Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Hyundai i20 N: jong voelen doet geen pijn

Ze zijn met uitsterven bedreigd. Niet alleen de breedsnuithalfmaki, ook de compacte hothatch lijkt op sterven na dood. Want zowat elk automerk trekt de stekker uit kleine pretraketten om die stekker in een meer sensibele EV te pluggen. Hyundai gaat echter nog eens van het paadje met deze i20 N.

Net zoals het nieuwe album van ABBA is deze i20 N er eentje waar we veel te lang op hebben moeten wachten. Al in 2014 kondigde Hyundai met grote trom zijn wederkeer naar het WRC aan (de koningsklasse in rallyland). Een straatvariant van de dienstwagen van fabriekspiloot Thierry Neuville kwam er echter niet. Tot nu. Want na i30 N krijgen we eindelijk i20 N. Het wachten waard?

AS24 Hyundai 2021 statisch voor

Adieu Renault, ibwa Hyundai!

Als we je vragen om enkele van de meest mythische snelle kleintjes op te sommen, dan kom je al snel bij de Franse merken uit. Denk maar aan de Renault Clio R.S., Peugeot 205 GTi, Renault 5 Turbo 2, Renault Clio Williams, Renault 5 GT. Enfin, vooral Renault leek dat deel van de markt volledig in handen te hebben. Anno 2021 hebben de Fransen zich echter compleet uit dit segment teruggetrokken, de grotere Mégane R.S. daargelaten.

Hyundai wil die leegte nu opvullen met de i20 N, een ode aan de hothatches van weleer. Puur en onversneden. Denk maar aan een sperdifferentieel tussen de voorwielen, manuele zesbak, klassieke handrem en o ja: een 1.6-liter turbobenzine voorin met 204 pk en 275 Nm koppel. Geen hybride-mumbo-jumbo, automaat met 20 versnellingen en adaptieve dempers onder het karkas van deze i20 N. Wat je ziet is wat je krijgt.

AS24 Hyundai 2021 statisch achter

Jeff Hoeyberghs

Dat je beter stekeblind kan zijn bij de aanschaf is een vanzelfsprekendheid. Want je kan moeilijk zeggen dat deze i20 N… mooi is geworden. Nu is de nieuwe i20 van zichzelf al geen natuurlijke schoonheid. Een afspraak bij de plastische chirurg maakte het niet beter. De rode lippenstift rondom, de op het dak gekleefde spoiler en enkele ovalen einddemper achteraan doen de i20 geen wonderen. Zelfs Jeff Hoeyberghs kan dit design niet verdedigen. Ach, schoonheid zit vaak vanbinnen, niet?

In het geval van de i20 N kan dat wel eens waar zijn. Want zo uitgesproken het uiterlijk, zo subtiel het interieur. Van de reguliere i20 neemt hij de digitale schermpraal over, het N-sausje laat zich gelden via gestoffeerde sportstoelen, een opgewaardeerde versnellingspook en een stuurtje dat recht uit de i30 N komt. Anders gezegd: waar je het moet voelen, voel je de sportiviteit van de i20 N.

AS24 Hyundai 2021 interieur

Serieus wapen

Al na de eerste kilometers op de openbare weg met deze knaap is het duidelijk dat de i20 N zichzelf zeer serieus neemt, ondanks dat clownspak aan de buitenkant. Door te opteren voor vaste dempers in plaats van adaptieve exemplaren laat de i20 N geen greintje extra comfort toe. De Koreaan is afgesteld om hard te gaan, snoeihard. Mik het stuur de bocht in en de voortrein volgt gedwee, waarna het agressieve sperdifferentieel het kleintje de bocht uit katapulteert.

Overschat je de ingangssnelheid van een bocht, dan volstaat een tikje op de rem om de achterkant enkele centimeters op te schuiven tot de snuit in de juiste richting staat. Dit is een wapen in de juiste handen. Het is dan ook bijna zonde te noemen dat dit puik afgestelde chassis moet samenleven met een vrij zoutloze motor. De 1.6-liter viercilinder laat zijn turbo vooral werken in het middenbereik en valt wat dood eenmaal de rode zone dichterbij komt. Hoewel meer dan daadkrachtig genoeg, mist de motor wat karakter in de hogere toeren. Al zal de tuningbrigade daar zonder twijfel een mouw aan kunnen passen.

AS24 Hyundai 2021 rijdend voor

Schrik niet

Voor we verder gaan, is het aangeraden om even te gaan zitten. Want het is tijd om de prijs van deze i20 N met je te delen: 30.499 euro. Slik. Een snelle zoektocht op Autoscout24 leert ons dat je voor dat geld vlot een tweedehands i30 N op de kop kan tikken met nog wat zakgeld om de jaarlijkse verzekering en rijtaks te betalen. En we weten dat je appelen niet met tweedehandsperen mag vergelijken, maar voor dat geld gaat onze voorkeur toch naar die sappige peer.

Kijken we even richting de directe concurrentie, dan zien we dat Volkswagen tegenwoordig 32.585 euro voor de Polo GTI vraagt (voor opties) en Ford 25.705 euro van je wil in ruil voor een Fiesta ST (3-deurs). Of je de i20 N boven Fiesta ST dan wel Polo GTI moet verkiezen hangt van je persoonlijke voorkeur af. De Fiesta ST is pure fun, de Polo GTI is een performante lange-afstandsvreter en deze i20 N is een serieus trackdaywapen.

AS24 Hyundai 2021 rijdend achter

Conclusie

Never change a winning team! Het is ook daarom dat Hyundai Thierry Neuville in zijn rangen houdt en het recept van de i30 N toepast op deze i20 N. Het resultaat is een serieus circuitspeeltje dat indrukwekkend is om te rijden… maar niet zo mooi is om naar te kijken.

Pro

Voordelen

  • Afstelling chassis
  • Revmatching
  • Trekpook! (handrem)
Contra

Nadelen

  • Design
  • Design
  • Design

Hyundai i20 N (2021)

  • Motor : 1.6 viercilinder, turbobenzine
  • Vermogen : 204 pk
  • Koppel : 275 Nm
  • Overbrenging : manuele zesbak
  • 0-100 km/u : 6,7 s
  • Topsnelheid : 230 km/u
  • Gewicht : 1.190 kg
  • Verbruik : 8,5/100 km (getest)
  • Catalogusprijs : € 30.499

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer