Peugeot 107 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 107

Peugeot 107

B-Zero stadsvoertuig

De Peugeot 107 is een stadsvoertuig. De auto wordt gebouwd door de Franse bouwer Peugeot sinds juni 2005. Het voertuig wordt er meer bepaald ontwikkeld binnen het B-Zero Project. Dat is een joint venture van PSA Peugeot Citroën en Toyota. Naast de Peugeots 107 (eerste generatie) en 108 (tweede generatie) worden ook de gelijkaardige Citroën C1 en Toyota Aygo binnen dit project gebouwd. Er bestaan ondertussen 2 generaties van deze reeks: 2005/14 (Peugeot 107) en vanaf 2014 (Peugeot 108). Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Peugeot 107 - Carrosseriekleur

Peugeot 107 - Actueel aanbod

In vergelijking met de Peugeots en de Citroën wijkt het design (en vooral de achterkant) van de Aygo daarbij iets meer af. Het heeft wat meer eigenheid. In wezen gaat het echter telkens om hetzelfde voertuig. De 3 versies worden alle drie gebouwd in de gedeelde faciliteiten van Toyota Peugeot Citroën Automobile. Die bevinden zich in Kolín, in de Tsjechische Republiek.

Het B-Zero Project ziet het licht op 12 juli 2001, wanneer de CEO’s van de verschillende partners besluiten om samen een klein stadsvoertuig te ontwikkelen, zodat de kosten daarvan gedeeld kunnen worden. De geplande productiecapaciteit omvat bij aanvang 300000 exemplaren per jaar, 100000 per voertuig.

In mei 2010 tonen de statistieken van de Duitse Automobile Club aan dat de Peugeot 107, de Citroën C1 en de Toyota Aygo de besten van de mini klas zijn op het gebied van betrouwbaarheid. In de eerste 4 jaren van hun bestaan komen ze amper in de problemen.

De Peugeot 107 technisch bekeken

De Peugeot 107 is een stadsauto uit het Europese A-segment. Het is de vervanger van de Peugeot 106. Die rijdt 12 jaar rond voor hij wordt stopgezet in juli 2003. De 107 verschijnt als hatchback met 3 of 5 deuren. De voormotor wordt aangedreven met de voorwielen. De motor is een benzine of een diesel: de 1.0 1KR-FE I3 of de 1.4 DV4 HDi I4. De transmissie is manueel of semi-automatisch en heeft 5 snelheden. De wielbasis is 2340 mm lang. Het voertuig is 3430 mm lang, 1630 mm breed en 1470 mm hoog.

Binnenin zijn er steevast 4 zitplaatsen, ook in de driedeur. Opvallend, in vergelijking met de Aygo, is dus vooral de achterkant. Specifieker wordt de grote cluster achterlichten hier wel gedeeld met de C1, maar niet met de Aygo. Die cluster loopt van de hoeken van de achterdeuren helemaal door naar het achterraam en maakt de externe C bouwpilaar zo overbodig. Daarnaast zijn er nog wat minder opvallende verschillen, zoals het interieur, de badges en de logo’s.

In februari 2009 krijgt de Peugeot 107 een facelift. Die moet het voertuig updaten ten aanzien van zijn collega’s, die eerder al een facelift mogen ontvangen. De ingrepen blijven eerder beperkt en omvatten wijzingen aan de voorbumper, het interieur en (de uitrusting van) de wielen. In die bumper is nu meer bepaald de nieuwe “Grote Mond” van Peugeot te zien. Hiervoor wordt de nummerplaat onder de gril geschoven.

Het interieur biedt nu meer opties qua bekleding. Ook de grafische vormgeving van de centrale display worden licht gewijzigd. De motoren worden verbeterd en produceren nu minder uitstoot (106 in plaats van 109 g/km). Het verbruik wordt licht verbeterd van 4,6 naar 4,5 l/100 km.

Begin 2012 volgt een tweede facelift. Hier verschijnen onder andere een nieuwe bumper, een nieuwe gril en een nieuwe motorkap. In de bumper zijn RDL geïntegreerd. Vanbinnen komt er een nieuw stuur met lederen bekleding. Topmodellen krijgen ook een nieuw knop voor de versnellingspook.

De nieuwe generatie Peugeot 107: de 108

In maart 2014 verschijnt de tweede generatie van de Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo. De Peugeot wordt daarbij opgevolgd door de 108. De presentatie vindt plaats op de Motor Show van Genève. De verkoop start in juli 2014. De auto deelt zijn chassis, motoren, transmissies en elektronica opnieuw met zijn zustervoertuigen. De auto’s worden nog steeds samen gebouwd in dezelfde Tsjechische fabrieken.

De 108 laat nu de keuze tussen 2 benzinemotoren met 3 cilinders: een 1.0 VTi van 68 pk en een 1.2 Vti van 82 pk. De eerste motor heeft een CO2-uitstoot van 97 g/km. Die kan nog verbeterd worden via de e-VTi versie, die een uitstoot heeft van 88 g/km. De grotere 1.2 motor heeft een uitstoot van 99 g/km.

Peugeot 107 modellen en prijsklassen

De Peugeot 107 en de 108 zijn beiden stadsvoertuigen uit het Europese A-segment. Ze verschijnen telkens als hatchback met 3 of 5 deuren. De motormodellen van de 107 zijn een benzine en een diesel. Het benzinemodel is de 1.0i, een 12V I3 van 996 cc en 69,7 PS (51 kW en 69 pk aan 6000 rpm). Het dieselmodel is de 1.4HDi, een 8V I4 van 1398 cc en 55 PS (40 kW en 54 pk aan 4000 rpm).

Beoordelingen voor Peugeot 107

52 Beoordelingen

4,4

Technische gegevens van de Peugeot 107

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens