Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-500-e-l-01.jpg

Fiat 500 E

1 / 5
fiat-500-e-l-01.jpg
fiat-500-e-l-02.jpg
fiat-500-e-l-03.jpg
fiat-500-e-l-04.jpg
fiat-500-e-l-05.jpg

Sterke punten

  • Leuk trendy uiterlijk.
  • Actieradius van 180-320 km.
  • 4 verschillende modellen.

Zwakke punten

  • Geen volwaardige achterbank.
  • Autonoom rijden alleen mogelijk met duurste model.
  • Je betaalt voor het design.

Fiat 500e Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Fiat 500e, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat 500e - de elektrische versie van dit hippe stadsautootje

De nieuwe Fiat 500e is helemaal elektrisch. Toch ziet het model er uit als een echte Fiat 500 met hetzelfde herkenbare design. Het is dus nog steeds dat leuke kleine stadsautootje wta het atijd was, alleen nu met een elektromotor die geen CO2 uitstoot. Aan boord zitten moderne infotainmentsystemen. Kies je voor het instapmodel dan hoort daar een actieradius van 180 km bij. Ga je voor het duurste model, dan kun je meer dan 400 km elektrisch rijden en je krijgt er ook nog een wall-box bij. Lees meer

Interesse in een Fiat 500 E

Fiat 500 E tweedehands auto
Fiat 500 E nieuwe auto
Fiat 500 E dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Van de Fiat 500 naar de elektrische Fiat 500e

In 1957 kwam de Fiat 500 voor het eerst op de markt. De 500 was de opvolger van de Fiat Topolino, een compacte Fiat die al in 1936 geïntroduceerd werd. De Fiat 500 was nog kleiner dan zijn voorganger. Het werd een van de kleinste auto’s die ooit in massaproductie waren gemaakt. De 500 was bedoeld als een soort Italiaanse auto voor het volk: betaalbaar, klein en makkelijk in het onderhoud. Dat is deze Fiat vandaag de dag nog steeds.

In Nederland rijdt dit leuke stadsautootje ook al jaren rond. Gezien de opkomst van de elektrische auto vond Fiat het tijd worden om de Fiat 500 vanaf 2021 ook aan te bieden als elektrisch model. Deze EV heeft het uiterlijk van de gewone 500, maar is helemaal geschikt voor elektrisch rijden. Zo kan het model snelladen, heeft het een actieradius (WLTP) van maximaal 320 km, afhankelijk van het model. Rij je in de stad, dan kun je zelfs 458 km rijden op 1 acculading. De auto kan verder autonoom rijden op niveau 2.

Aan boord zit een digitale co-piloot die je tijdens het rijden ondersteunt. Zo kan de auto de verkeersborden lezen en voorstellen welke snelheid je op de huidige weg moet aanhouden. Op het stuur stel je met de knoppen de snelheid en afstand in. De co-piloot houdt daarna zelf de juiste afstand ten opzichte van je voorligger (vanaf 30 km/u) en stoppen als de verkeersomstandigheden daar om vragen.

Je krijgt bij deze Fiat 500e een splinternieuw Cinerama-infotainmentsysteem. Dit heeft een breed, helder display van 10,25″. De ultrasnelle Bluetooth-koppeling verbindt alle smartphones in de auto binnen 5 seconden na het openen van de deur. Deze nieuwe 500e is qua ontwerp en uiterlijk nog net zoals de originele 500, alleen dan helemaal elektrisch en aangepast aan de eisen van deze tijd.

De 500e wordt gebouwd in de Italiaanse Mirafiori-fabriek bij Turijn en is in de loop van 2021 leverbaar in Nederland met een prijs vanaf € 24.900. Daarna zullen ook snel de eerste gebruikte Fiat e500’s verschijnen.

Fiat 500e en de Mini Electric

De Fiat 500e is een ontzettend leuke en herkenbare stadsauto die nu dus ook volledig elektrisch kan rijden. Daarin lijkt dit model wel op de MINI Electric, die het ook moet hebben van een opvallend, en tikje eigenzinnig uiterlijk. Deze volledig elektrische MINI kost net zoveel als de duurste variant van de 500e, maar daarvoor krijg je wel 4 volwaardige zitplaatsen. Het grote verschil zit in de actieradius. Bij de Fiat varieert die van 180 tot meer dan 400 km, afhankelijk van het model. De MINI heeft een bereik van maximaal 270 km. In vergelijking met de duurste 500e is dat dus 130 km minder.

De aandrijving van de Fiat 500e

De Fiat 500e wordt standaard uitgerust met een elektromotor en 2 accu’s. De accu’s hebben een vermogen van 23,7 kWh en 42 kWh. Daarnaast heeft de 500E een snellaadfunctie met 85 kW. Met 5 minuten laden krijg je dan een bereik van 50 km zodat je de hele dag kunt rijden. Om de accu tot 80% op te laden moet je rekenen op een laadtijd van 35 minuten. Bij de auto krijg je standaard een Mode 3-kabel waarmee je bij elk openbaar laadstation kunt laden.

De Fiat 500e heeft drie rijprogramma’s, namelijk:

  • Normal
  • Range
  • Sherpa

Met deze standen kun je sportief rijden, óf juist zoveel mogelijk energie besparen. In de Sherpa-stand rij je het zuinigst en heb je een actieradius van ongeveer 320 kilometer. De maximum snelheid is in deze stand begrensd op 80 km/h. In de Normal-stand sprint je in 9 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op 150 km/h.

Uitrusting en opties

De Fiat 500e is leverbaar in 4 modellen, namelijk de La Prima, Passion, Action en Icon. De Action is het goedkoopste model met een actieradius van 180 kilometer. Deze auto heeft de laagste actieradius van alle Fiat 500e modellen, maar is standaard behoorlijk rijk uitgerust met o.a. Rij-assistentiesystemen. Aan boord vind je o.a:

  • 7" Full TFT instrumentenpaneel in kleur
  • Airconditioning
  • Verkeersbord herkenning
  • Smart Audio met Bluetooth, USB & Smartphone houder
  • 15" stalen velgen met wheelcovers

Na de Action komt de Fiat 500e Passion. Deze kost 2.700 euro meer dan de Action en daarvoor krijg je een grotere actieradius van 320 km en de snellader doet er minder lang over. De Fiat 500e Passion heeft daarnaast o.a. de volgende extra's t.o.v. de Action uitvoering:

  • Uconnect 7"met USB, Bluetooth en DAB
  • Apple Carplay / Android Auto
  • Stuurwiel met audiobediening
  • Uconnect services

Na de Passion kun je kiezen voor de Icon die 2.000 euro meer kost. Voor dat extra bedrag krijg je o.a. een beter infotainmentsysteem, meer rijhulpsystemen en meer automatische functies. In vergelijking met de Passion krijg je bij de Icon o.a. de volgende extra’s:

  • Keyless Entry & Go
  • Automatische airco
  • Uconnect 10,25" scherm met Bluetooth, DAB & USB
  • Draadloze Apple Carplay / Android Auto
  • Tom Tom navigatie
  • 15" stalen velgen met wheelcovers

De meest uitgebreide versie van de Fiat 500e is de La Prima. Deze kost 5.300 euro meer dan de Icon. Daarvoor krijg je maximale luxe en stijl, plus een wall-box lader om je auto op te laden. De La Prima heeft alles aan boord om autonoom op niveau 2 te kunnen rijden. In vergelijking met de Icon krijg je o.a. het volgende extra:

  • Fiat Co-Driver - Autonoom rijden niveau 2
  • 6 luidsprekers
  • 360 graden drone view
  • 17" lichtmetalen velgen met wheelcovers

Voor milieubewuste stadsbewoners

Een gebruikte Fiat 500e is een leuke compacte stadsauto. Daarmee rij je moeiteloos door smalle straten en parkeer je op de krapste parkeerplekken. Door de kleine afmetingen is het niet meer dan een 2-zitter, maar het leuke design maken dit tot een heel geliefd autootje. En nu is het model dus ook verkrijgbaar als elektrische auto, zodat je tijdens het rijden de luchtkwaliteit in de stad niet beïnvloedt.