Honda NSX te koop: tweedehands en nieuw

Honda NSX

Honda NSX

groen luxevoertuig van het Jaar 2017

De Honda NSX (ook Acura NSX genoemd) is een sportvoertuig met twee zitplaatsen en een middenmotor (uit het S-segment). De auto wordt gebouwd door Acura, de luxeafdeling van de Japanse autobouwer Honda. Er zijn twee generaties. De eerste wordt aangeduid als NA1/NA2 en loopt tussen 1990 en 2005. De tweede vangt aan in 2016. De naam NSX staat voor New Sportscar eXperimental (Nieuw eXperimenteel Sportvoertuig). Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

De auto mag best wat prijzen ontvangen. In 2016 wordt hij bijvoorbeeld Auto van het Jaar voor Business Insider. In 2017 wordt hij Prestatievoertuig van het Jaar (Road & Track) en Groen Luxevoertuig van het Jaar (Green Car Journal).

De Honda NSX technisch bekeken

De eerste generatie Honda NSX wordt voorafgegaan door een conceptauto van Pininfarina, de HP-X (Honda Pininfarina eXperimental). Dit voertuig heeft alvast een middenmotor, de 2.0 C20A V6, en evolueert tot het NS-X prototype. Het wordt vanaf dan verder ontwikkeld door Honda hoofddesigner Masahito Nakano en uitvoerend hoofddesigner Shigeru Uehara. Het rolmodel voor beide heren, voor wat betreft de prestaties van de NSX, is de Ferrari 328. Voor het bouwen van de carrosserie van de NSX bestudeert Uehara de 360° visibiliteit in de cockpit van een F-16 gevechtsvliegtuig. Ook het uiterlijk van de auto kijkt goed naar de F-16 constructie. Daarin zit de cockpit erg ver vooruit op het chassis en vlak voor de krachttrein, in een zogenaamde cab forward-lay-out. Zo verkrijgt men een grotere zichtbaarheid in de cabine, terwijl de lange achterkant zorgt voor een hoge directionele stabiliteit. Naast de F-16 wordt hiervoor ook goed gekeken naar de Formule 1 motorsport voertuigen. Verder is de NSX de eerste massaproductie van een volledig aluminium carrosserie ter wereld. Zelfs de motor is uit aluminium. Het is een 3.0 V6 met variabele kleptiming en lift electronic control. De transmissie is een automatische sports shift met vier of vijf snelheden. Dit uitvoerig gebruik van aluminium zorgt voor een gewichtsreductie van 200 kg, in vergelijking met een stalen equivalent en enkel voor wat betreft de carrosserie. De aluminium ophanging spaart nog eens 20 kg uit (veelal niet-verend gewicht). Andere opvallende kenmerken zijn onder andere het onafhankelijk ABS systeem en de elektrische stuurbekrachtiging.

De nieuwe generatie Honda NSX

De tweede generatie Honda NSX verschijnt in 2016, na een hiaat van 10 jaar. In de VS, waar hij ontwikkeld en geproduceerd wordt, heet hij Acura NSX. Het is nog steeds een tweezitter met middenmotor, maar dit keer krijgt hij vierwielaandrijving en een hybride krachttrein. De Acura NSX Concept wordt voorgesteld op 9 januari 2012. Het voertuig debuteert nu ook in Europa, op de 85e Motor Show van Genève. Hij verschijnt er aan de zijde van de vierde generatie Honda Civic (Type R). De auto wordt nu gebouwd op een nieuw hoogtechnologisch platform gemaakt uit lichte materialen, die het gewicht nog verder laten zakken (in vergelijking met de eerste generatie). De kracht komt van een V6 motor, gemonteerd achter de cockpit. Hij stuurt zijn kracht naar de achterwielen en wordt zelf gestuurd door het Acura SH-AWD (sports hybrid-all wheel drive) systeem voor vierwielaandrijving. Dat incorporeert nu dus ook een elektrische motor, die de thermale motor verbetert en zo de hybride krachttrein vormt. Het systeem wordt nog aangevuld met twee extra elektrische motoren. Zij kunnen te allen tijde positieve of negatieve trekkracht naar de voorwielen sturen (bij het nemen van bochten). Volgens de bouwer zelf levert dit een beter rijcomfort op en een betere sturing. De acceleratie zou volgens dezelfde bron soortgelijk zijn aan die van de Ferrari 458, terwijl een betere efficiëntie gegarandeerd wordt dan bij de 4.5 V8 motor van deze concurrent (die natuurlijk aangedreven wordt, d.i. zonder turbolader). Mechanisch wijkt de tweede generatie NSX op die manier af van de eerste generatie. De thermale motor in kwestie is een 3.5 DOHC V6 twin-turbo van 507 PS. De drie elektrische motoren vergroten die output naar 581 PS. De transmissie is een DCT met negen snelheden. De auto versnelt zo van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden. De topsnelheid bedraagt 307 km/u. Structureel wordt gebruikgemaakt van een space frame design uit aluminium, ultra sterk staal en andere rigide, lichte materialen.

Honda NSX modellen en prijsklassen

De Honda NSX verschijnt enkel als sportcoupé met twee deuren en twee zitplaatsen. De hybride motor heeft vierwielaandrijving. In de tweede generatie verschijnen geen andere modellen. In de eerste generatie verschijnt in Japan wel nog de NSX-T, een cabrio met targa dak (1995). In 1997 verschijnen hier ook nog de NSX-S en de S-Zero. Naast de motorsportmodellen zijn er tot slot ook nog een aantal speciale edities. Een voorbeeld is de NSX ‘Alex Zanardi’ uit 1999. Dit model verschijnt enkel in de VS en viert de CART Champ Car Championship winnaar van 199798. Er worden 51 exemplaren gebouwd.

Technische gegevens van de Honda NSX

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens