Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Citroen-DS5-2012-1600-25.jpg

(Citroën) DS 5

1 / 6
Citroen-DS5-2012-1600-25.jpg
DS-5-2016-1600-01.jpg
DS-5-2016-1600-16.jpg
DS-5-2016-1600-25.jpg
Citroen-DS5-2012-1600-01.jpg
Citroen-DS5-2012-1600-4e.jpg

Sterke punten

  • Uniek design
  • Veel luxe aan boord
  • Goede balans dynamiek-comfort

Zwakke punten

  • Zicht rondom
  • Betrouwbaarheid THP-benzinemotor
  • Ergonomie interieur

Citroen DS5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen DS5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.2 - 13.1s
Maximumsnelheid:188 - 235 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):85 - 169 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.3 - 7.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4530 x 1850 x 1508 mm
Portieren:5
Kofferruimte:325 - 468 liter
Aanhangergewicht:585 - 620 kg

Eigenzinnig vlaggenschip

De Citroën DS5 uit 2011 was het vlaggenschip van de eerste lichting van Citroëns luxesubmerk, een crossover die het midden houdt tussen een break en een SUV, met een eigenzinnige look en een neus voor luxe. Het was ook het eerste model dat een naamsverandering onderging toen DS zich afsplitste van Citroën in 2015: sindsdien schrijven we DS 5 met een spatie.

Interesse in een (Citroën) DS 5

(Citroën) DS 5 tweedehands auto
(Citroën) DS 5 nieuwe auto
(Citroën) DS 5 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • In tegenstelling tot de DS 4, een mossel-noch-vismodel dat zich niet genoeg kon onderscheiden van de Citroën C4, is de DS 5 wél een uniek model met een eigenzinnige look.

  • Als vlaggenschip van het luxesubmerk van Citroën kon de DS 5 rekenen op een hoogwaardig interieur, met lederen zetels in een horlogepatroon met massagefunctie, een head-up display en een Denon-audiosysteem.

  • Een sportieve wagen was het niet, maar de DS 5 sloeg wel een goede balans tussen rijdynamiek en comfort, ook dankzij zijn vrij krachtige motoren. Bovendien was de geluidsisolatie uitstekend.

  • De DS 5 wist ook te innoveren met een Hybrid4-aandrijflijn, een hybride met dieselmotor waarbij de elektromotor de achterwielen aandreef.

Alle belangrijke gegevens over de (Citroën) DS 5

Motoren

Bij zijn lancering werd de Citroën DS5 enkel uitgerust met de krachtigste benzinemotoren uit de PSA-stal: een 1.6 THP-turbobenzine van 156 of 200 pk. Op diesel had je de keuze tussen een 1.6 HDi-turbodiesel van 110 pk en een 2.0 HDi van 160 of 180 pk. Iets later kwam de Hybrid4, die een 2.0 HDi-dieselmotor combineerde met een elektromotor op de achteras voor een totaal van 200 pk en een CO2-uitstoot van 85 g/km.

Met de naamsverandering kreeg de DS 5 ook een aangepast motorengamma: voortaan was de 2.0 HDi er met 150 of 180 pk, de 1.6 BlueHDi kreeg AdBlue en leverde 120 pk. De 1.6 THP had nu 165 of 210 pk. Een manuele zesbak was standaard op de meeste modellen, een zestrapsautomaat was optioneel.

Qua betrouwbaarheid is de 2.0 HDi de beste keuze, zelfs de Hybrid4 scoort goed qua betrouwbaarheid, maar heeft een duur batterijpakket dat uiteindelijk vervangen moet worden. De vroege 1.6 THP-motoren met 156 pk staan erom bekend problemen te ontwikkelen met hun ketting, maar de krachtigere en latere versies hebben daar minder last van.

Afmetingen

De (Citroën) DS 5 is 4,53 meter lang, 1,87 meter breed en 1,50 meter hoog. De binnenruimte voor passagiers is goed, met als keerzijde dat de kofferruimte eerder matig is: 453 tot 1.288 liter. Hij weegt ongeveer 1,4 ton en heeft een maximaal trekgewicht van 1.500 kilo.

Uitvoeringen

Het gamma van de Citroën DS beston uit de Chic, So Chic, Business en Sport Chic op de krachtigste modellen. Na de facelift en de naamsverandering had je de DS 5 als Chic, Performance Line en de Business Executive. Interessante opties zijn het ‘gevlochten’ leer op de massagezetels, het Denon-audiosysteem met subwoofer in de koffer en het panoramadak in twee delen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De (Citroën) DS 5 is al te vinden vanaf 7.500 euro, maar dan gaat het om exemplaren met een uitzonderlijk hoge kilometerstand en/of mechanische gebreken. Pas vanaf zo’n 10.000 euro wordt het aanbod aantrekkelijker. Het gros van de modellen in ons land heeft een dieselmotor, wat betekent dat ze binnenkort de LEZ’s niet meer binnen mogen. Voor een benzineversie kijk je best ook eens in Nederland.

Design-highlights en interieur

In tegenstelling tot de DS 4, die te veel op de Citroën C4 leek en bovendien praktische compromissen moest maken (geen openende achterruiten!), is de DS 5 een volledig uniek model dat zijn technische basis deelt met de Peugeot 3008. Hij houdt het midden tussen een hatchback, break en een SUV, met een unieke neus die het veelvuldig gebruik van chroom niet schuwt. De achterkant was conservatiever, met de twee (neppe) uitlaten als opvallend detail. In 2015 kreeg het model een facelift en liet het zijn Citroën-merknaam vallen. De neus kreeg nog meer chroom en een grille die terugkeert in de andere modellen van het merk. Achteraan zijn de verschillen kleiner.

Franse luxe

Aan boord geniet de DS 5 van het beste wat PSA kon bieden qua materialen en luxesnufjes, met onder meer massagezetels, een head-up display en een uitstekende geluidsisolatie. Het ruimteaanbod is ook dik in orde voor passagiers, maar de koffer heeft er wel wat onder te lijden. Het infotainmentsysteem liet zich aanvankelijk bedienen via een controller op de middenconsole, maar met de facelift kwam er een aanraakscherm en konden er enkele knoppen worden geschrapt. Toch blijft de ergonomie even wennen, zoals de bediening van de ramen op de middenconsole.

Rijhulp en veiligheid

De Citroën DS5 kreeg in 2011 een vijfsterrenscore van Euro NCAP, met enkel een zwak resultaat voor de bescherming van voetgangers. Het veiligheidsaanbod was best uitgebreid voor zijn tijd, met een rijstrookassistent, grootlichtassistent en een head-up display. Ook een dodehoekmonitor was mogelijk.

Alternatieven

Met de luxueuze DS5 wilde Citroën concurreren met de (Duitse) premium, waaronder de BMW 3 Reeks GT, de Audi A5 Sportback en de Volvo V60. Qua koetswerkvorm was het echter de enige in zijn klasse.

FAQ

Hoeveel kost de DS 5?
De (Citroën) DS 5 is al te vinden vanaf 7.500 euro, maar dan gaat het om exemplaren met een uitzonderlijk hoge kilometerstand en/of mechanische gebreken. Pas vanaf zo’n 10.000 euro wordt het aanbod aantrekkelijker.
Is de DS 5 betrouwbaar?
Qua betrouwbaarheid is de 2.0 HDi de beste keuze, zelfs de Hybrid4 scoort goed qua betrouwbaarheid, maar heeft een duur batterijpakket dat uiteindelijk vervangen moet worden. De vroege 1.6 THP-motoren met 156 pk staan erom bekend problemen te ontwikkelen met hun ketting, maar de krachtigere en latere versies hebben daar minder last van.
Is er ook een DS 5 hybride?
De DS 5 was er ook als Hybrid4, die een 2.0 HDi-dieselmotor combineerde met een elektromotor op de achteras voor een totaal van 200 pk en een CO2-uitstoot van 85 g/km.

Beoordelingen voor Citroen DS5

6 Beoordelingen

4,3