om de benzinemotor te blijven assisteren, ongeacht de lengte van de rit. Deze functie maakt het mogelijk om ingehouden brandstofverbruikscijfers te leveren, zelfs als het niet in rekening wordt gebracht. Dat is zeldzaam in plug-inhybrideland!

1,6 l/100 km

Na een reis van 160 km begonnen met een volle accu maakt deze Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid indruk op ons. Hoewel hij slechts 41 km heeft afgelegd op zuivere elektriciteit, zien we een gemiddeld brandstofverbruik van 1,6 L/100 km. Dat gezegd zijnde, in ruil voor deze dorst naar microscopisch kleine loodvrije brandstof, zal je moeten wennen aan een auto met een vrij zacht chassis en weinig geluidsisolatie. Je kunt niet alles hebben...

New Hyundai IONIQ Plug-in Interior 1 1610

Verdict

De evolutie van deze Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid verzet geen bakens, maar de Zuid-Koreaan behoudt zijn belangrijkste troef: zijn oplaadbare hybridemotor met een opmerkelijk laag brandstofverbruik. Of je 'm nu oplaadt of niet!

Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid
Motor 1.6 i4 benzine + elektromotor
Kracht 141 pk
Koppel 265 Nm
Accu 8.9 kWh
0-100 km/u 10,6 seconden
Top 178 km/u
Verbruik 1,1 l/ 100 km
CO2 26 g/km
Prijs Vanaf 36.749 euro

new-hyundai-ioniq-plug-in-08

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Hyundai Kona Electric 64kWh – Tussen hemel en hel

Autotests · Hyundai

Test: Hyundai i30 N-Line – De iets scherpere i30

Autotests · Vergelijk autotests

Test: Hyundai i40 2019 – Meer dan ooit het aanbevelen waard

Autotests · Hyundai
Ontdek meer