Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
_68A4178.jpg

DS 7 (Crossback)

1 / 5
_68A4178.jpg
_68A7924.jpg
DS7_0.jpg
_68A0018.jpg
_68A4100.jpg

Sterke punten

  • Uitzonderlijk veercomfort voor zijn segment
  • Uitgesproken en uniek design
  • Groot plug-in hybride aanbod

Zwakke punten

  • Mist rijdynamiek vergeleken met concurrentie
  • Ergonomie van de technologie
  • Meerwaarde 360 pk sterke ‘sport’versie

Citroen DS Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen DS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Franse luxe voor eigenzinnige leaserijders

De DS 7, vroeger bekend als DS 7 Crossback, kwam in 2017 op de markt en gaf het luxemerk van Citroën eindelijk weer een nieuw topmodel, dat zich focuste op luxe, comfort en technologie. Zo onderscheidde deze middelgrote SUV zich met een actieve ophanging die via een camera het wegdek leest en de demping automatisch aanpast voor een superieur veercomfort, speciale designdetails zoals de roterende LED-matrixkoplampen en semi-autonome rijhulpmiddelen. In 2022 kreeg het model een facelift, waarbij het zijn achtervoegsel Crossback liet vallen en een uitgebreider plug-in hybride aanbod kreeg - ten koste van de traditionele verbrandingsmotoren. Intussen werd zijn status als topmodel ingenomen door de DS 9 berline.

Interesse in een DS 7 (Crossback)

DS 7 (Crossback) tweedehands auto
DS 7 (Crossback) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De DS 7 heeft een uniek design, met speciale (bewegende!) lichtblokken, een naadloos in het koetswerk geïntegreerde dagrijverlichting en een al even speciaal interieur.

  • Technologie is het tweede sleutelwoord voor de DS 7 en ook waarmee hij zich onderscheidt van zijn technische broers Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross en Opel Grandland. Een digitale ervaring aan boord, extra comfortsnufjes en semi-autonome rijhulpmiddelen zijn hem dus niet vreemd.

  • Maar de DS 7 zet vooral in op comfort, met een slimme actieve ophanging die het veercomfort ver boven de rest van zijn segment plaatst. Ook aan boord zit je comfortabel, met massagezetels.

  • Sinds de facelift kan je de DS 7 bestellen met maar liefst 3 plug-in hybride aandrijflijnen, met vermogens van 225 tot 360 pk en steeds een fiscaal voordelige CO2-uitstoot.

Alle belangrijke gegevens over de DS 7

Motoren

Bij zijn lancering was de DS 7 met twee benzinemotoren, twee dieselmotoren en een plug-in hybride aandrijflijn beschikbaar. De 1.2 PureTech-benzinemotor van 130 pk was de instapmotor van het gamma en kon je krijgen met een manuele of een automatische versnellingsbak. Een stapje hoger stond de 1.6 PureTech van 180 of 225 pk, steeds met een automaat.

Het gamma dieselmotoren bestond uit de 1.5 BlueHDi van 130 pk, met handbak of automaat, en de 2.0 BlueHDi van 180 pk, steeds met automaat. Tenslotte kwam er iets later nog de DS 7 E-Tense plug-in hybride van 300 pk met vierwielaandrijving.

Met de facelift van 2022 werd het gros van de verbrandingsmotoren geschrapt uit het gamma, met nu nog enkel de 130 pk sterke diesel met automaat die overblijft. Verder zijn er nu 3 plug-in hybride versies, allemaal met de 1.6 PureTech-benzinemotor en een 14,2 kWh grote batterij. Je kan kiezen tussen 225, 300 of 360 pk, waarbij de laatste twee versies een elektromotor op de achteras hebben en dus vierwielaandrijving hebben. Het elektrisch rijbereik bedraagt ongeveer 55-60 km, de CO2-uitstoot blijft steeds onder de 50 g/km.

Afmetingen

De DS 7 (Crossback) is 4,60 meter lang, 1,90 meter breed en 1,63 meter hoog, waarmee hij qua formaat ongeveer tussen de Citroën C5 Aircross en de Audi Q5 zit. Aan boord zijn er 5 zitplaatsen en is er een ruime koffer van 555 tot 1.752 liter aanwezig. De DS 7 is ook te bestellen met een trekhaak, maar er zijn grote verschillen qua maximaal trekgewicht, dat varieert van 1.200 tot 1.850 kilo. De E-Tense 360 kan zelfs helemaal geen gewicht trekken. Het gewicht van de DS 7 zelf varieert van 1,5 tot 1,85 ton, afhankelijk van de motorisatie.

Uitvoeringen

Het gamma van de DS 7 bestaat vandaag uit de instapversie Bastille, de Performance Line, de Performance Line +, de Rivoli en de Opera, met een gelimiteerde reeks La Première om de lancering van de facelift te vieren. Die La Première heeft alle opties, specifieke 21-duims velgen en is enkel als E-Tense 360 te bestellen.

De standaarduitrusting van de Bastille bestaat uit een digitaal dashboard van 12 duim, 18-duims lichtmetalen velgen, comfortzetels, parkeersensoren voor en achter, LED-lichten en een stoffen interieur. Naarmate je klimt in de uitrustingsniveaus, komen er echter steeds meer comfortopties bij, zoals verwarmde en geventileerde elektrisch instelbare massagezetels, semi-autonoom rijden, een achteruitrijcamera, een Focal-audiosysteem, een elektrische kofferklep en nog veel meer.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De DS 7 is in België te koop voor een instapprijs vanaf 40.750 euro, waarvoor je een BlueHDi 130 met automaat in de Bastille-uitvoering hebt. De plug-in hybride E-Tense 225 kost minstens 51.100 euro, terwijl de complete La Première met E-Tense 360-aandrijflijn voor minstens 72.750 euro over de toonbank gaat.

De goedkoopste DS 7’s op de tweedehandsmarkt zijn te vinden vanaf 23.500 euro, dat zijn de vroege modellen met een dieselmotor, toen hij nog DS 7 Crossback heette. Voor een benzinemotor betaal je minstens 26.000 euro, de hybride E-Tense is te vinden vanaf 42.500 euro. In ieder geval zijn de kilometerstanden nog relatief laag, aangezien het model nog maar enkele jaren op de markt is.

Design-highlights en interieur

Ondanks zijn gemeenschappelijke genen met de Peugeot 3008 en de Citroën C5 Aircross, deelt de DS 7 niets van zijn uiterlijk met deze modellen. Hij heeft een elegante lijn en onderscheidt zich vooral met zijn designdetails, zoals de complexe achterlichten of zijn roterende LED-koplampen. De faceliftversie onderscheidt zich met zijn in het koetswerk geïntegreerde dagrijverlichting in de vorm van een sluier.

Franse luxe met een moderne twist

Aan boord is DS tot het uiterste gegaan om een uniek design te bieden met de bekende PSA/Stellantis-technologie, waaronder zijn standaard digitale tellers en groot centraal display. De middenconsole is uniek en bevat onder meer de bediening voor de zijruiten, iets waar even aan gewend moet worden. Het infotainmentscherm gebruikt het systeem van Peugeot en Citroën dat niet uitblinkt in zijn gebruiksvriendelijkheid, met onder meer de bediening van de klimaatcontrole die verborgen zit achter het scherm, al zijn er ook sneltoetsen net onder het display. Gelukkig maakt het comfort aan boord veel goed, met relatief zachte zetels die optioneel verwarmd, gekoeld en zelfs van het masserende type zijn. De achterbank is vrij ruim, maar mist de luxesnufjes van de voorzetels, zoals wel aanwezig in de DS 9 berline.

Rijhulp en veiligheid

De DS 7 (Crossback) kreeg in 2017 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met uitstekende scores voor de bescherming van volwassen inzittenden en kinderen, en redelijk goede scores voor de bescherming van voetgangers en zijn veiligheidssystemen. De DS 7 kan ook uitgerust worden met semi-autonome rijfuncties, maar die zitten wel verborgen in de optielijst of achter de duurdere uitvoeringen.

Alternatieven

De DS 7 zit een beetje tussen genres in: hij is groter en luxueuzer dan de Citroën C5 Aircross en Peugeot 3008 waarop hij is gebaseerd, maar kleiner en toch nog iets minder ‘premium’ dan de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLC, al zoekt hij met zijn hybride aanbod en luxesnufjes eerder de aansluiting bij die laatste drie. Hoe dan ook is de DS 7 een originele keuze voor zij die iets anders willen dan de typische Duitsers, maar daarvoor geen comfort willen opofferen.

FAQ

Is de DS 7 hybride fiscaal voordelig?
Ja, alle drie de plug-in hybride versies van de DS 7 hebben een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km en zijn dus nog tot 2026 fiscaal voordelig.
Hoeveel kost de DS 7?
De DS 7 is te koop vanaf 40.750 euro, de plug-in hybride E-Tense kost minstens 51.100 euro. Voor een correcte uitrusting moet je nog eens 10.000 euro extra rekenen.
Is de DS 7 nog met een dieselmotor te koop?
Ja, de DS 7 is nog steeds te koop met een dieselmotor, al is het aanbod beperkt tot de 1.5 BlueHDi 130 met een automatische versnellingsbak. De 2.0 BlueHDi met 180 pk is niet meer nieuw te koop.

Beoordelingen voor Citroen DS

1 Beoordelingen

4,0