Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dacia-dokker-front

Dacia Dokker

1 / 4
dacia-dokker-front
dacia-dokker-side
dacia-dokker-back
Dacia-Dokker-Interior

Sterke punten

Interieur- en kofferruimte Comfortabele ophanging Budgetvriendelijk

Zwakke punten

Basisafwerking interieur Spartaanse uitrusting Karige veiligheidsuitrusting

Dacia Dokker Een overzicht

4,7 (6 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Dacia Dokker, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.2 - 15.9s
Maximumsnelheid:150 - 189 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):108 - 168 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 7.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4363 x 1751 x 1814 mm
Portieren:5 - 6
Kofferruimte:800 - 3000 liter
Aanhangergewicht:525 - 678 kg

Budgetvriendelijke gezinsvriend

Dacia profileert zich al jaren als budgetvriendelijk merk, en dat weten jonge gezinnen te waarderen. Met de Dokker had Dacia dan ook een budgetvriendelijke bestelbreak in het gamma, die plaats bood aan de kinderen én hun volledige uitzet.

Interesse in een Dacia Dokker

Dacia Dokker tweedehands auto
Dacia Dokker dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Budgetvriendelijke gezinsvriend

Dacia profileert zich al jaren als budgetvriendelijk merk, en dat weten jonge gezinnen te waarderen. Met de Dokker had Dacia dan ook een budgetvriendelijke bestelbreak in het gamma, die plaats bood aan de kinderen én hun volledige uitzet.

Goeie redenen

  • Of je nu kinderen moet meenemen, spullen uit de Zweedse meubelwinkel of andere zaken: de Dacia Dokker heeft een veelzijdige laadruimte voor elk doel.

  • Een bestelbreak heeft helemaal geen behoefte aan een scherp en dynamisch rijgedrag, dus de Dacia Dokker houdt er een aangenaam comfortabele ophanging op na.

  • Met een koffervolume van 800 liter kun je er de nodige bagage in kwijt, maar met de rugleuning van de achterbank neergeklapt neemt dat volume toe tot maar liefst 3.000 liter.

  • Zoals het een degelijk budgetmerk betaamt, houdt de Dacia Dokker er ook relatief zachte tweedehandsprijzen op na.

Alle belangrijke gegevens over de Dacia Dokker

Motoren

Het benzineaanbod van de Dacia Dokker bestond in het begin van zijn carrière uit een atmosferische 1.6-viercilinder benzinemotor van 83 pk, die later het gezelschap kreeg van een versie op lpg. Nadien kwam er ook een drukgevoede 1.2-driecilinder turbobenzine van 114 pk bij. Al die motoren waren gekoppeld aan een manuele vijfbak en dreven de voorwielen aan.

Halverwege zijn carrière zag de Dokker zijn motorgamma opgefrist. De instapmotor werd de SCe 100, een atmosferische 1.6-viercilinder van 102 pk, die ook met lpg beschikbaar was en zo later 109 pk sterk werd. In de herfstdagen van zijn carrière nam de TCe 100, met drukgevoede 1.3-viercilinder, de rol van instapmotor over. Een krachtigere benzinemotor was er in de vorm van de TCe 115 en later de TCe 130. Ook hier waren voorwielaandrijving en een manuele vijfbak standaard, de TCe 100 en TCe 130 kregen een manuele zesbak.

Het dieselaanbod van de Dacia Dokker bleef doorheen zijn carrière beperkt tot twee motoren: de dCi 75 en dCi 90, allebei op basis van een 1.5-viercilinder. Later in de carrière van de Dokker kregen ze een manuele zesbak in plaats van een manuele vijfbak, en steeg het vermogen van de dCi 90 naar 95 pk. Die versies heten dan ook Blue dCi 75 en Blue dCi 95.

Afmetingen

De Dacia Dokker heeft een lengte van 4,36 meter, breedte van 1,75 meter en hoogte van 1,81 meter, waardoor hij qua lengte zowat tussen de vorige en huidige generatie van de Renault Kangoo in zit. De Dokker is daarnaast ook iets korter dan de Dacia Lodgy, waarmee hij zijn platform deelt. De Dacia Dokker Stepway doet er door zijn andere bumpers en dakrails in alle richtingen iets bij: 4,39 meter lengte, 1,77 meter breedte en 1,85 meter hoogte.

Het koffervolume van de Dacia Dokker bedraagt 800 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en maar liefst 3.000 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. In de basisuitvoering ‘Dokker’ klapt die rugleuning in één deel neer, vanaf de tweede uitvoering ‘Ambiance’ gebeurt dat in een 40/60-verhouding. Het koffervolume is daarnaast ruimer dan dat van de Dacia Lodgy, die weliswaar over twee extra zitplaatsen beschikt, en kan concurreren met dat van de huidige Renault Kangoo.

Uitvoeringen

De Dacia Dokker was gedurende het gros van zijn carrière beschikbaar in vier verschillende uitvoeringen, af en toe aangevuld met speciale reeksen als de Embleme en Anniversary. De basisuitvoering heette simpelweg ‘Dokker’ en was vooral bedoeld om de vanafprijs te drukken. De versie ‘Ambiance’ (later herdoopt tot ‘Essential’) was naar moderne normen eveneens spartaans, terwijl de 'Laureate’ de Dokker op 15-duims aluminiumvelgen zette, de spiegels en bumpers in koetswerkkleur uitvoerde en een extra schuifdeur toevoegde. De ‘Stepway’ gaf de Dokker tot slot een licht crossoverkantje.

Tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Dacia Dokker waren destijds relatief budgetvriendelijk – zeker voor de basisuitvoeringen – dus ook de tweedehandsprijzen vallen behoorlijk mee. Exemplaren met relatief hoge kilometerstand vind je vanaf zo’n 7.000 euro, Dokkers met lagere kilometerstand beginnen ongeveer vanaf 10.000 euro.

De oudere benzine- en dieselmotoren vallen nog onder de Euro 5-norm. Daardoor moet je in Vlaanderen minstens rekenen op zo’n 217,65 euro aan BIV en 201,30 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting voor de benzinemodellen, en respectievelijk 422,60 euro en 248,95 euro voor de diesels. Vergeet ook niet dat je voor de modellen op lpg een aanvullende verkeersbelasting betaalt.

Design-highlights en interieur

De Dacia Dokker heeft het typische profiel van een bestelbreak: een relatief lage motorkap en schuine voorruit, met daarachter een hoge daklijn, schuifdeuren en een dubbele achterdeur. Binnenin houdt de Dokker de aankleding sober, maar probeert hij de beschikbare ruimte maximaal te benutten.

Een of twee schuifdeuren

De Dacia Dokker gaat voor een groot, breed radiatorrooster met het merklogo centraal en flankeert die met relatief bolle, vriendelijk ogende koplampen. De basisuitvoering ‘Dokker’ houdt de buitenaankleding basic, met stalen 15-duimsvelgen, buitenspiegels en bumpers in kunststof, en één zijdelingse schuifdeur. Ook de ‘Ambiance’ houdt de buitenaankleding nog karig, terwijl de ‘Laureate’ aluminiumvelgen monteert, de bumpers en spiegels in koetswerkkleur uitvoert en een extra zijdelingse schuifdeur toevoegt. De ‘Stepway’ geeft de bumpers en wielkasten tot slot een avontuurlijker cachet.

Back to basics

Binnenin houdt de Dacia Dokker zijn aankleding nog meer spartaans om de prijs te drukken. De basisuitvoering stelt het bijvoorbeeld zonder radio, centrale vergrendeling of klimaatregeling, zaken die de uitvoering ‘Ambiance’ druppelsgewijs toevoegt. De versie ‘Laureate’ voorziet het interieur van zaken die vandaag gemeengoed zijn, zoals elektrische ruiten en spiegels, een stuur dat in de hoogte verstelbaar is, manuele airco en een snelheidsregelaar en –begrenzer. De ‘Stepway’ voegt tot slot parkeersensoren, een navigatiesysteem en lederen stuur toe aan de standaarduitrusting.

Rijhulp en veiligheid

Opmerkelijk genoeg werd de Dacia Dokker nooit getest in de crashtests van de Euro NCAP. De Lodgy, die hetzelfde platform kreeg, scoorde bij zijn debuut in 2012 drie sterren in de crashtests, met opmerkingen over de voetgangerbescherming en veiligheidsuitrusting. Dat laatste is een zaak waar Dacia traditiegetrouw op bespaart. Een snelheidsregelaar en –begrenzer vind je bijvoorbeeld pas terug in de uitvoering ‘Laureate’. ESP behoort dan weer wel tot de standaarduitrusting van alle versies.

FAQ

  • Hoeveel kost een Dacia Dokker vandaag?

Voor een Dacia Dokker betaal je vandaag nog zo’n 7.000 euro op de tweedehandsmarkt. Dan vind je weliswaar vooral modellen met een hoge kilometerstand. Wil je onder de 100.000 kilometer blijven, dan moet je rekenen op een basisprijs van minstens 10.000 euro.

  • Hoe groot is de kofferruimte van de Dacia Dokker?

Achter de achterbank beschikt de Dacia Dokker over een koffervolume van 800 liter. Klap je de rugleuning neer, dan maak je in totaal een stevige 3.000 liter vrij. De rugleuning van de achterbank is standaard in één stuk neerklapbaar, vanaf de tweede uitvoering in een 40/60-verhouding.

Alternatieven

Wie tweedehands op zoek is naar zachte prijzen en veel binnenruimte, kan bij Dacia ook nog terecht bij de Lodgy, die bovendien over zeven zitplaatsen beschikt. Mag het een nieuwe Dacia zijn, dan is de moderne Jogger de opvolger van de Lodgy en de Dokker geworden. Bij moederhuis Renault is de Kangoo een eeuwige gezinsklassieker, terwijl je bij concurrent Stellantis de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter terugvindt.