Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
CL 19.503.010.jpg

DS 9

1 / 6
CL 19.503.010.jpg
CL 19.503.012.jpg
CL 19.503.040.jpg
CL 19.503.041.jpg
2020_DS9_V0046.jpg
2020_DS9_V0052.jpg

Sterke punten

  • Luxueuze berline
  • Veel beenruimte achterin
  • Ook met 360 pk sterke plug-in hybride

Zwakke punten

  • Meerwaarde Peugeot 508
  • Infotainmentsysteem loopt achter
  • Kleine batterij E-Tense 225

Eindelijk weer een Franse luxeberline

Enkele decennia geleden waren de Fransen nog de koning van de luxeberlines, tegenwoordig lukt het ze maar niet om te tippen aan de Duitse overmacht. Toch probeert DS het nog een keer met de DS 9, een op de Peugeot 508 gebaseerde berline, met een langere wielbasis en meer luxe aan boord. Lukt het deze keer wel, met een robuust plug-in hybride aanbod, of willen we toch liever SUV’s?

Interesse in een DS 9

Goede redenen

  • Ondanks zijn gemeenschappelijke afkomst met de Peugeot 508, onderscheidt de DS 9 zich met een langere wielbasis en een uniek interieur, dat je zeer luxueus kan aankleden met speciale materialen.

  • Dankzij die lange wielbasis is er achterin heel veel beenruimte, waardoor zelfs de passagiers achterin kunnen genieten van verwarmde en geventileerde massagezetels!

  • De DS 9 is in ons land enkel beschikbaar als plug-in hybride, waarbij je de keuze hebt tussen een 250 of zelfs een 360 pk sterke aandrijflijn.

  • Of je nu kiest voor de Performance Line + of de Rivoli +, je hebt steeds een zeer uitgebreide standaarduitrusting, waarbij de Rivoli + je passagiers nog iets meer verwent.

Alle belangrijke gegevens over de DS 9

Motoren

De DS 9 werd in ons land aanvankelijk geleverd met de E-Tense 225 plug-in hybride aandrijflijn, een 225 pk sterke combinatie van een 1.6 PureTech-turbobenzine en een elektromotor, goed voor een CO2-uitstoot van 33 gram per kilometer en een elektrisch rijbereik van 50 km.

Die motor werd echter al vrij snel vervangen door de E-Tense 250, die een iets krachtigere benzinemotor heeft en in totaal dus 250 pk krijgt. De batterij groeide ook tot 15,6 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 61 km.

De topversie is echter de E-Tense 360 4x4, die twee elektromotoren heeft, waarvan eentje op de achteras, goed voor een systeemvermogen van 360 pk en 520 Nm koppel. Het nadeel van deze extra elektromotor achteraan is wel dat de E-Tense 360 geen grotere batterij heeft, waardoor je een elektrisch rijbereik overhoudt van slechts 47 km. Aan de klant te bepalen of hij of zij liever meer elektrische range heeft, of in 5,6 seconden van 0-100 km/u wil kunnen sprinten.

Afmetingen

Met een lengte van 4,94 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,46 meter is de DS 9 19 centimeter langer en 5 centimeter hoger dan de Peugeot 508 waarop hij is gebaseerd. 10 centimeter van die lengte komt van de wielbasis. Aan boord is er plaats voor 5 personen, maar met de Rivoli+-uitvoering krijg je een ‘luxe-armsteun’ die neerklapt van de middelste plek, met de bediening van de massagezetels achteraan. De koffer van elke DS 9 is 510 liter groot, het gewicht schommelt rond de 1,9 ton. De DS 9 kan 1,2 tot 1,3 ton trekken, afhankelijk van de motorisatie.

Uitvoeringen

Er zijn twee uitrustingsniveaus voor de DS 9: de Performance Line + en de Rivoli +. De Performance Line + heeft LED-matrixkoplampen, een digitaal dashboard, een achteruitrijcamera, het Extended Safety Pack, elektrisch verstelbare en verwarmde zetels vooraan, het infotainmentsysteem van 12 duim en de keuze tussen 19- of 20-duims velgen.

De Rivoli + is meer op luxe gericht en krijgt verwarmde en geventileerde massagezetels vooraan, semi-autonoom rijden, een 360°-camera en meer verschillende soorten bekleding bovenop de uitrusting van de Performance Line +.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De DS 9 is geen goedkope wagen, met een Belgische vanafprijs van 62.050 euro voor de E-Tense 250 Performance Line +, al krijg je daar natuurlijk wel een zeer uitgebreide standaarduitrusting voor terug. De Rivoli + kost 4.000 euro meer, de krachtigere E-Tense 360 voegt nog eens 9.000 euro toe aan de prijs. Een echt volledig uitgeruste DS 9 kost meer dan 85.000 euro.

De tweedehandsprijzen zijn gelukkig iets lager, al is het aanbod nog beperkt, gezien het feit dat de eerste exemplaren van de DS 9 pas in 2021 zijn geleverd. De goedkoopste momenteel op de markt is een E-Tense 225 Performance Line + voor 49.000 euro. Het aanbod bestaat momenteel zo goed als volledig uit demowagens met zeer lage kilometerstanden.

Design-highlights en interieur

De DS 9 is een sierlijke berline die heel wat elementen overneemt van de DS 7 SUV, maar ook heel wat eigen details heeft die hem uniek maken. Zo zitten er richtingaanwijzers in de bovenhoeken van de achterruit, zoals bij de klassieke DS, en is zijn uitgestrekte lijn met chromen details echt wel speciaal om in het echt te aanschouwen, zeker in een donkere kleur, wat hem nog eleganter maakt.

Opera geeft meer luxe

Maar het speciaalste zit wel van binnen, vooral als je de Rivoli + kiest met het Opera-interieur. Dan krijg je zacht Nappaleer op de zetels en het dashboard, desgewenst in een donkerrode kleur voor een sfeertje dat je nergens anders terugvindt in deze klasse. Met het Opera-interieur krijg je ook de massagezetels achteraan met verwarming en ventilatie, wat je passagiers nog gelukkiger zal maken, naast de al zeer goede beenruimte en het algemene ophangingscomfort. Een kritiekpuntje is wel het infotainmentsysteem, dat trager reageert en minder logisch in elkaar zit dan bij de concurrentie. Gelukkig ondersteunt het wel Apple CarPlay en Android Auto.

Rijhulp en veiligheid

De DS 9 heeft nog geen Euro NCAP-beoordeling, maar krijgt in België wel standaard het Extended Safety Pack mee, met adaptive cruise control, een rijstrookassistent, noodremhulp, parkeerassistent en meer. De Rivoli + voegt daar nog een 360°-camera aan toe. Qua veiligheid zou het dus wel snor moeten zitten op de DS 9.

Alternatieven

De DS 9 wil een Frans alternatief zijn voor de Audi A6, Mercedes E-Klasse en BMW 5 Reeks die het segment van de premium grote middenklassers domineren, met een grotere focus op luxe en onderscheidend design. Een ander alternatief dat enkel als berline op de markt is en ook zeer veel luxe aan boord heeft, is de Lexus ES, al is die er niet als plug-in hybride. Ook de Volvo S90 zou je kunnen overwegen als alternatief, die ook plug-in hybride aandrijflijnen heeft.

FAQ

Is de DS 9 fiscaal aftrekbaar?
Ja, de DS 9 heeft in ons land enkel plug-in hybride aandrijflijnen met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km, wat hem fiscaal voordelig maakt als bedrijfswagen.
Wat is het elektrisch rijbereik van de DS 9?
De DS 9 E-Tense 250 haalt een theoretisch elektrisch rijbereik van 61 km, de E-Tense 225 en 360 halen net geen 50 km door hun kleinere batterij.
Komt er ook een volledig elektrische DS 9?
Vanaf 2024 zal DS enkel nog nieuwe elektrische modellen lanceren, maar het valt nog te bezien of de DS 9 ook een volledig elektrische variant krijgt.