Nissan GT-R te koop: tweedehands en nieuw

Nissan GT-R

Nissan GT-R

Het Godzilla racemonster

De Nissan GTR (gestyled als Nissan GT-R) is een prestatievoertuig met twee deuren en twee + twee zitplaatsen. De sportcoupé wordt geproduceerd door het Japanse Nissan. Het debuut dateert van 2007. Facelifts worden doorgevoerd in 2011 en 2017. De GTR is de opvolger van de Nissan Skyline GT-R, maar maakt dus geen deel meer uit van deze reeks. De Skyline naam wordt ondertussen gegeven in de R35 Serie en heeft zo het racecircuit verlaten. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Nissan GTR ontwerpen

De Nissan GTR heeft zijn wortels in de GT-R modellen van de Skyline coupé. Die worden eerst gebouwd tussen 1969 en 1974 en een tweede keer tussen 1989 en 2002. De Skyline GT-R oogst veel successen, op de weg en in het racecircuit, en bekleedt zo al snel een belangrijke positie in het Nissan aanbod. Hoewel de huidige GTR geen Skyline is, leeft diens erfenis hier verder. Gelijkaardig aan de latere generaties Skyline GT-R gebruikt de huidige GTR vierwielaandrijving een twin turbomotor met zes cilinders. Ook de vier ronde achterlichten blijven behouden. Wel is de GTR een volledig nieuw eigen model, dat verder nog weinig deelt met de oorspronkelijke Skyline. Zo verdwijnt onder andere het HICAS stuursysteem en de S6 RB26DETT motor wordt vervangen door de nieuwe VR38DETT, een V6. Wel behouden blijft de interne naamgeving van de Skyline (R35). De huidige GTR chassis code is CBA-R35, waarbij ‘CBA’ het prefix voor de emissiestandaard van het voertuig is. Ook de bijnaam van zijn voorganger, Godzilla, blijft overeind. Het is een vondst van het Australische motorblad Wheels, uit juli 1989.

Het Nissan GTR productiemodel

Aan de Nissan GTR gaan twee conceptvoertuigen vooraf. Het eerste wordt getoond in 2001 op de Motor Show van Tokyo. Het tweede wordt getoond in 2005, op dezelfde show en heet GT-R Proto. Het is dit prototype dat uiteindelijk voor 80 tot 90% gevolgd wordt door het GTR productiemodel. Dat verschijnt in 2007, eveneens op de Motor Show van Tokio. De verkoop start in Japan op 6 december van hetzelfde jaar. Het design wordt ontwikkeld onder leiding van Shirō Nakamura. Amerikaanse designers bouwen het achterdeel. Europese designers bepalen de daklijn. De multifunctionele display is een creatie van Polyphony Digital, de bedenkers van het populaire videospel Gran Turismo. Vanaf 2014 is de GTR het enige Nissan model dat gebouwd wordt op het Premium Midship (PM) platform. Dat is een evolutie van de Front Midship (FM) architectuur geïntroduceerd in de Skyline. Het is een hybride unibody structuur samengesteld met de lichtgevoeligheid van een racevoertuig. De motorkap, koffer en de buitendeuren zijn uit aluminium. Het chassis wordt verstijfd met een voorste kruisbalk uit koolstofcomposieten. De motor is de VR38DETT, een 3.8 V6 DOHC van 3.799 cc. De kracht wordt geleverd door twee parallelle turboladers van Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI). De modellen tussen 2007 en 2010 produceren zo een output van 485 PS (357 kW en 478 pk aan 6.400 rpm). Het stoepgewicht ligt tussen 1.730 en 1.736 kg. De Borg Warner semi-automatische transmissie ligt achteraan en wordt ingebouwd door Aichi Machine Industry. Ze wordt gebruikt in samenspraak met het ATTESA E-TS systeem voor vierwielaandrijving en Nissan Vehicle Dynamics Control (VDC-R) voor een betere stabiliteit. De bestuurder kan daarbij ook nog drie verschillende rijmodi selecteren, al naargelang de rijdomstandigheden. In 2010 wordt de motor geüpgraded naar 530 PS (390 kW en 523 pk aan 6.400 rpm). Een nieuwe upgrade volgt in 2012. De output bedraagt nu 553 PS (406,5 kW en 545 pk aan 6.400 rpm). Een eerste facelift vindt plaats in 2011. De motor krijgt nu een andere lay-out, de kleptiming wordt aangepast, er komen grotere luchtgaten en het uitlaatsysteem wordt herzien. Er komen verder nog een rigidere voorstut uit koolstofcomposieten, grotere remrotoren, lichtere en stijvere wielen en herziene Dunlop banden. In de nieuwe voorbumper worden ledlampen geïntegreerd. Hij zorgt ondertussen ook voor een betere koeling van de radiator en de voorremmen, en voor een verminderde weerstand. Voorts is er nog een nieuw HDD CARWINGS navigatiesysteem en een verbeterd infotainmentsysteem met connecties voor USB en iPod. Deze GTR verschijnt in Europa vanaf februari 2011. Een tweede facelift volgt in 2017. Volgens Nissan zelf heeft deze versie een topsnelheid van 315 km/u. Het magazine Motor Trend meet 313,8 km/u. Met het nieuwe Launch Control systeem accelereert de auto in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u.

Nissan GTR modellen en prijsklassen

De Nissan GTR is een sportvoertuig uit het S-segment. Hij verschijnt als twee + twee coupé met twee deuren. De motor ligt vooraan en gebruikt vierwielaandrijving. Het is de 3.8 VR38DETT, een twin-turbo V6. De krachten verschillen al naargelang het modeljaar. Tussen 2007 en 2011 bedraagt de output 353 kW (480 PS), tussen 2007 en 2011 390405 kW (530550 PS) en vanaf 2017 419 kW (570 PS). De NISMO raceversie heeft een output van 441 kW (600 PS). De transmissie is automatisch en heeft zes snelheden. Verder onderscheidt men een Premium en een Black Edition model. De Premium Nissan GTR heeft onder andere een achterspoiler in de carrosseriekleur, terwijl die van de Black Edition uit koolstofvezels bestaat. Beide modellen hebben automatische led koplampen, led DRL, led achterlichten en led remlichten. De buitenspiegels zijn gekleurd, verwarmd en elektronisch af te stellen. In het modeljaar 2014 verschijnt een speciale editie in beperkte oplage, de Track Edition GTR. In deze versie is de achterbank verwijderd. De ophanging is agressiever en er zijn extra luchtgaten uit koolstofvezels. De remkoeling is verbeterd. Er is een unieke voorspoiler. De Recaro voorzetels zijn bekleed met leder. Tot slot worden de motorsportversies van de Nissan GTR gebouwd door NISMO, de sportafdeling van de bouwer. Tot deze modellen behoren onder andere de GT-R NISMO en de GT-R NISMO N-Attack.

Beoordelingen voor Nissan GT-R

1 Beoordelingen

5,0