Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Honda HR-V Hybrid: Nét te laat op het feestje?

Honda steekt zijn HR-V in een compleet nieuw jasje en rijdt de crossover uitsluitend als hybride naar onze contreien. Kan je daarmee nog indruk maken anno 2022?

Pro

Voordelen

  • Knap design
  • Ergonomisch interieur
  • Doordacht chassis
Contra

Nadelen

  • Niet extreem zuinig
  • Niet extreem ruim
  • Wel (extreem) duur

Vraag het Toyota alvast maar even, het enigma van de hybride-aandrijflijn. Want hoewel brandstof besparen en een lage CO2-uitstoot relevanter dan ooit zijn, lijkt de wereld de hybride achter zich te hebben geladen in het voordeel van plug-inhybrides en volstrekt elektrische auto’s. Honda komt nu aan op het feestje met haar HR-V e:HEV hybride. Too little, too late?

Met de “e” van… eeuhm.

Oké, laten we eerst een stap terug zetten. Want wat is deze HR-V e:HEV juist? Wel, dit is de nieuwe derde generatie van Honda’s compacte crossover die al in de jaren 90 het levenslicht zag. Meteen ook de mooiste iteratie van de HR-V. Want hoewel hij zijn “surfers cool” van de eerste generatie wat kwijt is, krijg je in de plaats een imposante, stoere en lage crossover.

Van waar dan weer die eigenaardige e:HEV in de naam? Wel, HEV is een vakterm voor “Hybrid Electric Vehicle”. Handig, want de HR-V komt voortaan uniek als hybride naar ons land. De marketingafdeling besloot echter nog een “e”-tje voor te term te zetten omdat Japanners nu eenmaal onuitspreekbare modelnamen moeten hebben. We kijken naar jou, Nissan Qashqai en Toyota bZ4X.

Honda HR-V E:HEV 2022

Kijk, een interieurdesigner

Gooien we de deur van de HR-V open, dan zien we een indrukwekkend vormgegeven interieur. Al zeker naar Honda-normen. Het design is rustgevend en minimalistisch en de gebruikte materialen op punt. Enkel de gigantische pook van de versnellingsbak gooit wat roet in het designeten. Al zullen de designers natuurlijk zeggen dat dit de schuld van de ingenieurs is.

Wat vooral opvalt is Honda’s streven naar een interieur dat vooral functioneel moet zijn, zonder overdreven praal. Daardoor geen rare streelstrookjes of gigantische tablets. Nee, gewoon fysieke knoppen voor de klimaatcontrole en een simpel infotainmentsysteem. Iets minder zijn we te spreken over de hoofdruimte voor de achterste passagiers en de eigenaardige plaatsing van de gordel voor de middelste passagiers (die vanuit het dak in het oor snijdt van de andere passagier. Ach, het zijn maar kleine details.

Honda HR-V E:HEV 2022

Unieke hybride… maar zuinig?

Zoals het marketingteam al aangaf is deze HR-V e:HEV een hybride. Al mag je dit volgens Honda niet zomaar vergelijken met - we zeggen maar iets - een Toyota Hybride. Honda’s hybride-oplossing bestaat namelijk uit een set-up waarbij twee elektromotoren bijstand krijgen van een 1.5-liter viercilinder. Onder normale omstandigheden wekt de benzinemotor vooral energie op voor de elektromotoren, op de autostrade neemt de benzinemotor de taken over. Apart vermogen? 131 pk voor de elektromotoren, 107 pk voor de benzinemotor. Het systeemvermogen? 184 pk. Al is dat natuurlijk wat vals rekenen.

Je hebt namelijk in de verste verte niet het gevoel met 184 pk onderweg te zijn in deze HR-V. Op een rustig tempo is de Japanner opvallend stil en comfortabel maar leg de zweep erop en je krijgt vooral een orkest van motorgekreun - zonder extra vort. Al na enkele kilometers is het dan ook duidelijk dat deze HR-V vooral zuinigheid hoog in het vaandel draagt. Des te eigenaardig is het dan ook dat de HR-V e:HEV met een testverbruik van 5.2 l/ 100 km niet uitzonderlijk zuinig is. Een Toyota Corolla geraakt vlot richting de 4 l/ 100 km, om maar iets te zeggen.

Honda HR-V E:HEV 2022

Dan toch maar die andere Japanner?

Kijk, we gunnen het Honda echt met deze HR-V. Al lijkt het er op dat de Japanners het ons langs alle kanten moeilijk willen maken. Zo is hij heerlijk gestileerd en knap afgewerkt… maar is de aandrijflijn nogal zoutloos. En dan komt nog de prijs. Want door de hybride-opstelling kent de HR-V een instapprijs van 31.545 euro. De door ons getest versie droeg zelfs een prijs van 38.420 euro.

We willen het feestje niet verpesten, maar dat is geld waarmee je bij Toyota kan aankloppen voor een fors ruimere (en zuinigere) Corolla Touring Sports Hybride of zelfs bij MG voor een volstrekt elektrische ZS EV met grote accu.

Honda HR-V E:HEV 2022

Conclusie

Honda betreedt met de HR-V e:HEV nu ook het hybridefeestje maar lijkt misschien het laatste deel van de taart te hebben gemist. Zakelijke klanten hebben al lang de overstap gemaakt naar plug-inhybrides & EV’s terwijl de HR-V voor particuliere klanten geen uitzonderlijk laag verbruik kan voorschotelen. Zonde, want de HR-V heeft het nodige potentieel.

Honda HR-V e:HEV (2022)

  • Motor: 1.5 benzine + elektromotor
  • Vermogen: 131 pk
  • Koppel: 253 Nm
  • Overbrenging: CVT
  • 0-100 km/u: 10,6 s
  • Topsnelheid: 170 km/u (begrensd)
  • CO2-uitstoot: 122 g/km
  • Koffervolume: 335 l
  • Verbruik (gemeten): 5.2 l/100 km
  • Catalogusprijs: Vanaf 31.545 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Honda Civic (2023) banner

Honda Civic e:HEV: Europa in het vizier

Autotests · Honda
AS24 Honda E 2021 banner

Honda E: de elektrische mini-tamagotchi

Autotests · Honda
AS24 Jazz banner

Honda Jazz Crosstar Hybrid: klein maar dapper

Autotests · Honda
Ontdek meer