Nissan GT-R te koop: tweedehands en nieuw

Nissan GT-R

Nissan GT-R

Het topmodel uit de Nissan Skyline serie is de voorloper van de Nissan GT-R

De Nissan Skyline in de sportuitvoering GT-R haalde een maximumsnelheid van zo'n 200 kilometer per uur en accelereerde in minder dan tien seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Met deze waarden trok hij eind jaren '60 niet alleen in Japan de aandacht. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Hier hoorde de Nissan Skyline serie lange tijd tot de prestigemodellen van de fabrikant, die daarmee demonstreerde dat ook Aziaten echte muscle cars konden bouwen zoals ze eind jaren '60 in Noord-Amerika op de markt kwamen. In de Verenigde Staten werden alleen de sportieve motoren van de coupés in de collectie opgenomen. De motoren van de Nissan Skyline hadden aanvankelijk een prestatievermogen van 118 kW (160 pk) en werden ook voor de Skyline-sedans gebruikt. Maar ook in Japan stonden de tweedeurs modellen met de dynamische belijning al snel in het middenpunt van de aandacht wanneer het om de sportversies ging.

De Nissan GT-R volgt in 2007 de Nissan Skyline GT-R op

Eind jaren '80 schonk Nissan zijn Skyline GT-R vierwielaandrijving, voor- en achterwielbesturing, biturbo-techniek en een zescilindermotor met een prestatievermogen van 206 kW (280 pk). Deze motor werd de standaardmotor van de GT-R modellen en diende als basis voor getunede Nissan Skyline modellen met een prestatievermogen tot maximaal 1000 pk. Met zulke prestatiewaarden en de hierdoor mogelijk gemaakte racerecords werd de Nissan Skyline GT-R een Japanse klassieker. Reden genoeg voor de producent om het prestige van deze sportauto te gebruiken voor een eigen serie. Deze serie kwam in 2007 in Japan op de markt als Nissan GT-R. Vervolgens was de Nissan GT-R in 2009 ook in Europa verkrijgbaar.

De Nissan GT-R behoort tot de supersportauto's

Voor het design van de eerste generatie van de Nissan GT-R lieten de ontwerpers zich door de racesport inspireren. Nog meer zelfs dan bij het topmodel van de Nissan Skyline. Het uiterlijk van de Nissan GT-R werd bepaald door een vaste achtervleugel, een uitlaatsysteem met vier eindpijpen en de vier karakteristieke ronde achterlichten van de Skyline-coupé. Voor de motorisering ontwikkelden de ingenieurs een compleet nieuwe techniek. De Nissan GT-R werd namelijk uitgerust met een 3,8 liter V6-motor met twee turboladers. Dit zorgde voor een prestatievermogen van 357 kW (485 pk). Daarmee bereikte de sportauto een topsnelheid van meer dan 300 kilometer per uur. Dat maakte de Nissan GT-R tot de snelste in serie geproduceerde coupé uit zijn tijd. Maar het maakte hem ook tot een goede concurrent van de veel duurdere Italiaanse of Duitse modellen.