Toyota GT86 te koop: tweedehands en nieuw

Toyota GT86

Toyota GT86

De Toyota GT 86 is een sportcoupé van het Japanse Fuji Heavy Industries en wordt sinds 2012 geproduceerd. In Europa werd het model in september 2012 op de markt gebracht, nadat het voertuig reeds in 2011 op de Tokyo Motor Show gepresenteerd werd. De sportauto geldt als de opvolger van de tot 2005 geproduceerde Toyota Celica T23, maar op de Europese markt tellen daarentegen de Peugeot RCZ en de VW Scirocco tot de optische en technische voorbeelden. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Toyota GT 86 vindt ook haar wortels in de Toyota Corolla AE86, die binnen de Japanse tuning- en driftscene zeer geliefd is. Van dit model uit de jaren '80 werd daarom ook de 86 in de naam overgenomen – in Japan heet de Toyota GT 86 eenvoudigweg '86'. Vrijwel gelijkgebouwd zijn bovendien de twee zustermodellen Subaru BRZ en de parallel op de Noord-Amerikaanse markt verschenen Scion FR-S. Verschillen tussen de drie coupés zijn alleen te vinden in details van de carrosserie en in het interieur. Technisch gezien zijn de tweedeurs vierzitters daarentegen absoluut identiek.

Dit presteert de Toyota GT 86

De Toyota GT 86 is uitgerust met een viercilindermotor in boxerbouwwijze met een cilinderinhoud van 2 liter. Deze bij Subaru geproduceerde benzinemotor heeft een vermogen van 147 kW (200 pk) en een koppel van 205 Nm. Het D-4S directe injectiesysteem stamt daarentegen van Toyota zelf. Vanwege de wat kleine cilinderinhoud voor een sportauto wordt de maximale koppel echter pas bij zeer hoge toerentallen van circa 6.500 omwentelingen per minuut bereikt. Maar maak je geen zorgen, de sportcoupé is speciaal gemaakt voor hoge toerentallen – het rode gebied begint pas bij 7.500 omwentelingen. Geïnteresseerden kunnen bij de aankoop overigens kiezen tussen een handmatige zesversnellingsbak of een automaat met zes versnellingen.

De techniek aan boord van de Toyota GT 86

ESP en ABS zijn vanzelfsprekend. Noemenswaardig is daarentegen de bijzonder lichte en compacte bouwwijze, waardoor de Toyota GT 86 een leeggewicht van slechts 1.180 kg heeft. Een sperdifferentieel en een VSC-stabiliteitscontrole zorgen ervoor dat de wielen bij het optrekken niet doorslaan. Ook de bijna optimale gewichtsverdeling over de assen van 53 en 47 procent zorgt voor extra stabiliteit.

De uitrusting en het comfort van de Toyota GT 86

De Toyota GT 86 is niet alleen bedoeld voor een elite-publiek, maar moet dankzij de lage prijs van de instapversie, minder dan 20.000 euro, eerder een breed publiek aanspreken. Hoge eisen mag men daarom niet aan de basisversie stellen. Bij de luxere uitrustingsvarianten vervangen generfde kunststoffen en carbonelementen echter de bouwonderdelen van hard plastic die bij de instapversie worden gebruikt. Bovendien steekt de kleur van de stoelbekleding bij deze varianten af bij de autokleur. Voor een sportauto wat ongebruikelijk is bovendien de kofferruimte, die zich door het neerklappen van de achterbank laat vergroten.