Citroen DS te koop: tweedehands en nieuw

Citroen DS

Citroen DS

Citroen DS: autogodin van de 20e eeuw

De Citroën DS is een middelgroot luxevoertuig uit het Europese E-segment. De auto wordt gebouwd door het Franse Citroen (ondertussen PSA Peugeot Citroen) tussen 1955 en 1975. Het voertuig valt meteen op door zijn vooruitstrevende look, aerodynamica en technologie, en zal zo menig standaard zetten voor de moderne auto-industrie, met name op het gebied van rijcomfort, rijbehandeling en remmen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Citroën DS, al 60 jaar schoonheid

Zo is de DS bijvoorbeeld de eerste auto ooit met remschijven. In totaal worden 1.455.746 exemplaren verkocht. In 1999 wordt de DS derde in de Auto van de Eeuw enquête. Volgens Classic & Sport Car magazine is hij ook effectief de mooiste auto aller tijden. Net als de Citroen ID wordt de DS benoemd met een Frans woordspelletje. Waar ‘ID’ staat voor ‘idée’ (idee) staat ‘DS’ voor ‘déesse’ (godin).

De Citroen DS technisch bekeken

De Citroen DS verschijnt na 18 jaar van geheime ontwikkeling als opvolger van de Traction Avant. Voluit heet hij dan nog DS 19 en hij verschijnt op de Motor Show van Parijs op 5 oktober 1955. Aan het eind van de dag zijn er al 12.000 DS-en verkocht, en aan het eind van de show 80.000 voorschotten betaald. Het record zal pas 60 jaar later, in maart 2016, verbroken worden door de Tesla Model 3. Die ontvangt op zijn eerste dag 180.000 voorschotten. Aangezien Citroen dan nog in bezit is van Michelin wordt de DS, net als alle andere Citroens van die tijd, ontworpen rond de technologisch superieure radiaalband, een uitvinding uit 1948. De Italiaanse beeldhouwer en industrieel designer Flaminio Bertoni staat in voor de futuristische look. Ingenieur is André Lefèbvre. De meest opvallende nieuwigheid is de hydropneumatische ophanging, een systeem dat automatisch de rijhoogte van het voertuig bepaalt. Het wordt ontwikkeld door Paul Magnès, en staat de DS toe snelheid te houden op de moeilijke Franse wegen. Ophanging, transmissie en koppeling maken daarbij gebruik van hydraulica, hetgeen in conventionele voertuigen beperkt blijft tot remmen en stuurbekrachtiging.

Opvolging van de Citroen DS

De Citroen DS blijft populair en competitief tijdens zijn volledige looptijd. De piekproductie vindt plaats in het jaar 1970, wanneer bepaalde elementen van het design, zoals de kleinere rijcabine en (de positionering van) de koppeling, wat ouderwets beginnen te ogen. Hierop investeert Citroen enorme bedragen voor de ontwikkeling van de DS opvolgers, de soortgelijke SM en de kleinere CX. De SM kan dan gezien worden als een gemoderniseerde DS. De lengte is soortgelijk, maar het voertuig is iets breder. De transmissie is een gewijzigde DS transmissie. De voorremmen zijn soortgelijk. Assen, wieldragers, stuurkneukels en hydraulische componenten komen allemaal van de DS, al dan niet aangepast. Toch is de SM niet echt bedoeld als DS opvolger. Hij moet Citroen daarentegen inleiden in een nieuw marktsegment, dat van de grote, luxueuze tourers. Met zijn nieuwe exotische Maserati motor is hij echter niet alleen veel sneller, maar ook duurder dan zijn concurrenten. Zo is de sedan met vier deuren allerminst geschikt als familievoertuig, het segment waarin dit autotype doorgaans thuishoort. Voor het profiel van de SM leidt men eigenlijk eerder coupés af van de sedans in kwestie, veelal in kleinere oplagen. Deze onhandige positionering zorgt ervoor dat de SM de DS nooit echt weet op te volgen. De kleinere CX blijft wat ongelukkig achter in de rol van nieuw Citroen familievoertuig. De laatste DS rolt van de band op 24 april 1975. In 2009 wordt een revival ingezet. Hierbij krijgt de auto niet alleen een nieuw leven, maar ook een eigen merk, dat ondertussen de top van het Citroen aanbod representeert.

Citroen DS varianten

De originele Citroen DS verschijnt als sedan met vier deuren, stationwagon met vijf deuren en cabrio met twee deuren. De stationwagon wordt daarbij geïntroduceerd in 1958 en kent verschillende namen zoals Break, Safari, Estate, Wagon en Station-Wagon. Er zijn drie uitrustingen: Break, Familiale en Ambulance. De DS Convertible is de zeldzaamste DS en wordt fel begeerd door verzamelaars. Hij verschijnt tussen 1958 en 1973. In totaal worden 1.365 exemplaren gebouwd. Naast deze standaardmodellen bestaan er nog wat bijzondere DS varianten. Een eerste is de DS Pallas, genoemd naar de Griekse godin. Deze versie verschijnt in 1965 en kan gezien worden als een luxevariant. Ook Chapron bouwt een aantal DS coupés, cabrio’s en speciale sedans, waaronder de Prestige. Tussen 1959 en 1964 doet Hector Bossaert hetzelfde met een coupé gebouwd op een verkort DS chassis. Deze versie staat bekend als de Bossaert coupé. In 1965 maakt ombouwer Gene Winfield The Reactor, een DS met een Corvair turbomotor. De auto verschijnt in veel populaire tv-series van het moment, waaronder Star Trek en Batman (als de auto van Catwoman). Een laatste variant is de Michelin PLR uit 1972. Het is eerst een testauto voor autobanden en later een promovoertuig gebaseerd op de Citroen DS Break.