Citroen SM te koop: tweedehands en nieuw

Citroen SM

Citroen SM

Citroen SM: een stijlvolle en authentieke coupé

Het publiek ontmoette de Citroen SM voor het eerst in 1970 op de Autosalon van Genève. Het nieuwe model, ontworpen door Robert Opron, sloeg zo goed aan, dat de animo om er één te kopen erg groot was op het moment dat de auto bij de Franse dealers stond. De productie van de SM heeft echter niet lang geduurd. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

In 1975 rolde de laatste van de band, nadat er bijna 13.000 exemplaren van gemaakt waren. Van de SM zijn 5 op maat gemaakte modellen uitgebracht, met daarnaast nog een Specials serie.

De auto werd geleverd met een V6-motor van Maserati. Deze was er in 2.7 liter (met 154, 170 of 178 pk) en 3.0 liter uitvoering, met 180 pk. Voorwielaandrijving en een 6-versnellingsbak zorgden voor een perfecte overbrenging. Het remsysteem bestond uit een hydropneumatisch bekrachtigd dubbel circuit en vier schijfremmen. Deze supercar van Citroen stond er echter niet alleen voor. Zo had Mercedes de Mercedes-Benz W107, BMW de BMW E9 en Jaguar de Jaguar E-type, Al deze concurrerende auto's zijn uniek en hadden, speciaal voor die tijd, een zeer hoog vermogen in pk. De Citroen SM was echter wel een zeer bijzonder automodel, aangezien wijlen topvoetballer Johan Cruijff een SM bezat.

Een opzichzelfstaand model zonder voorganger of opvolger

De Citroen SM heeft geen voorganger of opvolger. Wel is de auto gebaseerd op de eerder geproduceerde Citroen DS, die een groot succes was. Citroen wilde voortborduren op het grote succes van de DS. In 1961 begonnen ze met de bouw van de auto onder de naam 'Project S'. Het doel van dit project was om een zeer luxe variant van de DS te maken, die een topsnelheid van 180 km/h kon bereiken. Dit doel werd bereikt door het gebruik van een V6-motor van Maserati. Tijdens het ontwerpproces van de auto is geprobeerd om een zo luxe mogelijke uitstraling aan de auto te geven. Dit in combinatie met de kenmerken van de oudere Citroen auto's, zoals met het wiel meedraaiende koplampen, maakt de Citroen SM tot een unieke auto.

Zelfs presidentiële modellen van de SM

De Citroen SM is op zich al zeer bijzonder, met een productieaantal dat geschat is op ongeveer 13.000 stuks. Desondanks wilden de autoliefhebbers nog een extra model. Om deze reden zijn er nog vijf bekende custom-made modellen. Ook al heeft Citroen zelf geen SM cabrio's gemaakt, deze bestaan wel degelijk. Henri Chapron, een bekende Franse carrosseriebouwer, heeft in opdracht van klanten vele cabrioletten gemaakt, met als basis een SM. Hij verkocht deze auto's vanaf 1972 onder de naam Mylord. Momenteel zijn er naar schatting nog vier complete, authentieke auto's van dit model te vinden. Een tweedehands auto van dit type is dus echt een collector's item.

Voor een vierdeurs versie van de SM bestaat er het model Opéra. Dit model is wederom gemaakt door Henri Chapron. Dit autotype zorgt voor extra ruimte, waar vooral de passagiers op de achterbank van genieten. Pierre Bercot, destijds directeur van Citroen, was echter geen voorstander van dit model. Dit kwam omdat hij zelf al andere toplimousine-uitvoeringen wilde produceren. Als zeer excentriek model heeft Henri Heuliez, directeur van Citroen in 1971 de Escape gemaakt. Dit model heeft boven de stoelen geen dak. Wel kan men dit dak sluiten met elektronische bedieningen. Als dat nog niet opvallend genoeg is, bestaat het interieur en zelfs de kofferbak uit leer. Het meest bijzondere model is de Présidentielle. Dit model is in opdracht gemaakt voor de toenmalige Franse president Georges Pompidou. Er zijn destijds twee exemplaren van gemaakt, die nog steeds gebruikt worden tijdens staatsgelegenheden. Deze auto is ontworpen met een aparte versnellingsbak om gemakkelijk zeer langzaam te kunnen rijden. Ook is er achterin meer ruimte zodat men daar nog extra stoeltjes neer kan zetten.

Om hoge topsnelheden te halen heeft Citroen voor rally's het model Rallye gemaakt. De motor van de SM werd opgevoerd naar 240 pk, waardoor de auto een topsnelheid van 240 km/h kon bereiken. Er is nog één exemplaar van bekend, die in het Citroen museum te bezichtigen is. Mochten ze nog vindbaar zijn, dan zijn tweedehands auto's van dit model Citroen SM perfect voor de ware autoliefhebber.