Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Toyota Supra Manual (9)

Toyota Supra (A90)

1 / 4
Toyota Supra Manual (9)
Toyota Supra Manual (11)
Toyota Supra Manual (12)
Toyota Supra Manual (14)

Sterke punten

Knappe looks Sportief rijgedrag Toch dagelijks inzetbaar

Zwakke punten

Heel veel BMW-DNA Zicht rondom Geen écht snelle versie

Toyota Supra Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Supra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.3 - 5.2s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):143 - 170 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.3 - 7.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4379 x 1854 x 1292 mm
Portieren:3
Kofferruimte:290 - 290 liter
Aanhangergewicht:245 - 425 kg

Comeback van een Japanse legende

Na een kleine 20 jaar is de Toyota Supra terug van weggeweest, dankzij de populariteit van het model in de Japanse tuningwereld eind jaren ‘90 en begin jaren 2000, om de invloed van Fast & Furious niet te vergeten. Dankzij een partnerschap met BMW heeft Toyota de sportcoupé teruggebracht volgens het oude recept: een tweedeurs sportcoupé met een krachtige zescilinder die het vermogen naar de achterwielen stuurt.

Interesse in een Toyota Supra (A90)

Toyota Supra (A90) tweedehands auto
Toyota Supra (A90) nieuwe auto
Toyota Supra (A90) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Comeback van een Japanse legende

Na een kleine 20 jaar is de Toyota Supra terug van weggeweest, dankzij de populariteit van het model in de Japanse tuningwereld eind jaren ‘90 en begin jaren 2000, om de invloed van Fast & Furious niet te vergeten. Dankzij een partnerschap met BMW heeft Toyota de sportcoupé teruggebracht volgens het oude recept: een tweedeurs sportcoupé met een krachtige zescilinder die het vermogen naar de achterwielen stuurt.

Goede redenen

  • De Toyota Supra is te krijgen met twee motoren: een 2-liter viercilinder turbo en een 3-liter zescilinder-in-lijn, allebei van BMW-origine. Beide motoren bieden heel wat rijplezier, het is dus vooral een kwestie van budget.

  • De Supra A90 deelt zijn genen en interieur met de BMW Z4, wat het model iets minder speciaal maakt, maar wel zorgt voor een kwalitatief interieur met een goede ergonomie.

  • Sinds de modeljaarupdate van 2022 heeft de Supra ook een manuele versnellingsbak en een licht verbeterd onderstel, wat twee kritiekpuntjes oplost van liefhebbers van sportief rijden.

  • Ondanks zijn BMW-genen is het exterieur van de Toyota Supra echt wel volledig uniek en zorgt het voor veel bekijks onderweg.

Alle belangrijke gegevens over de Toyota Supra (A90)

Motoren

De Toyota Supra deelt zijn basis met de BMW Z4, wat betekent dat hij dezelfde motoren onder de motorkap heeft zitten. Dat wil zeggen: de 258 pk sterke B48-viercilinder en de 340 pk sterke B58-zescilinder, beide met turbo.

Enkel de zescilinder is sinds 2022 ook te bestellen met een manuele versnellingsbak, de zogenaamde ‘Lightweight’. De andere modellen hebben een 8-trapsautomaat van ZF die zijn werk efficiënt doet. De snelste Supra, de zescilinder met automaat, heeft maar 4,3 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te accelereren.

Afmetingen

De Toyota Supra is een compacte tweezits coupé met een lengte van 4,38 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van amper 1,29 meter. Ook de wielbasis is vrij kort met 2,47 meter.

Ondanks het feit dat dit een strikte tweezitter is, kan je hem wel nog dagelijks inzetten dankzij zijn relatief lange kofferruimte en zijn grote kofferklep. Het koffervolume van 290 liter lijkt dan ook kleiner dan het is. Lange voorwerpen kunnen zelfs tot tussen de voorzetels worden geplaatst dankzij het gebrek aan scheiding tussen passagiers- en bagageruimte.

Uitvoeringen

Het grootste verschil tussen de Supra’s zit hem in de motoren, want uitrustingsniveau’s zijn er niet in België. De 2-liter en 3-liter met automaat zijn standaard vrij compleet uitgerust als ‘Sport’, met enkel nog het Premium Pack dat je kan aanvinken, wat je een draadloze lader voor smartphones geeft, een head-up display, een JBL-audiosysteem met 12 luidsprekers en een zwart leren interieur. De moeite waard, dus.

De Supra Lightweight met handbak heeft iets minder luxe aan boord, maar kost dan ook iets minder dan de versie met automaat. Je mist bijvoorbeeld de elektrisch verstelbare sportstoelen en het Premium Pack staat niet op de optielijst.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De goedkoopste nieuwe Toyota Supra A90 is die met de viercilinder, waar je minstens 53.155 euro voor betaalt. Een ander kleurtje kost 1.000 euro, het Premium Pack kost nog eens 3.450, maar dan heb je wel alles. De zescilinder kost 65.360 euro als Lightweight met handbak, of 69.185 euro met de automaat, exclusief opties.

Aangezien de Supra van deze generatie nog maar sinds 2020 op onze wegen is verschenen, is het tweedehands aanbod nog schaars. De goedkoopste van België is een 2.0 viercilinder van 50.000 euro, de goedkoopste 3.0 zescilinder kost 56.900 euro. Natuurlijk zijn er ook oudere generaties van de Supra, met een groot verschil tussen de prijzen. De derde generatie is de goedkoopste en heb je al vanaf zo’n 15.000 euro, de vierde generatie is die van Fast & Furious en is dan ook erg begeerlijk, vooral de versie met turbo. Daar betaal je 80.000 euro of meer voor als je een exemplaar in een goede staat wil.

Design-highlights en interieur

Met de vijfde generatie Supra heeft Toyota een knappe sportcoupé getekend, met een design dat zijn oorsprong kent bij het FT-1 Concept uit 2014. Het heeft echter tot 2019 geduurd voor het model op de markt kwam, deels omdat Toyota het financieel niet alleen aan kon om een geschikte motor te ontwikkelen voor het model, laat staan een technische basis.

Bekend interieur

Vandaar de nauwe band tussen de Toyota Supra en de BMW Z4, al heeft Toyota wel heel veel herbruikt uit de schappen van BMW. Het interieur is quasi identiek, op de logo’s, tellers en zetels na, wat betekent dat je ook met het BMW iDrive-systeem onderweg bent. Dat hoeft geen nadeel te zijn, gezien de ergonomische kwaliteiten van de fysieke controller op de middenconsole.

Geschikt voor dagelijks gebruik

Aan boord van de Supra zit je ook vrij comfortabel, ook als je wat groter en/of breder bent. Enkel de lage raamlijn aan het dak speelt grotere mensen parten, sowieso is het zicht rondom niet al te best met de kleine ramen. Verder is er geen enkel probleem om de Supra als dagelijks vervoersmiddel te gebruiken, ook het verbruik blijft binnen de perken.

Rijhulp en veiligheid

De Toyota Supra werd (nog) niet getest door Euro NCAP, maar de nauw verwante BMW Z4 behaalde wel de maximale score van 5 sterren in 2019. Alle actieve veiligheidssystemen zoals een noodremhulp met voetgangersherkenning en een rijstrookassistent zitten er ook standaard op.

FAQ

Kan je de Toyota Supra 2.0 ook met een manuele versnellingsbak krijgen?

Neen, de handbak is enkel beschikbaar op de Toyota Supra 3.0 Lightweight.

Komt er nog een supersportieve versie van de Toyota Supra?

Er klinken al lang geruchten over een topversie van de Toyota Supra met meer dan 400 pk, maar concrete informatie is er nog niet.

Komt er een Toyota Supra cabrio?

Toyota heeft wel een targaversie van de Supra voorgesteld op de tuningbeurs SEMA, maar opnieuw is er nog geen bevestiging van een productieversie.

Alternatieven

Wil je dezelfde rij-ervaring als de Toyota Supra, maar dan met een open dak, kies dan voor de BMW Z4. Verder zit hij in een in ons land dunbevolkte klasse van tweezits sportcoupés. De Porsche Cayman en Alpine A110 zijn iets sportievere maar minder comfortabele alternatieven, terwijl de Ford Mustang weer een maatje groter is. Zijn meest rechtstreekse concurrent, de Nissan Z, komt jammer genoeg niet naar Europa.

Beoordelingen voor Toyota Supra

2 Beoordelingen

5,0