Honda Jazz te koop: tweedehands en nieuw

Honda Jazz

Honda Jazz

Compact en betaalbaar familievoertuig

De Honda Jazz (ook Honda Fit genaamd) is een compact familievoertuig uit het Europese B segment. Het voertuig heeft vijf deuren en een voormotor met voorwielaandrijving. Het wordt gebouwd door het Japanse Honda sinds 2001. Er bestaan drie generaties: de GD Serie (2001/08), de GE Serie (2009/14) en de GK Serie (vanaf 2014). Voor het modeljaar 2018 wordt deze laatste generatie gefacelift. De Jazz wordt wereldwijd verkocht en gebouwd in tien fabrieken gevestigd in acht landen. Halverwege 2013 wordt de mijlpaal van vijf miljoen sales bereikt. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Bij zijn introductie in 2001 is de auto een instant hit in thuisland Japan en wordt hij daar onder andere de Japanse Auto van het Jaar. Vanaf december 2001 verkoopt hij (wereldwijd) al beter dan de populaire Toyota Corolla. De Europese modellen verschijnen daarbij vanaf het begin van 2002. In 2012 verkiest U.S. News het voertuig tot No. 1 in Affordable Small Cars (nummer 1 onder betaalbare kleine auto’s) tijdens zijn Best Cars for Families Awards. De naam Honda Jazz wordt gebruikt in Europa, Oceanië, het Midden-Oosten, Afrika en de meeste Aziatische landen. In Japan, Sri Lanka, China, Taiwan en de Amerika’s rijdt de Honda Fit.

De Honda Jazz technisch bekeken

De Honda Jazz deelt zijn Honda Global platform met de Honda’s City, Airwave, Mobilio, Mobilio Spike, Freed en Freed Spike. In deze reeks valt het voertuig vooral op door zijn 1-box design. Hierdoor kan de compacte auto qua laadvermogen eigenlijk ook concurreren met grotere voertuigen. De benzinetank zit hiervoor onder de voorbank, en dankzij een uiterst compacte achterophanging kan de achterbank uitzonderlijk laag neergeklapt worden. Aan deze lay-out met zogenaamde Magic Seating wordt dan ook weinig veranderd over de generaties heen; het is zogezegd het handelsmerk van het voertuig. De eerste generatie Jazz/Fit wordt daarbij verkocht in zes varianten. Het zijn de GD1 tot 5 en de GE3. De eerste twee modellen (GD1 en GD2) en de GE3 zijn voorzien van de 1.3 L13A i-DSI I4 motor (een 1.4 in Europa). De GD3/4 is uitgerust met de 1.5 L15A VTEC I4 motor. De GD1, GD3 en GE3 gebruiken voorwielaandrijving. De GD2 en de GD4 hanteren vierwielaandrijving. Zijn zusterauto, de Honda City (die ook wel eens als Fit verkocht wordt), kent vier varianten.

De nieuwe generatie Honda Jazz

Zoals gezegd bouwt de derde generatie Honda Jazz voort op de unieke lay-out van de eerste (en tweede) generatie. Met name de centrale benzinetank en het unieke Magic Seating concept blijven de grote troeven van het voertuig. Het platform is wel nieuw en heet nu voluit Honda Global Small Car Platform. Het wordt gedeeld met de Honda HR-V en maakt gebruik van ultra sterk staal, dat zo’n 27% van de Jazz-carrosserie uitmaakt. De lengte wordt iets korter, de wielbasis iets langer. Hierdoor ontstaat iets meer beenruimte. De bouwpanelen worden daarbij zowel gelast als geschroefd tegen het kader, een hybride variant ergens tussen een grote personenauto en een spaceframe. Op 12 mei 2017 wordt in Thailand een facelift van deze derde generatie Jazz gepresenteerd. De verkoopt start in Japan, op 29 juni van hetzelfde jaar.

Honda Jazz modellen en prijsklassen

De derde generatie Honda Jazz biedt zes motormodellen aan. Het zijn de 1.2 L12B i-VTEC I4 (benzine), de 1.3 L13B Earth Dreams i-VTEC I4 (hybride), de 1.5 L15A I4 (benzine), de 1.5 L15B1 I4 (benzine), de 1.5 L15B Earth Dreams i-VTEC I4 (hybride) en de 1.5 i-DTEC diesel. Deze motoren kunnen gekoppeld worden aan een manuele transmissie met vijf (China) of zes snelheden. Er is ook een semi-automatische DCT met zeven snelheden of een automatische CVT. Naast de benzine- en dieselmodellen is er dus ook een hybride Jazz. Deze versie wordt in oktober 2010 gepresenteerd in Japan. In Europa verschijnt hij begin 2011. De benzinemotor is hier de 1.5 Earth Dreams Atkinson Cycle DOHC i-VTEC. Hij wordt gekoppeld aan de DCT met zeven snelheden en een interne prestatiemotor, de zogenaamde Intelligent Power Unit (IPU). Die bevat een lithium/ionbatterij en een elektronisch servo remsysteem. In 2012 verschijnt tot slot ook nog een beperkte oplage van het Fit EV, namelijk een plug-in (die echter niet in Europa verschijnt). Hij is gebaseerd op het platform van de Jazz/Fit en gebruikt de transmissie van de Honda FCX Clarity. Volgens de bouwer zelf heeft het voertuig een bereik tussen 110 en 160 km. De topsnelheid bedraagt 140 km/u. Een oplaadbeurt duurt 4 uur (240 volt) of 12 uur (120 volt).