Peugeot 108 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 108

Peugeot 108

Hij die zoekt naar een moderne, uiterst veilige en sub-small tweedehands auto, kan zijn zoektocht zonder zorgen staken bij deze Peugeot 108. Het is een typische city car van de hand van de bekende Franse fabrikant Peugeot. Net als zijn voorgangers, de 106 en de 107, is de 108 een vierzitter met achterkoffer, beschikbaar met drie of vijf deuren. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Peugeot 108: de meest betrouwbare sub-small ter wereld

Hij die zoekt naar een moderne, uiterst veilige en sub-small tweedehands auto, kan zijn zoektocht zonder zorgen staken bij deze Peugeot 108. Het is een typische city car van de hand van de bekende Franse fabrikant Peugeot. Net als zijn voorgangers, de 106 en de 107, is de 108 een vierzitter met achterkoffer, beschikbaar met drie of vijf deuren. Hij werd gelanceerd in maart 2014, op de Motor Show van Genève. De markt werd bereikt in de zomer van datzelfde jaar.

Om de Peugeot 108 volledig te kunnen waarderen is het belangrijk zijn innige relatie te zien met de Citroën C1 en de Toyota Aygo. De drie wagens delen immers hetzelfde chassis, dezelfde motoren, transmissies en bedrading. Ze worden bovendien allen gebouwd in dezelfde fabriek, gesitueerd te Kolí¬n in Tsjechië, en voorzien van de even omslachtige als veelzeggende naam Toyota Peugeot Citroën Czech (TPCA). De Peugeot 108 is dus een joint venture van deze drie fabrikanten en bespeelt de markt ook samen met de Citroën C1 en de Toyota Aygo, die tegelijkertijd werden voorgesteld op dezelfde Motor Show. Een soortgelijke gelijktijdige presentatie vond eerder ook al plaats voor de Peugeot 107, in 2005.

Een eerste voorloper: de Peugeot 106

De bron van de 108 is de Peugeot 106, die werd geïntroduceerd op 12 september 1991. Ook de 106 draagt al tekenen van de samenwerking tussen Peugeot en Citroën, en is in wezen gebaseerd op het platform van de Citroën AX. Het doel van zijn ontwikkeling was om deze laatste wagen zwaarder en veiliger te maken. Als dusdanig was de Peugeot 106 het antwoord op de populaire Renault Clio. Het was tegelijk een moderne variant van de iets grotere Peugeot 205, die enorm succesvol was, tot bijna tien jaar na zijn lancering. Geprezen als een moderne, comfortabele en goed rijdende wagen werd ook de 106 al snel bijzonder populair. Hij werd 12 jaar lang geproduceerd, tot eind 2003.

Een tweede voorloper: de Peugeot 107

Die populariteit was uiteraard een belangrijke impuls voor de verdere ontwikkeling van de 106, in 107. Deze stadswagen werd gepresenteerd op de Motor Show van Genève in 2005 en geproduceerd tussen juni 2005 en 2014. De 107 is dus eigenlijk ook gewoon de tweede generatie 106, zoals de 108 de derde generatie is.

De 107 is de voornaamste drijfveer van de hierboven vermelde joint venture tussen Peugeot Citroën en Toyota, die zich voor de ontwikkeling van deze wagen aansloot bij het zogenaamde 'B-Zero' project van PSA. Zowel de Citroën C1 als de Toyota Aygo zijn rechtstreekse afgeleiden van de 107, en masse afgestemd op de merken Citroën en Toyota. De Aygo vertoont daarbij nog de meeste verschillen ten aanzien van de Peugeot, mede omdat hij gericht is op een jonger publiek dan de twee anderen. Toch blijven de overeenkomsten treffend.

Specificaties van de 108 Peugeot

De 108 van Peugeot wordt aangedreven door een 3V benzinemotor. Er worden twee keuzes aangeboden: een 1.0 L VTi van 68 pk en een grotere 1.2 L VTi van 82 pk. De eerste motor stoot 97 g/km CO2 uit en de tweede 99 g/km. Er bestaat ook een elektrische variant van deze motor, de e-VTi, die slechts 88 g/km CO2 uitstoot.

Het eerste broertje: Citroën C1

Net als de Peugeot 107 is de Citroën C1 op de markt sinds juni 2005. Dat kan ook moeilijk anders, aangezien het, zoals gezegd, een rechtstreekse afgeleide is van die wagen. Zo is ook de C1 een product van het B-Zero project en verschilt hij enkel van de 107 / 108 door zijn voorbumper en buitenlichten.

Het tweede broertje: Toyota Aygo

De naam 'Aygo' komt van 'i-go' ('ik ga'), gewaardeerd als een symbool van vrijheid en mobiliteit. Toyota's beslissing om de Aygo te bouwen is belangrijk voor het ontstaan van de hierboven vermelde joint venture, waartoe het de directe aanleiding vormt. Het initiële doel van deze samenwerking is immers kostenefficiëntie. In 2001 beslissen de presidenten van PSA Peugeot Citroën en Toyota zo in de eerste plaats om de ontwikkelingskosten te delen voor een kleine stadswagen, die uiteindelijk alle partijen voor ogen staat. Het B-Zero project was geboren.

Het grootste verschil tussen de Aygo en zijn broertjes is het interieur, de badges, de logo's en de herkenbare, opvallend jonge achterkant van de wagen. Gelijktijdig met de Peugeot 108 presenteerde Toyota bovendien ook de volledig herdachte Aygo onder de slogan "Go Fun Yourself". Het nieuwe design werd geïnspireerd door de Japanse jeugdcultuur en probeert de Aygo dus nog aantrekkelijker te maken voor jonge bestuurders. Typisch aan deze insteek is het feit dat de nieuwe Aygo zich in hoge mate laat customizen. Ook bestaan er tal van modellen, waarvan de Aygo x het basismodel is, naast de x-play en de x-pression, en de speciale edities x-cite en x-clusiv. De eerste Aygo rolde van de band op 27 mei 2014.

Tweedehands Peugeot 108: de betrouwbare keuze

Op de zoektocht naar een tweedehands auto die tegelijkertijd betrouwbaar en wendbaar is, is de Peugeot 108 een betrouwbare haven, zoals ook zijn broertjes, de Citroën C1 of de Toyota Aygo, dat zijn. Deze laatste zal daarbij vooral een jong publiek aanspreken; wat niet betekent dat hij de ouderen niet kan overtuigen. Zo werd de Aygo, als vertegenwoordiger van de joint venture, bijvoorbeeld getest in Top Gear, het bekende autoprogramma van de BBC. Hij werd in de strijd geworpen tijdens een match reuzenvoetbal, om zijn wendbaarheid tentoon te stellen.

Voor een tweedehands valt verder vooral de zuinigheid, de veiligheid en de betrouwbaarheid van de Peugeot 108 op. Zo prijst het Duitse magazine Der Spiegel de C1 bijvoorbeeld als de op een na zuinigste wagen ter wereld, zowel wat betreft benzinemotors (na de Toyota Prius) als wat betreft dieselmotors (na de Smart ForTwo). Bovendien stelde de Duitse Automobiel Club in mei 2010 vast dat de Aygo / Citroën C1 / Peugeot 107 de meest betrouwbare sub-small wagen op de markt is. Statistieken toonden immers aan dat deze wagens het minst aantal pannes of defecten vertoont van alle wagens jonger dan 5 jaar.