- Homepage
- Auto
- Citroen
- Citroën DS
- DS 7 (Crossback)
Sterke punten
- Uitzonderlijk veercomfort voor zijn segment
- Uitgesproken en uniek design
- Groot plug-in hybride aanbod
Zwakke punten
- Mist rijdynamiek vergeleken met concurrentie
- Ergonomie van de technologie
- Meerwaarde 360 pk sterke ‘sport’versie
Citroen DS Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen DS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor DS 7 (Crossback)
-
Citroen DS ID Berline
€ 9.800,-- 140.000 km
- 05/1969
- 76 kW (103 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
10 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-2880 Bornem -
Citroen DS Citroën 20 Pallas 1973
€ 32.000,-- 58.415 km
- 10/1973
- 73 kW (99 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Halfautomaat
- Benzine
-
9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8501 Kortrijk -
Citroen DS 21 - Super 5
€ 34.800,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 82.000 km
- 07/1973
- 92 kW (125 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-2960 Brecht -
Citroen DS 3 CROSSBACK DS PERFORMANCE LINE AUTO. 131CV
€ 21.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 77.000 km
- 01/2020
- 96 kW (131 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
3,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
131 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Citroen DS 21 - Super 5
€ 29.990,-- 82.000 km
- 07/1973
- 80 kW (109 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2900 Schoten -
Citroen DS DS3 Cabrio 1.6 HDI 92 AUTO
€ 9.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 136.300 km
- 05/2013
- 68 kW (92 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon -
Citroen DS 1900i Perfecte Basis!
€ 11.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 27.257 km
- 12/1969
- 50 kW (68 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8570 ANZEGEM
Interesse in een DS 7 (Crossback)
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De DS 7 heeft een uniek design, met speciale (bewegende!) lichtblokken, een naadloos in het koetswerk geïntegreerde dagrijverlichting en een al even speciaal interieur.
Technologie is het tweede sleutelwoord voor de DS 7 en ook waarmee hij zich onderscheidt van zijn technische broers Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross en Opel Grandland. Een digitale ervaring aan boord, extra comfortsnufjes en semi-autonome rijhulpmiddelen zijn hem dus niet vreemd.
Maar de DS 7 zet vooral in op comfort, met een slimme actieve ophanging die het veercomfort ver boven de rest van zijn segment plaatst. Ook aan boord zit je comfortabel, met massagezetels.
Sinds de facelift kan je de DS 7 bestellen met maar liefst 3 plug-in hybride aandrijflijnen, met vermogens van 225 tot 360 pk en steeds een fiscaal voordelige CO2-uitstoot.
Alle belangrijke gegevens over de DS 7
Motoren
Bij zijn lancering was de DS 7 met twee benzinemotoren, twee dieselmotoren en een plug-in hybride aandrijflijn beschikbaar. De 1.2 PureTech-benzinemotor van 130 pk was de instapmotor van het gamma en kon je krijgen met een manuele of een automatische versnellingsbak. Een stapje hoger stond de 1.6 PureTech van 180 of 225 pk, steeds met een automaat.
Het gamma dieselmotoren bestond uit de 1.5 BlueHDi van 130 pk, met handbak of automaat, en de 2.0 BlueHDi van 180 pk, steeds met automaat. Tenslotte kwam er iets later nog de DS 7 E-Tense plug-in hybride van 300 pk met vierwielaandrijving.
Met de facelift van 2022 werd het gros van de verbrandingsmotoren geschrapt uit het gamma, met nu nog enkel de 130 pk sterke diesel met automaat die overblijft. Verder zijn er nu 3 plug-in hybride versies, allemaal met de 1.6 PureTech-benzinemotor en een 14,2 kWh grote batterij. Je kan kiezen tussen 225, 300 of 360 pk, waarbij de laatste twee versies een elektromotor op de achteras hebben en dus vierwielaandrijving hebben. Het elektrisch rijbereik bedraagt ongeveer 55-60 km, de CO2-uitstoot blijft steeds onder de 50 g/km.
Afmetingen
De DS 7 (Crossback) is 4,60 meter lang, 1,90 meter breed en 1,63 meter hoog, waarmee hij qua formaat ongeveer tussen de Citroën C5 Aircross en de Audi Q5 zit. Aan boord zijn er 5 zitplaatsen en is er een ruime koffer van 555 tot 1.752 liter aanwezig. De DS 7 is ook te bestellen met een trekhaak, maar er zijn grote verschillen qua maximaal trekgewicht, dat varieert van 1.200 tot 1.850 kilo. De E-Tense 360 kan zelfs helemaal geen gewicht trekken. Het gewicht van de DS 7 zelf varieert van 1,5 tot 1,85 ton, afhankelijk van de motorisatie.
Uitvoeringen
Het gamma van de DS 7 bestaat vandaag uit de instapversie Bastille, de Performance Line, de Performance Line +, de Rivoli en de Opera, met een gelimiteerde reeks La Première om de lancering van de facelift te vieren. Die La Première heeft alle opties, specifieke 21-duims velgen en is enkel als E-Tense 360 te bestellen.
De standaarduitrusting van de Bastille bestaat uit een digitaal dashboard van 12 duim, 18-duims lichtmetalen velgen, comfortzetels, parkeersensoren voor en achter, LED-lichten en een stoffen interieur. Naarmate je klimt in de uitrustingsniveaus, komen er echter steeds meer comfortopties bij, zoals verwarmde en geventileerde elektrisch instelbare massagezetels, semi-autonoom rijden, een achteruitrijcamera, een Focal-audiosysteem, een elektrische kofferklep en nog veel meer.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De DS 7 is in België te koop voor een instapprijs vanaf 40.750 euro, waarvoor je een BlueHDi 130 met automaat in de Bastille-uitvoering hebt. De plug-in hybride E-Tense 225 kost minstens 51.100 euro, terwijl de complete La Première met E-Tense 360-aandrijflijn voor minstens 72.750 euro over de toonbank gaat.
De goedkoopste DS 7’s op de tweedehandsmarkt zijn te vinden vanaf 23.500 euro, dat zijn de vroege modellen met een dieselmotor, toen hij nog DS 7 Crossback heette. Voor een benzinemotor betaal je minstens 26.000 euro, de hybride E-Tense is te vinden vanaf 42.500 euro. In ieder geval zijn de kilometerstanden nog relatief laag, aangezien het model nog maar enkele jaren op de markt is.
Design-highlights en interieur
Ondanks zijn gemeenschappelijke genen met de Peugeot 3008 en de Citroën C5 Aircross, deelt de DS 7 niets van zijn uiterlijk met deze modellen. Hij heeft een elegante lijn en onderscheidt zich vooral met zijn designdetails, zoals de complexe achterlichten of zijn roterende LED-koplampen. De faceliftversie onderscheidt zich met zijn in het koetswerk geïntegreerde dagrijverlichting in de vorm van een sluier.
Franse luxe met een moderne twist
Aan boord is DS tot het uiterste gegaan om een uniek design te bieden met de bekende PSA/Stellantis-technologie, waaronder zijn standaard digitale tellers en groot centraal display. De middenconsole is uniek en bevat onder meer de bediening voor de zijruiten, iets waar even aan gewend moet worden. Het infotainmentscherm gebruikt het systeem van Peugeot en Citroën dat niet uitblinkt in zijn gebruiksvriendelijkheid, met onder meer de bediening van de klimaatcontrole die verborgen zit achter het scherm, al zijn er ook sneltoetsen net onder het display. Gelukkig maakt het comfort aan boord veel goed, met relatief zachte zetels die optioneel verwarmd, gekoeld en zelfs van het masserende type zijn. De achterbank is vrij ruim, maar mist de luxesnufjes van de voorzetels, zoals wel aanwezig in de DS 9 berline.
Rijhulp en veiligheid
De DS 7 (Crossback) kreeg in 2017 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met uitstekende scores voor de bescherming van volwassen inzittenden en kinderen, en redelijk goede scores voor de bescherming van voetgangers en zijn veiligheidssystemen. De DS 7 kan ook uitgerust worden met semi-autonome rijfuncties, maar die zitten wel verborgen in de optielijst of achter de duurdere uitvoeringen.
Alternatieven
De DS 7 zit een beetje tussen genres in: hij is groter en luxueuzer dan de Citroën C5 Aircross en Peugeot 3008 waarop hij is gebaseerd, maar kleiner en toch nog iets minder ‘premium’ dan de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLC, al zoekt hij met zijn hybride aanbod en luxesnufjes eerder de aansluiting bij die laatste drie. Hoe dan ook is de DS 7 een originele keuze voor zij die iets anders willen dan de typische Duitsers, maar daarvoor geen comfort willen opofferen.