Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Honda CR-V, eindelijk volwassen? (2023)

Voor zijn zesde generatie krijgt de Honda CR-V de eer om de eerste plug-inhybride aandrijflijn van het merk te huisvesten. Maar dat is niet alles: de SUV is ook gegroeid en lijkt zich eindelijk lekker in zijn vel te voelen. Is de CR-V nu echt volwassen?

In het kort

De Honda CR-V is op alle vlakken groter, met een ruimer interieur, verbeterd comfort en toonaangevend koffervolume. Onder de motorkap wedt hij op twee paarden, met een hybride aandrijflijn die er ook in een plug-inversie is.

Pro

Voordelen

  • Efficiënte aandrijflijn
  • Algemeen comfort
  • Interieurruimte
Contra

Nadelen

  • Prijs
  • Beperkt vermogen
  • Niet als zevenzitter

De Honda CR-V op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Laten we niet rond de pot draaien: bij ons is de aanwezigheid van Honda bijna anekdotisch geworden. Je kent uiteraard de Civic en CR-V, maar wanneer heb je er nog eens een op straat gezien? Dat moet veranderen, want Honda is aan het vernieuwen, met modellen die (eindelijk) een homogene look krijgen en met efficënte hybride aandrijflijnen, zoals de recente ZR-V.

Honda CR-V (2023) static, front view

Exterieur

Tussen al die nieuwigheden door profiteert Honda ervan om zijn fameuze CR-V te vernieuwen. Wellicht een van de hoekstenen in het Honda-gamma, maar dat had hij niet bepaald aan zijn looks te danken. Maar dat was vroeger: de nieuwe CR-V is veel homogener en veel volwassener. De voorkant is groter en hoekiger dan voordien, en krijgt een groot zwart radiatorrooster met standaard twee grote ledlichtblokken.

In profile valt op dat Honda zijn grote SUV langer heeft gemaakt. Niet alleen visueel, met behulp van een lange motorkap, maar ook in effectieve lengte. Met 4,70 meter is hij 106 millimeter langer dan zijn voorganger. Ook de wielbasis is groter: 40 millimeter om precies te zijn. Uiteindelijk herken je alleen achteraan nog een vleugje van de vorige CR-V in de lichtblokken. Die volgen de achterruit nog altijd verticaal en lopen door in de kofferklep.

Honda CR-V (2023) static, rear view

Interieur

Ook binnenin voelt de SUV veel homogener aan. Vroeger leek het wel alsof Honda zes verschillende designers had geraadpleegd die nooit met elkaar hadden overlegd. Vandaag overheersen horizontale lijnen en eenvoud. Net als in de Civic en ZR-V zitten de ventilatiemonden vakkundig verstopt achter een doorlopend rooster, terwijl een scherm van 9 duim tabletgewijs boven het dashboard zweeft. Het oogt modern, maar de interface van het infotainment blijft ouderwets en moeilijk te doorzoeken.

Op dat minpunt na bulkt het eenvoudige interieur van de kwaliteiten en de aangenaam aanvoelende materialen. De mooiste evolutie is echter de interieurruimte. Door de toegenomen wielbasis beschikken de passagiers achteraan over een royaal plaatsaanbod. Beter nog: de achterbank is standaard verschuifbaar (over een lengte van 18 centimeter). Die grotere afmetingen betekenen ook goed nieuws voor de koffer, die 596 liter groot is en zelfs 635 liter in de plug-inhybride. Dat is royaal, maar jammer genoeg is er geen optie voor zeven zitplaatsen.

Honda CR-V (2023) boot

Motor

Een plug-inhybride in een Honda, dat is een primeur. En dat is nog niet alles. De twee aandrijflijnen, de hybride (e:HEV) en plug-inhybride (e:PHEV) delen dezelfde combinatie van een viercilinder-benzinemotor volgens de atkinsoncyclus en twee elektromotoren. De ene dient als generator, terwijl de andere van 184 pk en 355 Nm de voorwielen aandrijft. Simpel dus. Of toch bijna...

Bij hoge snelheden is een benzinemotor namelijk efficiënter dan een elektromotor, waardoor de Honda zijn viercilinder rechtstreeks aan de voorwielen kan koppelen bij stabiele snelheden. Net als bij andere Honda’s, maar om het gewicht van hun grootste model te compenseren hebben de Japanners de benzinemotor van de CR-V twee verzetten gegeven. Als dat je complex lijkt, hebben we het nog niet over de vierwielaandrijving van deze hybride gehad...

Onthoud vooral dat de elektromotor van 184 pk het meeste werk voor zijn rekening neemt. Daarom hoefde Honda maar een grotere batterij te installeren om van hybride naar plug-inhybride te gaan. Die is 17,7 kWh groot en geeft de CR-V een elektrisch rijbereik van 82 kilometer.

Honda CR-V (2023) interior

Rijgedrag

Als je niet uit kan aan de uitleg van de aandrijflijnen, dan is de vertaling ervan naar de rijbeleving gelukkig een pak eenvoudiger. De integratie is namelijk zo perfect dat je nooit echt zeker weet of de benzinemotor nu draait of niet. En omdat het grootste deel van de tijd een elektromotor de wielen aandrijft, profiteert de CR-V van echt regeneratief remmen. Er is zelfs een ‘B’-modus om het regenereren te doen toenemen wanneer je het gaspedaal lost.

Het is moeilijk om de verschillen tussen de hybride en de plug-inhybride dus duidelijk aan te wijzen. Toch zijn die er: door zijn grotere batterij is de CR-V e:PHEV zwaarder, en krijgt hij standaard adaptieve schokdempers die het ophangingscomfort verbeteren. Maar meer gewicht betekent niet dat hij de sloomste van de twee is, dankzij zijn lagere zwaartepunt. Hoewel de CR-V de grootste Honda-SUV is, behoudt hij wel de fundamenten van de Japanse rijdynamiek, met een aangenaam chassis en een natuurlijk aanvoelende vooras. Het enige minpunt is dat het vermogen van de aandrijflijn iets te beperkt is voor zijn gewicht...

Honda CR-V (2023) dynamic, front view

Prijs

Net als bij de andere recente modellen heeft Honda volop ingezet op hybride aandrijflijnen en op een ruime standaarduitrusting. Je zou zelfs zeggen dat de Japanners daarom geen instapmodel hebben voorzien. Dat heeft weliswaar een invloed op de prijs: de nieuwe CR-V e:HEV kost 48.150 euro, de plug-inhybride maar liefst 63.400 euro. Om die bittere pil te verzachten is de uitrusting hypercompleet: de enige optie is de koetswerkkleur.

Honda CR-V (2023) dynamic, rear view

Besluit

De Honda CR-V is volwassen. Dat zie je niet alleen aan zijn looks, maar ook aan de interieurruimte en de afwerking. De intelligente hybride aandrijflijn brengt het comfort naar ongeziene hoogtes, maar de prestaties jammer genoeg niet.

Specificaties

  • Motor: 2.0-viercilinder + elektromotor
  • Vermogen: 184 pk
  • Koppel: 355 Nm
  • Overbrenging: vaste verhouding (elektrisch), 2 verzetten (benzine), voorwielen
  • 0-100 km/u: 9,4 s
  • Topsnelheid: 195 km/u
  • Koffervolume: 635 – 1.651 l
  • Batterijcapaciteit: 17,7 kWh
  • Verbruik: 0,8 l/100 km (WLTP)
  • Rijbereik: 82 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 18 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 63.400

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Honda HR-V E:HEV 2022

Honda HR-V Hybrid: Nét te laat op het feestje?

Autotests · Honda
AS24 Honda E 2021 banner

Honda E: de elektrische mini-tamagotchi

Autotests · Honda
AS24 Jazz banner

Honda Jazz Crosstar Hybrid: klein maar dapper

Autotests · Honda
Ontdek meer