Honda Integra te koop: tweedehands en nieuw

Honda Integra

Honda Integra

De Type-R coupé komt in 1997 als topmodel van de Honda Integra naar Europa

De Japanse voertuigproducent Honda was in Europa uiterlijk sinds de introductie van de Honda Prelude eind jaren Â'70 een begrip voor sportief georiënteerde tweedeurs autoÂ's met een elegant silhouet geworden. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Type-R coupé komt in 1997 als topmodel van de Honda Integra naar Europa

De Japanse voertuigproducent Honda was in Europa uiterlijk sinds de introductie van de Honda Prelude eind jaren ‘70 een begrip voor sportief georiënteerde tweedeurs auto’s met een elegant silhouet geworden. Ook in de middenklasse serie en bij de compacte modellen van het merk hoorde deze carrosserievorm sinds de Honda CRX van 1983 en de in 1988 voor het eerst gepresenteerde Honda Accord Coupé tot de vaste collectie van de producent. Het modelpalet werd vanaf 1985 uitgebreid met een coupé uit de bouwserie Honda Integra, die tot 2007 in de collectie bleef en vooral voor de Noord-Amerikaanse en Japanse markt bedoeld was. Het topmodel Honda Integra Type-R kwam vanaf 1997 ook op de Europese markten en werd hier tot 2001 aangeboden.

De Honda Civic levert de basis voor de eerste Honda Integra

Bouwtechnisch gezien was de Honda Integra gebaseerd op de Honda Civic uit de compacte middenklasse, maar met zijn inklapbare koplampen en de in dezelfde kleur als de auto gelakte voorspoiler benadrukte hij echter zijn sportieve optreden. In de eerste generatie van 1985 tot 1989 werd de Honda Integra in drie carrosserieversies gebouwd: als coupé, als vierdeurs sedan en als vijfdeurs hatchback. De auto werd uitgerust met een 1,6 liter motor met een prestatievermogen van 88 kW (120 pk).

De GS-R voor de Amerikaanse markt is de voorloper van de Honda Integra Type-R

In de tweede generatie van 1989 tot 1993 werd de vijfdeurs sedan uit de collectie gehaald en trad de Honda Integra naar voren zonder de voorheen wel aanwezige inklapbare koplampen, in een vormgeving die was ontleend aan de Honda Prelude. De vierdeurs en de coupé kregen een sterkere 1,8 liter motor met een prestatievermogen van maximaal 104 kW (142 pk). In 1992 kwam de Honda Integra in de topversie op de Amerikaanse markt als Honda Integra GS-R. Deze had een 1,7 liter motor met een prestatievermogen van 119 kW (162 pk).

In 1995 wordt de Honda Integra Type-R in Japan geïntroduceerd

De derde generatie van de Honda Integra werd in 1993 in nauwelijks veranderde vorm gepresenteerd. Nog altijd waren de smalle, tot in de flanken reikende koplampen bepalend voor het voorkomen van de coupé en sedan. Als motoruitrusting waren een 1,7 liter motor met 106 kW (144 pk) evenals een 1,8 liter motor met 134 kW (182 pk) voor de versie GS-R in de collectie opgenomen. De modelserie werd in 1995 aangevuld met een nieuw topmodel dat zich qua design en motor duidelijk van de andere Honda Integra modellen onderscheidde.

De Honda Integra Type-R in een sportief jasje

In Europa kwam de sportieve coupé pas vanaf 1997 in de handel. Karakteristiek voor de Honda Integra Type-R waren de vaststaande grote achtervleugels en de ver naar beneden reikende voorkant van de auto. Een vijfversnellingsbak en sperdifferentieel ondersteunen bij het rijden en tegelijkertijd bij de dynamische acceleratie van de 1,8 liter motor met een prestatievermogen van 140 kW (190 pk). Hiermee accelereerde de 1,2 ton zware coupé in 6,7 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid die de Honda Integra Type-R kon halen lag op 235 km/u. In Europa bleef de topversie van de Honda Integra tot 2001 in de handel. De tussen 2002 en 2007 geproduceerde opvolger Honda Integra RSX werd niet meer door Honda op de Europese markten aangeboden.