Ford Cougar te koop: tweedehands en nieuw

Ford Cougar

Ford Cougar

De voorgangers van de coupé Ford Cougar in Amerika

In Amerika vormde de Cougar sinds midden jaren Â'60 een vast onderdeel van de voertuigcollectie van Ford-dochter Mercury. Mercury was voornamelijk op de Amerikaanse markt vertegenwoordigd. De Amerikanen kenden de Cougar modellen tot die tijd als coupé en cabriolet serie met een luxe uitrusting en volumineuze motoren met een cilinderinhoud tot 7,5 liter. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De voorgangers van de coupé Ford Cougar in Amerika

In Amerika vormde de Cougar sinds midden jaren ’60 een vast onderdeel van de voertuigcollectie van Ford-dochter Mercury. Mercury was voornamelijk op de Amerikaanse markt vertegenwoordigd. De Amerikanen kenden de Cougar modellen tot die tijd als coupé en cabriolet serie met een luxe uitrusting en volumineuze motoren met een cilinderinhoud tot 7,5 liter. Tot eind jaren ’70 was de Cougar bijna 5,60 meter lang. Maar na de tweede oliecrisis was het Ford duidelijk dat zijn Mercury Cougar in deze vorm geen toekomst meer had. In de jaren ’80 werden de afmetingen en de cilinderinhoud van de auto kleiner en voor het eerst werden er ook combi’s en sedans in deze serie geproduceerd.

In de laatste bouwserie komt de Cougar in Europa als coupé op de markt

Eind jaren ’90 vond er in de auto-industrie dan weer een ommekeer plaats. Mondiale marketingstrategieën en een universele stijl moesten het mogelijk maken dat één model consumenten overal ter wereld aansprak en dat dit model met behoorlijke kostenvoordelen in universele series geproduceerd kon worden. Het eerste product waarbij gebruik werd gemaakt van deze nieuwe strategie werd bij Ford de Mondeo, die het beeld van een wereldauto in zijn naam weerspiegelde. Wat bij de sedan en combi gelukt was moest daarna ook bij de geplande coupé van Ford verwezenlijkt worden, deze moest de Ford Probe opvolgen. De Ford-ingenieurs in Duitsland en Engeland kregen de opdracht om de Cougar aan te passen aan de huidige tijd en hiermee in Europa aan te sluiten op het succes van de Ford Capri uit de jaren ’70. Zo ontstond het voorlopig laatste Cougar model, die van 1998 tot 2002 in Amerika geproduceerd werd en naar Duitsland kwam voor de Europese eindmontage. Deze eindmontage zorgde voor slechts weinig landtypische veranderingen. Terwijl in Amerika de verkoop begon onder de daar ingevoerde naam Mercury Cougar, kwam de coupé in Europa onder de benaming Ford Cougar op de markt.

Het slanke silhouet wordt gebroken door de Amerikaans aandoende achterkant

Bij de ontwikkeling van het nieuwe model dat aansloot bij de lange coupé-traditie van de serie, konden de constructeurs van Ford teruggrijpen naar de basis van de Ford Mondeo. Deze rolde al sinds 1993 in de Belgische Ford fabriek als sedan en combi van de band. De ontwerpers gaven de tweedeurs carrosserievorm het klassieke slanke silhouet van een coupé, deze werd echter optisch gebroken door de hoge achterkant met de zeer Amerikaans aandoende uitgestrekte achterlichten evenals door de zeer afgeronde achterkant met de geïntegreerde bumpers. Dit voldeed minder aan de Europese smaak, dan de Ford-strategen verwacht hadden.

De Ford Cougar werd in twee benzineversies aangeboden

De Ford Cougar werd tot aan het einde van de productie in 2002 aangeboden in twee benzineversies. Als basismodel was een benzineversie in de collectie opgenomen met een cilinderinhoud van 2,0 liter, deze had vier cilinders. Hiermee had de auto een prestatievermogen van 96 kW (130 pk) en haalde hij 209 km/u. Het modelpalet werd aangevuld met een krachtigere V6-motor met een cilinderinhoud van 2,5 liter. Hiermee had de auto een prestatievermogen van 125 kW (170 pk) en haalde de Ford Cougar maximaal 225 km/u. Naast de schakelversie met vijf versnellingen voor de basisuitvoering was er voor het grote model ook een automaat met vier standen verkrijgbaar. Hiermee kon de coupé maximaal 206 kilometer per uur halen.