Peugeot RCZ te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Coupés horen sinds de jaren '60 tot de collectie van Peugeot

Coupés vormden sinds de jaren '60 een vast onderdeel van de voertuigcollectie van de traditionele Franse autofabrikant Peugeot. De Fransen beperkten zich echter lange tijd tot grote, ruime modellen. De tweedeurs modellen met de lange, aflopende daklijnen ontstonden meestal op basis van middenklasseseries zoals de Peugeot 407. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Bij de kleinere modellen koos het bedrijf voor een combinatie tussen cabriolet en coupé. Vooral de cabrio met stalen dak Peugeot 308 CC en de kleinere tweezitter Peugeot 208 CC werden ook op de buitenlandse markten succesvol.

Cabriolets met stalen dak leveren het know-how voor de sportcoupé Peugeot RCZ

Toen de Fransen in 2000 de cabriolet met stalen dak invoerden, waren ze één van de eersten die deze winterbestendigere versie van open modellen aanboden. Dankzij de ontwikkeling van deze techniek was in principe ook de technische kennis voorhanden om een kleinere sportcoupé te construeren en daarmee een voor Peugeot nieuwe voertuigklasse aan te bieden. Men begon dan ook daadwerkelijk aan de ontwikkeling hiervan en in 2010 kon het nieuwe model geleverd worden. Met de komst van dit model gaven de Fransen de cijfers in hun naamgeving na decennia op: de sportcoupé kreeg de naam Peugeot RCZ, waarmee zijn sportieve optreden onderstreept moest worden.

De Peugeot RCZ wordt ontworpen door de Duitse ontwerper Reinmöller

De Peugeot RCZ was meteen in meerdere opzichten een primeur voor de Franse fabrikant. Hij was de eerste sportcoupé van het merk met het leeuwenlogo, een nieuwe ontwikkeling en hij vormde meteen het begin van een uitbreiding van de voertuigcollectie. Voor de bouw van de Peugeot RCZ zocht Peugeot bovendien een externe partner: de nieuwe sportcoupés werden in opdracht bij Magna Steyr in Oostenrijk geproduceerd. Het compacte model Peugeot 308 diende als basis voor de als 2-2 zitter geconstrueerde Peugeot RCZ. Het design stamde voornamelijk van de Duitser Boris Reinmöller, die sinds 2000 bij het creatieve team van Peugeot werkte.

De Peugeot RCZ geeft het nieuwe merkgezicht van Peugeot weer

Bij de vormgeving van de sportcoupé hield Reinmöller rekening met de richtlijnen voor het nieuwe merkgezicht van de Peugeot-modellen die in deze tijd ontstaan. Concreet betekende dit: langgerekte, ellipsvormige koplampen en een smallere radiateur in plaats van de grote 'haaienbek' die voor veel voertuigen van Peugeot karakteristiek geweest was. Met zijn korte overhangen en zijn fors afgeronde voor- en achterkant had de Peugeot RCZ tegelijkertijd wezenlijke kenmerken van een sportcoupé.

Opvallende dakbogen zijn bepalend voor de verschijning van de Peugeot RCZ

De 4,30 meter lange, 1,84 meter brede en slechts 1,36 meter hoge coupé had eigen designaccenten dankzij zijn dakconstructie. Opvallende dakbogen aan zowel de bestuurders- als de bijrijderskant ondersteunden het dynamische optreden van de Peugeot RCZ. Dit was echter meer dan een designfoefje. Want dankzij de dakbogen kon de aerodynamica geoptimaliseerd worden. Ook de passagiers profiteerden van de ongebruikelijke vormgeving van het dak. Zij hadden meer hoofdruimte tot hun beschikking.

De motoren van de Peugeot RCZ

De fabrikant rustte de Peugeot RCZ uit met viercilinder turbomotoren. Er werden twee benzinemotoren aangeboden met een prestatievermogen tot maximaal 147 kW (200 pk), en een 2,0 liter dieselmotor met een prestatievermogen van 120 kW (163 pk).