Peugeot 108 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 108

Peugeot 108

Compact stadsvoertuig

De Peugeot 108 is een stadsvoertuig uit het Europese A-segment. De auto wordt geproduceerd door de Franse bouwer Peugeot (PSA Peugeot Citroën) sinds maart 2014. Er bestaan 2 generaties: 2005/14 (Peugeot 107) en vanaf 2014 (108). De auto debuteert op de Motor Show van Genève en wordt verkocht sinds de zomer van 2014. Hij wordt samen gebouwd met de gelijkaardige [Citroën C1](/citroen/citroen-c1/) en [Toyota Aygo](/toyota/toyota-aygo/), in gedeelde fabrieken te Kolín, Tsjechië. Deze voertuigen delen onder andere hun chassis, motoren, transmissies en elektronica. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Peugeot 108 - Carrosseriekleur

Peugeot 108 - Actueel aanbod

Tweedehands Peugeot 108: de meest betrouwbare sub-small ter wereld

Ze zijn het resultaat van een joint venture van PSA en Toyota genaamd Toyota Peugeot Citroën Automobile. Tot de voornaamste concurrenten van de 108 behoren de Volkswagen Up en de SEAT Mii.

De Peugeot 108 technisch bekeken

Binnen de voormelde reeks verschijnt de Peugeot 108 in de tweede generatie, als opvolger van de 107 uit de eerste generatie. De joint venture van PSA en Toyota wordt gesticht op 12 juli 2001. Dan beslissen de respectieve CEO’s om samen een compact stadsvoertuig te ontwikkelen en zo de kosten te verdelen. Het project wordt B-Zero genoemd en streeft onder andere een nuluitstoot na.

Het grootste verschil tussen de 3 zusterauto’s (Peugeot 1078, Citroën C1 en Toyota Aygo) zit binnenin. Ook de badges en logo’s van de auto’s verschillen, net als de achterkanten. Het verschil tussen de Aygo en de twee anderen is hierbij iets groter. De Peugeot en de Citroën verschillen minimaal.

De geplande productie van de reeks bedraagt aanvankelijk 300000 exemplaren per jaar, 100000 van elke auto. De 107 is daarbij meteen beschikbaar als hatchback met 4 zitplaatsen en 3 of 5 deuren. Hij deelt zijn achteraanzicht en lichtclusters met de Citroën C1 (maar niet met de Aygo). Intern is hij de opvolger van de 106, die wordt stopgezet in juli 2003, na een looptijd van 12 jaar. In de 107 worden 2 motoren aangeboden, een benzine en een diesel. De benzinemotor is een 1.0 met 3 cilinders en een output van 51 kW. De benzinemotor is een 1.4 HDi I4 van 40 kW.

In het BBC programma Top Gear wordt de Aygo getest in een reuzenvoetbalwedstrijd. Zo wordt de wendbaarheid van het voertuig aangetoond. De autoreeks krijgt een prima rapport van het toonaangevende magazine.

Peugeot 108

In 2014 wordt de 107 opgevolgd door de Peugeot 108. De Toyota Aygo en de Citroën C1 behouden gewoon hun naam in de tweede generatie. In februari 2009 krijgt de 107 dan wel nog eerst een facelift. Die moet het voertuig aanpassen aan de nieuwe look die zijn broers ondertussen al hebben kregen. Er komen een nieuwe voorbumper, een nieuw interieur en nieuwe wieluitrustingen. De bumper in kwestie wordt wel eens Grote Mond genoemd. De nummerplaat is ervoor van plaats gewisseld. Die bevindt zich nu onder de gril in plaats van erop. Op de gril zelf loopt een chromen strip. Aan weerskanten wordt een extra luchtgat voorzien.

Het interieur biedt ondertussen meer stofkeuzes aan voor de stoelen. Het grafisch ontwerp van de centrale console is lichtjes gewijzigd. De motor wordt verbeterd en stoot nu nog 106 g/km koolstofdioxide uit, in vergelijking met de vroegere 109 g/km. Het verbruik wordt verbeterd van 4,6 naar 4,5 liter per 100 km. In mei 2010 zet de Duitse Automobiel Club de 107/C1/Aygo bovenaan zijn klasse op gebied van betrouwbaarheid. Dat betekent dat deze voertuigen amper falen in de eerste 4 jaren van hun bestaan.

Een tweede 107 facelift volgt in 2012. Er komt nu een nieuwe motorkap en een voorbumper/gril met geïntegreerde DRL. Binnenin verschijnt het lederen stuur en een nieuwe knop voor de koppeling (in hogere modellen). Vanaf 2014 verschijnt de tweede generatie 107, Peugeot 108.

Peugeot 108 modellen en prijsklassen

De Peugeot 108 is een compact stadsvoertuig (A-segment). Hij verschijnt (nog steeds) als hatchback met 3 of 5 deuren, telkens met 4 zitplaatsen. Voor de driedeur zijn er 4 uitrustingen beschikbaar: Acces, Active, Allure en Feline. Voor de vijfdeur zijn er 3 uitrustingen beschikbaar: Ative, Allure en Feline. De 108 Top, een versie met groot vouwdak, is beschikbaar in 2 uitrustingen: Active en Allure. De middelste Active uitrusting vertegenwoordigt 50% van alle aankopen, de Acces basisuitrusting 5%.

De 108 laat verder de keuze tussen 2 benzinemotoren met 3 cilinders. De eerste is een 1.0 VTi van 60 pk en een CO2-uitstoot van 97 g/km. In een hybride systeem wordt deze motor gekoppeld aan een elektrische e-VTi met een uitstoot van 88 g/km. De tweede motor is een grotere 1.2 VTi van 82 pk, met een uitstoot van 99 g/km.

Tot de standaarduitrusting van de Peugeot 108 behoort ondertussen onder andere afstandsbediening, elektrische ramen, een verstelbaar stuur, radio, 14” stalen wielen, led DRL en een USB kanaal. De populaire Active uitrusting voegt aan deze uitrusting nog Bluetooth, DAB radio, controles op het stuur, manuele airconditioning, “pop open” achterramen, een multimedia systeem met 7” touchscreen, 5050 verdeling van de achterstoelen, hoofdsteunen achteraan, kleuren hendels en spiegelbehuizingen en 15” lichtmetalen wielen toe. In de Allure uitrusting zijn de 15” wielen standaard. Er zijn hier ook nog elektrische en verwarmde deurspiegels, automatische koplampen, getinte achterramen, een achteruitrijcamera, keyless start en een reservewiel. De Feline topuitrusting biedt meer luxe aan en heeft onder andere lederen bekledingen en dual zone airconditioning. Het interieur heeft aluminium en chromen afwerkingen en details.

De Peugeot 108 Top, tot slot, is standaard voorzien van een zwart vouwdak en een aangepast basisinterieur. De Allure Top heeft standaard chromen deurspiegels en -hendels.

Technische gegevens van de Peugeot 108

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens